Vestea privind scumpirea pâinii în această toamnă este pe buzele tuturor agricultorilor şi brutarilor, procentele înaintate de unii dintre aceştia fiind de 30-50%.
Când vine vorba despre ''preţul corect", care să acopere costurile de producţie şi distribuţie, dar să le ofere şi şansa unui mic profit care să fie reinvestit, jucătorii din industria de panificaţie se feresc să ofere cifre.
Preşedintele patronatului Rompan, Aurel Popescu, ne-a declarat că pentru producerea unui kilogram de pâine se cheltuiesc, în medie, 2,5 lei, fără TVA. Totuşi, o franzelă simplă de 300 de grame se vinde către consumatorul final cu 0,8 lei, iar preţul trebuie să acopere şi costurile de transport sau salariul comerciantului.
Cum reuşesc producătorii care lucrează legal să acopere diferenţa de cost? Explicaţia constă în faptul că evazioniştii au costuri mai mici, iar pentru a nu rămâne fără clienţi, şi brutarii corecţi trebuie să afişeze preţuri mici.
''Evaziunea fiscală ţine preţul jos. Oricum, nici consumatorii nu îşi permit să achite preţuri mai mari", ne-a declarat Aurel Popescu.
Referitor la declaraţiile ministrului Agriculturii, Valeriu Tabără, privind ieftinirea alimentelor cu 30% până la Crăciun, Popescu spune că acest lucru este imposibil să se întâmple în condiţiile în care preţul făinii a crescut cu 50% anul acesta comparativ cu 2009, iar facturile la utilităţi sunt din ce în ce mai mari.
Nici directorul general al Titan SA, Stephanos Krommydas, nu crede că există şanse pentru ieftinirea alimentelor, în contextul în care preţurile la grâu pe pieţele internaţionale au urcat deja cu 15% faţă de 2009, iar veştile nu sunt deloc bune. Aşa cum EVZ relata recent, traderii au afişat cotaţii în creştere la cereale.
Fără evaziune pe pieţele europene
De asemenea, Stephanos Krommydas spune că evazioniştii trag în jos piaţa pâinii, nu doar în ceea ce priveşte preţurile, cât mai ales calitatea produselor care ajung la consumatori.
''Piaţa neagră este o caracteristică a ţărilor care au făcut parte din blocul comunist. În celelalte state europene nu veţi întâlni aşa ceva", ne-a precizat Stephanos Krommydas, la inaugurarea noii fabrici a companei Titan, realizată printr-o investiţie de 15 milioane de euro. Aceasta va produce anual circa 275 milioane de chifle pentru restaurantele McDonald's.
Primele chifle au fost deja livrate către unităţile din România şi Bulgaria, urmând ca în perioada următoare să fie exportate şi în Grecia, Serbia şi Macedonia.