Povestea lui Mo? Cr?ciun. De la ciobanul hain la idolul occidental al copiilor
- Prof. Gheorghe Bra șoveanu
- 25 decembrie 2012, 21:56
Pân? s? ajung? mo?ul buc?lat tras de reni, b?trânul Cr?ciun a fost pe rând ciobanul care nu o l?sa pe Fecioara Maria s? nasc? în staulul lui, Mo? Nicolae cu infl uen?e ruse?ti ?i b?utorul înr?it care speria copiii. Haina ro?ie s-a n?scut dintr-o eroare tehnic?
Legendarul Mo? Cr?ciun a ap?rut cu mult timp înaintea Na?terii lui Iisus Christos, cultul lui fiind mult mai vechi decât cel al zeului Mithra, luat de romani de la per?i ?i introdus ?i în Dacia, în perioada romaniz?rii. Cr?ciun este o f?ptur? sacr?, simbolizând timpul crea?iei, numele lui însemnând în latin?- na?terea, în slav?- s?rb?toarea solsti?iului de iarn?, iar în albanez?- buturug?. În cultura laic?, Cr?ciun nu de?ine puteri miraculoase, ci este un om b?trân, care se ocupa cu cre?terea vitelor, fiind vecin cu fratele s?u mai mic, Mo? Ajun. Cr?ciun s-a n?scut înaintea tuturor sfin?ilor ?i este mai mare peste to?i ciobanii din satul în care s-a n?scut Christos. Cr?ciuneasa a mo?it-o pe Fecioara Maria Este un om înst?rit, cu case mari ?i multe grajduri, al?turi de p?mânturi întinse pentru cultivat ?i pentru p?scut vitele. Mitul arhaic al acestui cioban b?trân s-a transformat la cre?tini în mitul unui cioban hain care nu voia s-o primeasc? pe Fecioara Maria s? nasc? într-unul din staulele sale. So?ia sa, Baba Iova, cunoscut? ?i sub numele de Cr?ciuneasa, în lipsa so?ului ei, care era plecat cu dou?sprezece care la moar?, o las? pe Maica Domnului s? nasc? în casa ei. Drept mul?umire, Fecioara Maria le ajut? pe cele dou? fete ale lui Cr?ciun: celei ?chioape i-a pus un picior de aur, iar celei oarbe- al?i ochi pentru a putea vedea. Când Cr?ciun se întoarce acas?, o pedepse?te îns? pe so?ia sa, pentru c? a ad?postit-o pe Maica Domnului, t?indu-i mâinile de la cot. Numai c? Fecioara Maria i le pune la loc ca ?i cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Când b?trânul Cr?ciun afl? c? cel care s-a n?scut în grajdul sau este chiar isus Christos, fiul lui Dumnezeu, merge ?i-i cere iertare so?iei, dup? care se duce în staul ?i se închina Fecioarei Maria ?i lui Iisus Christos, pe care îl recuno?te drept fiul lui Dumnezeu. De bucurie, Cr?ciun a dat o petrecere la care au poftit ?i slugile ?i a împ?r?it Fecioarei Maria ?i pruncului daruri ciob?ne?ti: lapte, urd? ?i brânz?, de unde s-a n?scut tradi?ia darurilor de Cr?ciun. Obiceiul se suprapune momentului oferirii darurilor de c?tre cei trei regi magi noului Mesia. Se spune c? Fecioara Maria l-a n?scut pe Isus în unul dintre grajdurile celui pe care îl cunoa?tem ast?zi drept Mo? Cr?ciun O alt? legend? din care s-a n?scut povestea lui Mo? Cr?ciun circula în Scandinavia. Vikingii aveau un zeu numit Ordin, care c?l?torea iarna pe un cal cu opt picioare, pentru a împ?r?i cadouri. În lumea p?gân?, Odin este considerat str?bunicul lui Santa Claus, Mo?ul occidental. Odat? cu r?spândirea cre?tinismului, multe dintre aceste legende p?gâne s-au pierdut. Columb a dus legenda peste Ocean Cel care st? la baza na?terii lui Mo? Cr?ciun este Sfântul Nicolae, patronul spiritual al Rusiei ?i al Greciei, care-i protejaz? pe marinari, judec?tori, brutari ?i pe s?raci. Precursorul lui Mo? Cr?ciun a fost Mo? Nicolae, patronul spiritual al Rusiei Legenda Sfântului Nicolae a fost dus? în America de Cristofor Columb si de oamenii s?i, în 1492. În timpul Reformei religioase, din secolul al XVI-lea, unii protestan?i nu l-au dorit pe Sfântul Nicolae, pentru c? numele lui era legat de biserica catolic?. De aceea, fiecare ?ar? sau regiune ?i-a g?sit propriul împ?r?itor de daruri: Fran?a pe Peter Noel sau Petit, Marea Britanie pe Santa Claus, Germania pe Kriss Kringle, iar ?ara noastr? pe Mo? Cr?ciun... „Santa Claus” s-a n?scut dintr-o gre?eal? de tipar Imaginea mo?ului de ast?zi a ap?rut în SUA unde, în 1823, fiul reverendului Clement Clarke Moore a semnat poezia „O vizit? a Sfântului Nicolae”. Desenul care o înso?ea trebuia s?