Consilierul prezidențial pe probleme juridice, Ștefan Deaconu, a răspuns, într-un punct de vedere pentru evz.ro, obiecțiilor avansate de Adrian Năstase, potrivit căruia inițiativa președintelui pentru modificararea Constituției ar fi un demers neconstituțional.
"Iniţiativa revizuirii Constituţiei aparţine deopotrivă, Preşedintelui României, unui număr de cel puţin o pătrime din numărul deputaţilor sau al senatorilor, precum şi unui număr de cel puţin 500.000 de cetăţeni cu drept de vot. Prevederea Constituţională a art. 150 alin. 1 cuprinde aceste dispoziţii. Gestul Preşedintelui României de a transmite proiectul legii de revizuire a Constituţiei cu modificări aduse propunerii venite din partea Guvernului este perfect constituţional", susține consilierul prezidențial Ștefan Deaconu pentru "Evenimentul zilei". Acesta a explicat că președintele, în calitate de inițiator, poate transmite Parlamentului, forma finală a proiectului de revizuire. "Constituţia prevede că Preşedintele României nu poate iniţia revizuirea Constituţiei decât la propunerea Guvernului. Guvernul face doar o propunere, urmând ca Preşedintele României, în calitate de iniţiator să transmită Parlamentului forma finală a proiectului de revizuire a Constituţiei", a explicat Deaconu. Un exemplu care aduce clarificări Consilierul Ștefan Deaconu a oferit și un exemplu pentru a se înțelege dreptul președintelui de a iniția revizuirea Constituției. "Preşedintele nu are un rol decorativ de a prelua proiectul Guvernului şi a-l transmite Parlamentului, pentru că o asemenea interpretare ar fi lipsită de sens. În caz contrar, aşa cum Guvernul transmite proiectele de lege direct Parlamentului, tot astfel, ar putea transmite şi proiectul de revizuire a Constituţiei. Pentru o situaţie similară se poate da exemplul iniţiativelor legislative care aparţin Guvernului şi care sunt făcute la propunerea ministerelor. Acest lucru nu înseamnă că o propunere venită din partea unui minister nu poate fi modificată în şedinţa de Guvern. Chiar şi parlamentarii pot primi propuneri de modificare a unor legi din partea cetăţenilor care i-au ales. Iniţiativa aparţine însă numai parlamentarilor. Ei pot decide dacă fac o iniţiativă legislativă sau nu, precum şi forma acelei iniţiative legislative", a explicat Deaconu. Năstase a găsit motivul pentru suspendarea lui Băsescu Preşedintele Consiliului Național al PSD, Adrian Năstase, a susținut ieri că Traian Băsescu nu avea dreptul să modifice proiectul de modificare a Constituţie trimis de Guvern în aprilie 2010. În opinia sa, gestul preşedintelui este "fals în acte publice" şi un posibil motiv de suspendare. Adrian Năstase a afirmat că revizuirea Constituţiei poate fi iniţiată de către preşedintele României la propunerea Guvernului, iar Guvernul a trimis deja de un an la Cotroceni proiectul. "Întrebare pentru distinşii jurnalişti: este acest proiect de lege de revizuire identic cu cel trimis la Consiliul Legislativ de Traian Băsescu? Răspuns: în mod evident, nu. Evident, Traian Băsescu a schimbat acest proiect şi a introdus diverse alte poveşti pentru a crea mai multă agitaţie publică. Nu intru în detalii, vă rog să luaţi cele două texte şi comparaţi-le", a spus liderul PSD.