Primăria Capitalei, sub conducerea lui Nicușor Dan, impune o politică de parcare cu plată nu doar pe arterele principale, ci și pe străzile lăturalnice din zonele rezidențiale. Această măsură vizează locurile de parcare care au fost folosite până acum gratuit de către cetățeni.
Locuri de parcare în zona Eminescu din București, pe o străduță îngustă care nu este tranzitată de mijloacele de transport în comun, au fost marcate cu dungi albastre lângă trotuare.
De asemenea, panouri de informare au fost amplasate pentru a anunța noile tarife pentru parcarea autoturismelor: cinci lei pe oră sau 30 de lei pe zi.
Primăria Capitalei impune locuri de parcare cu plată și pe străzile secundare
Într-o altă zonă a orașului, mai precis în zona dintre intersecția bulevardului Miciurin cu Piața Ion Mihalache de pe bulevardul cu același nume, aceeași schimbare are loc.
Pe ambele sensuri de circulație și în apropierea unui scuar care delimitează spațiile comerciale, Primăria Capitalei a trasat linii albastre identice pe asfalt. Acestea indică astfel că parcarea este posibilă numai contra cost.
„Revoluția parcărilor”a fost inițiat cu aproximativ doi ani în urmă de către viceprimarul din București, membru al PNL, Stelian Bujduveanu. Acesta a argumentat atunci necesitatea impunerii unei taxe ori de câte ori se utilizează un loc de parcare.
„Trebuie să descurajăm folosirea mașinii personale și, implicit, să reducem poluarea”, a spus el.
Sub pretextul „reducerii poluării” și a „descurajării utilizării autoturismelor personale”, autoritățile din București promovează, în mod indirect, renunțarea la posesia unui autoturism.
Pentru a parca pe spațiile marcate cu vopsea albastră, proprietarii de autoturisme private trebuie să achite o taxă zilnică de 30 de lei. Calculând această sumă pentru o lună, rezultă o taxă lunară de 900 de lei.
Asta înseamnă că, pe parcursul unui an, doar pentru a păstra un vehicul pe străzile din București, se impune o taxă anuală de 10.800 de lei, echivalentul a aproximativ 2.204 euro.
Locuri de parcare, plătite doar cu cardul
Mai mult, noile măsuri impuse de Primăria Capitalei îi vor pune pe șoferi în situația de a avea nevoie neapărată de un card bancar.
Există trei opțiuni disponibile pentru plata parcării: utilizând aplicațiile „Parking București” sau „amparcat”, scanând un cod QR și efectuând plata cu Apple Pay sau Google Pay, sau prin trimiterea unui SMS la un număr scurt.
Aceste metode presupun însă un abonament plătit pentru serviciul de telefonie mobilă, un cont bancar și un telefon mobil inteligent. Ceea ce le face inaccesibile pentru cei care nu dispun de aceste resurse, cum ar fi posesorii de cartele preplătite, persoanele fără cont bancar sau cei fără un telefon mobil de tip smartphone.
Cum se va obține dreptul de a parca
În plus, trebuie să efectuați plata în avans. Pe același panou se specifică că plata parcării prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă și al aplicațiilor partenere implică acceptarea taxelor și tarifelor acestora exprimate în euro, la cursul valutar specific fiecărui operator.
Numai că, administrația Capitalei implementează aceste măsuri înainte de a evalua impactul pe care acestea îl vor avea asupra rezidenților. Doar în luna mai a acestui an, Primăria Capitalei a început să ia în considerare organizarea unei proceduri de achiziție publică pentru a contracta servicii de consultanță în vederea actualizării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Regiunea București - Ilfov.
Afacerea cu noile locuri de parcare, consultanți din politică
Afacerile au fost încheiate printr-o procedură de licitație deschisă la data de 11 octombrie 2023. Atunci când Primăria Capitalei a atribuit contractul cu numărul 797.2023 la o valoare finală negociată de 2.948.880 de lei, fără TVA, sau 3.509.167,2 lei cu TVA inclusă (echivalentul a 716.157,6 euro).
Contractul a fost câștigat de o asociație formată din trei companii. SC TTL Planning SRL, SC Civitta Strategy & Consulting SA și Bogazici Proje Muhendislik Ș.A. Ultima e o entitate de origine turcă cu sediul în Istanbul.
Firma SC Civitta Strategy & Consulting SA a fost fondată inițial sub o altă denumire de către actualul europarlamentar REPER, Dragoș Pîslaru, și fostul premier PNL, Florin Cîțu.
Dragoș Pîslaru a avut controlul asupra acestei companii timp de mulți ani. A renunțat temporar la funcția de administrator în timpul mandatului său ca ministru al Muncii în Guvernul Cioloș, scrie jurnalul.ro.