-l reprezinte într-un costum c?r?miziu, îns? dificult??ile de tip?rire au f?cut ca în varianta imprimat?, costumul mo?ului s? apar? ro?u. Aceasta eroare tehnic? l-a transformat pe Sfântul Nicolae într-un personaj mai profan, care renun?? la toiag. Acest personaj compozit, numit Santa claus – o deformare a numelui olandez al Sfântului Nicolae – este un mo? cu obraji buc?la?i ?i aprin?i de ger, cu o barb? alb?, care sose?te la casele copiilor într-o sanie tras? de reni ?i coboar? prin co? pentru a pune juc?rii sub brad. Dup? modelul unui vânz?tor pensionar Peste 40 de an, Thomas Nast, unul din celebrii ilustratori americani ai vremii, impune figura bine cunoscut?: un b?trân rotofei, cu barb? alb?, cu costum ro?u, tivit cu alb, bonet? ro?ie îmbl?nit?, cu lulea în gur? ?i cu un sac plin de juc?rii, pe scurt, imaginea pe care imigrantul german, a p?strat-o despre Pelze Nicol din copil?ria sa. În anii urm?tori, revista ”Harper s Weekley”, în numerele de Cr?ciun, a publicat imaginea mo?ului, îmbun?t??it? de la an la an, pân? în 1886, când Nast e concediat. Pre?edintele SUA, Theodore Roosevelit, admirator al desenelor lui, i-a oferit acestuia un post de consul în Ecuador. Haddon Sundblom a creat o imagine îmbun?t??it? a lui Mo? Cr?ciun, care nu mai are lulea, în schimb, mantia lui ro?ie e prins? cu o curea lat?. Personajul creat, care îl are drept model pe cel mai bun prieten al s?u – un vânz?tor pensionar- a ap?rut, între 1931 ?i 1966, în 40 de variante, raspândinde-se în toat? lumea pe ambalajele de Coca-Cola sau pe reclamele de b?uturi. Contribu?ia decisiv? la crearea Mo? Cr?ciunului modern pare a fi adus? de John Tenniel, caricaturist la revista satiric? engleza” Punch”, care l-a imaginat pe Old Christmas ca pe un b?trân cu obraji ro?ii, barb? alb? ?i lung?, palton tivit cu blan? ?i cu o cunun? de stejar pe cap. Desenele unui american au ap?rut pe ambalajele de Coca-Cola din întreaga lume Scriitorul care l-a f?cut pe Mo? Cr?ciun mai comercial În Europa Occidental?, spre sfâr?itul secolului al XIX-lea, Mo? Cr?ciun era perceput ca un personaj fioros, care amenin?a copiii. În Anglia, era numit Old Christmas, un ins cu barb? ?i pelerin? lung?, închipuit ca un b?utor înr?it, care participa la chefuri monstruoase. Într-un muzeu din Londra se mai p?streaz? ?i azi un desen din acea perioad?, în care copiii se ascund în spatele p?rin?ilor, când un b?trân cu glug? ?i pelerin? ?i cu un sac în spinare intr? pe u??. Charles Dickens a animat Cr?ciunul britanicilor Mo? Cr?ciun era înso?it de un personaj însp?imânt?tor-mânc?tor de copii, ?i pentru a men?ine atmosfera de groaz?, în perioada Cr?ciunului, în Marea Britanie, toate libr?riile erau invadate de c?r?i despre fantome. Cel care s-a ab?tut de la tradi?ie a fost marele scriitor englez Charles Dickens (1812-1870). În nuvela „A Christmas Carol” (Poveste de Cr?ciun), bine primit? de public ?i apreciat? de critici, a modernizat Cr?ciunul, introducându- l ca pe o s?rb?toare popular?. Transformarea lui Mo? Cr?ciun într-un b?trânel vesel cu barb?, ce nu înfrico?eaz?, cu c?ciul? ?i hain? ro?ie, având bordura alb?, cu ochii juc?u?i, binevoitor ?i generos, s-ar datora factorului comercial, acest personaj fiind o adev?rat? binecuvântare pentru industria?i ?i comercian?i. Protestan?ii ?i catolicii, anti-Cr?ciun La început, biserica catolic? ?i protestant? nu au privit cu ochi buni evolu?ia mo?ului, care, pe nesim?ite, s-a substituit pruncului Iisus, ?i nu au acceptat prea u?or laicizarea S?rb?torii. În zadar îns?, pentru c? Mo? Cr?ciun, din patria sa, Cristmasland, aflat? undeva în Finlanda (în realitate un or??el situat în preajma Cercului Polar arctic), pleac? la fiecare sfâr?it de an, cu sania tras? de reni ?i cu sacul plin de daruri, pentru a-i face ferici?i pe copiii de pretutindeni.