Republica Moldova. În premieră absolută, la Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău, luna aceasta, s-a jucat cu mare succes la public spectacolul de balet „Sonata unei vieți”, pe muzica lui Franz Schubert. Regia și coregrafia este semnată de Artiom Șoșin, Artist Emerit din Kiev, dar și dansator excepțional. Decorurile aparțin renumitului scenograf, Iurie Matei.
Iubitorii artei lirice din capitala basarabeană au urmărit un balet neoclasic, cu o coregrafie ieșită din tipare, interpretată strălucit de primii balerini ai Operei Naționale din Chișinău – Vasile Bogdan, Tatiana și Nicolae Nazarchevici, Ana-Maria Pruteanu, Igor Gherciu, Corina Maxim, Iana Davîdova ș.a.
În culisele unor mari creatori din Chișinău și Kiev
Balerinii noștri, apreciați pe marile scene ale lumii, prin măiestria lor, au creat o atmosferă încărcată de emoții de durere, iubire cu final tragic, dar și de supraviețuire prin artă. Publicul i-a răsplătit cu aplauze frenetice. Cu ocazia acestei premiere, Cristian Spătaru, noul director artistic al Teatrului Național de Operă și Balet, împreună cu regizorul Artiom Soșin, au prezentat spectatorilor o incursiune în culisele acestui spectacol de balet. La ai săi 32 de ani, oaspetele din Ucraina a montat al 12-lea spectacol.
Artiom Soșin a mărturisit că „Sonata unei vieți” este, de fapt, istoria unei mari poete, Lesya Ukrainka. Eroina centrală a baletului readuce în atenția publicului rețeta supraviețuirii prin artă și frumos. Acțiunea se desfășoară la sfârșitul secolului al XIX-lea, perioada marilor transformări social-culturale și spirituale. Simfoniile lui Franz Schubert au creat un cadru sonor perfect pentru povestea tragică a renumitei scriitoare ucrainene, care și-a depășit neputințele prin propriile sale personaje artistice.
Coregraful Artiom Soșin: „Este regretabil că primul spectacol despre o mare poetă a Ucrainei este montat la Chișinău și nu în patria ei”
Întrebat de ce a decis punerea în scenă a unui spectacol de balet pe muzica lui Shubert, care nu era prevăzută pentru balet, Artiom Soșin a răspuns:
„Muzica lui Shubert e dramatică și provoacă sensibilitate artistică. De parcă a fost creată special de genialul compozitor, pentru a fi adaptată spectacolului nostru de balet. Am redat destinul Lesyei Ukrainka, scriitoare genială a poporului ucrainean și din literatura universală. Este regretabil că primul spectacol despre ea este montat la Chișinău și nu în patria ei natală. Suntem recunoscători Teatrului Național de Operă din Chișinău pentru această colaborare minunată! Sunt mândru de parteneriatul cu primii balerini din Chișinău, pe care i-ar angajat orice teatru din lume!”
Cristian Spătaru, directorul artistic al Operei Naționale din RM: „Vrem ca teatrul nostru să-și deschidă porțile la cât mai mulți oameni”
Cristian Spătaru, directorul artistic al Operei Naționale din Chișinău, își propune în noua funcție să apropie cât mai multă lume de arta lirică. „Vrem ca teatrul nostru să-și deschidă porțile la cât mai mulți oameni, indiferent de vârstă sau limbă vorbită. Un tânăr de azi poate ar spune că ar fi niște spectacole învechite, că muzica clasică ar fi depășită. Că regiile noastre nu ar mai prezenta interes.
Desigur, e loc de mai bine în modernizarea decorurilor. Totuși, rămân foarte actuale ideile spectacolelor de operă și balet, emoțiile trăite de public, grație dansului și talentului fiecărui solist. Or, prin muzică, omul ajunge deasupra suferințelor vieții”, a remarcat Cristian Spătaru.