Primăria Timișoara a fost amendată pentru că își amprentează ilegal angajații.

Măsura a fost luată la șase ani de la implementarea sistemului în instituție, în ciuda plângerilor funcționarilor publici care au început încă din 2009.

Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a constatat în urma unui control recent, realizat din oficiu, că, încă din 2009, Primăria Timişoara zmprentează ileagal funcționarii. Mai exact în sediul administrației publice locale funcționează, încă din ultimul mandat al fostului primar, Gheorghe Ciuhandu, un sistem de tip ”big brother” digital al cărui scop era pontarea angajaţilor la locul de muncă. La instalarea sistemului, funcționarilor le-au fost prelevate amprentele digitale, iar aceștia, în fiecare zi în care veneaula serviciu, sau când plecau, erau obligați să se ”legitimeze” prin amprentele degetelor.

Timp de 6 ani, Primăria a omis să notifice Autoritatea Naţională că foloseşte  acest soft care prelucrează datele biometrice ale salariaţilor, dar nici măcar  „nu a realizat informarea persoanelor vizate (…) pentru prelucrările efectuate în scopul pontării electronice a angajaţilor pe bază de amprente digitale”. Totuși, în acest timp, funcționarii publici au reclamat sistemul în repetate rânduri, local.

Totodată,  ANSPDCP a stabilit că amprentarea digitală a angajaţilor este o metodă  ”excesivă” ce nu se justifică prin pontarea timpului de lucru şi că „puteau fi utilizate şi alte mijloace pentru atingerea acestui scop, mai puţin intruzive”. Instituția de control a mai concluzionat că  Primăria Timişoara nu doar că şi-a tratat cu „rea credinţă” salariaţii, dar după ce a colectat datele biometrice şi celelalte date personale ale acestora nici măcar nu s-a  obosit să le protejeze şi nu „a adoptat suficiente măsuri de confidenţialitate şi securitate a datelor prelucrate”, se mai arată în comunicatul ANSPDCP.

Controlul s-a soldat cu o amendă în valoare de 18.000 de lei, care va fi plătită din bani publici dac, municipalitatea nu se va orienta către fostul edil, cel care a girat implementarea sistemului. În plus, ANSPDCP a obligat Primăria Timișoara să desființeze softul și să folosească altă metodă pentru pontarea angajaţilor care să nu le încalce dreptul la viaţă privată.