Patriarhul Daniel a sfinţit Mirostirionul de la mănăstirea Duminica Sfinților Români din București, spaţiul unde va avea loc pregătirea Marelui Mir.
„La această mănăstire şi la Atelierele Patriarhiei Române, unde se pregătesc obiectele de cult pe care noi le găsim în Biserici, am găsit acest spaţiu potrivit care a fost amenajat cu multă osteneală şi bunăvoinţă”, a spus Părintele Patriarh, citat de agenția Basilica.
Alături de Patriarh au fost prezenţi Mitropolitul Laurenţiu al Ardealului, Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieşteanul şi Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor Timotei Prahoveanul.
În trecut, Marele Mir se pregătea într-un paraclis din cadrul Mănăstirii Antim din Bucureşti.
Părintele Patriarh a binecuvântat lucrarea de preparare a Marelui Mir.
„Aşa cum prevede rânduiala, în aceste zile de luni, marţi şi miercuri se pregăteşte şi se fierbe Marele Mir, iar în Sfânta și Marea Joi, în timpul Sfintei Liturghii, atunci când facem pomenirea instituirii Sfintei Euharistii la Cina cea de Taină, va fi sfinţit Marele Mir”.
„Acesta devine Sfântul şi Marele Mir prin rugăciunea tuturor membrilor Sfântului Sinod prezenţi în Bucureşti, la Catedrala Patriarhală istorică”.
Patriarhul a explicat de ce Marele Mir se pregăteşte în primele zile din Săptămâna Patimilor şi se sfinţeşte în Joia Mare, evidențiind că atât Marele Mir cât şi Sfânta Euharistie (Împărtășanie – n.r.) se referă la Taina morţii şi Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.
„Când Maria a uns picioarele Mântuitorului, El a interpretat acest gest zicând: «A păstrat acest mir pentru îngroparea Mea.» În tradiţia iudaică se folosea mirul pentru ungerea celor care trebuiau să fie înmormântaţi”.
„Sfântul şi Marele Mir se referă la îngroparea Mântuitorului Iisus Hristos, iar Sfânta Euharistie la moartea jertfelnică pe cruce anunţată cu anticipaţie în timpul instituirii Paştilor Noului Legământ”.
Conducătorul Bisericii Ortodoxe Române a afirmat că sfinţirea Marelui Mir „este o mare taină” pentru că în ea „este exprimată credinţa noastră în Hristos şi legătura cu Mântuitorul care este numit Mirul cel Sfânt”.
„Hristos în limba greacă înseamnă «Unsul lui Dumnezeu», fiind uns cu Duhul Sfânt. Deci, numele Mântuitorului este Mirul cel Sfânt, El, cel uns cu Duhul Sfânt, trimis de Dumnezeu Tatăl ca să mântuiască lumea”.
Părintele Patriarh a reamintit că pregătirea şi Sfinţirea Marelui Mir este un „prilej de mare bucurie şi de mare solemnitate”.
În timpul pregătirii Marelui Mir se va citi încontinuu din Evanghelie şi din Psaltire.
Așa cum explică părintele Vasile Răducă în lucrarea „Ghidul creștinului ortodox de azi”, „Sfântul și Marele Mir este alcătuit din ulei de măsline și alte 39 de mirodenii”
Sfântul și Marele Mir se folosește la Taina Mirungerii, la sfințirea bisericilor, altarelor, antimiselor și pentru reprimirea în ortodoxie a celor căzuți de la dreapta credință.
Sfințirea Marelui Mir este un drept canonic al oricărei biserici autocefale.