DUPĂ PATRU ANI ŞI 600 DE MILIOANE DE EURO DE LA BUGET. La patru ani de la demararea lucrărilor, compania americană Bechtel a început asfaltarea primei porţiuni din Autostrada Transilvania.
Câteva zeci de muncitori şi sute de utilaje au început asfaltarea unui sector de 25 de kilometri ai Autostră zii Transilvania. Porţiunea respectivă face parte din sectorul 2B, Gilău-Câmpia Turzii şi se află între localităţile Turda şi Luna.
Cadenţa de asfaltare este de un kilometru pe zi. Cei 25 de kilometri dintre Luna şi Turda ar urma să fie gata până la sfârşitul lunii noiembrie; până ieri se asfaltaseră 5 kilometri. „Avem pregătiţi de asfaltare alţi 14 kilometri. Turnăm trei straturi de asfalt: unul de bază, unul de legătură şi unul de uzură, pe care se va circula propriu-zis. Stratul de bază are 18 centimetri, faţă de 8 centimetri, cât se obişnuieşte în România“, ne-a decalarat inginerul Mehmet Taktak, directorul care coordonează activitatea de asfaltare.
Asfaltul folosit la Autostrada Transilvania este produs la Sâvă- disla, tot de compania Bechtel, după o reţetă originală. „În total, producem 2.500 de tone de asfalt“, a mai spus inginerul turc.
Porţiunea de autostradă dintre oraşul Turda şi localitatea Luna va avea rolul de şosea de centură cu profil de autostradă pentru municipiul Cluj-Napoca. Pe sectorul 2B există 42 de viaducte şi poduri, dintre care 13 sunt finalizate şi alte 29 sunt în curs de finalizare. Cel mai mare viaduct are 200 de metri lungime şi 37 de metri înălţime şi aşteaptă doar să fie asfaltat.
Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare de la Bechtel, a declarat că lucările de asfaltare vor continua atât timp cât vremea o va permite, în ciuda faptului că statul român ar fi rămas, din nou, în urmă cu plăţile. „Nu ni s-au decontat lucrările pe lunile aprilie, mai, iunie şi iulie. Nu ştiu suma exact, dar se apropie de 100 de milioane“, a precizat Sgârcitu.
Săptămâna trecută, ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat că aşteaptă să vadă kilometrii de autostradă pe măsură banilor alocaţi de guvern. „Anul acesta am alocat 400 de milioane de euro. În bugetul acestui an sunt acordate integral finanţările“, a spus Vosganian.
CONTROVERSE Istorie zbuciumată
Contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania a fost semnat în luna decembrie 2003. Lucrările au fost inaugurate de fostul premier Adrian Năstase, în vara anului 2004. Opoziţia de atunci a considerat că statul român a plătit prea mult. În 2005, lucrările au fost sistate pentru renegocierea contractului. În acest fel, preţul a crescut de la 2,4 miliarde de euro la peste 5 miliarde de euro. Lucrările au fost reluate în vara anului 2006. În acest an, în urma presiunilor făcute de guvern, Bechtel s-a angajat să termine primii 25 de kilometri din autostradă, în sectorul clujean 2B. În paralel, se lucrează în judeţul Bihor, la Suplacu de Barcău.