Evenimentul Zilei > EVZ Special > Povestea cabinei de pază de 200.000 euro, care veghează un pustiu de cinci milioane de euro
Povestea cabinei de pază de 200.000 euro, care veghează un pustiu de cinci milioane de euro

Povestea cabinei de pază de 200.000 euro, care veghează un pustiu de cinci milioane de euro

Municipalitatea din Galați a investit milioane de euro într-un parc industrial care nu a avut activitate. Printre realizări, și o gheretă de pază extravagant de scumpă.

Una dintre cele mai scumpe construcții din România, raportată la costul metrului pătrat construit, este vorba de celebra cabină de pază de 200.000 de euro a Parcului Industrial din Galați, nu are nici măcar încălzire. Are un simplu scaun, o măsuță și un bec în cei 12 mp ai mini-clădirii. Fiecare metru pătrat a costat 16.600 de euro.

În această gheretă, realizată din fondurile municipalității gălățene, se adăpostesc de ploaie, ger și caniculă paznicii Parcului Industrial aflat în administrarea m u n i c i – palității de la Dunăre.

„ D a c ă o cabină de poartă costă nouă miliarde, vă daţi seama preţurile unde se regăsesc, probabil la cei care au gestionat tot acest proiect înainte”, a lovit primarul Galațiului, Marius Stan, în direcția predecesorului său, Dumitru Nicolae.

În schimb, subalternul său, viceprimarul Florin Popa, susține că această cabină a costat mai puțin, dar a fost introdusă, din greșeală, într-o rubrică de cheltuieli alături de alte investiții.

Fostul primar Dumitru Nicolae a demarat, în urmă cu 12 ani, proiectul Parcului Industrial de lângă Dunăre pe o suprafață de 21 de hectare, care trebuia supravegheat din cabina de pază.

Nu are salariați, dar are director

Scopul investiției era: atragerea firmelor care să-și mute activitatea în Parcul Industrial pentru a beneficia de reducerile de taxe din Zona Liberă Galați, acolo unde era amenajat parcul. În acel an s-au acordat aproape patru milioane de euro, bani din care s-a făcut un gard, o clădire administrativă, o cabină de pază și mici lucrări de utilități. De-a lungul anilor s-a mai cheltuit un milion de euro. În baza proiectului inițial, paznicul din cabina de 200.000 de euro ar fi deschis parcul industrial la ora 6.00 dimineața. Până la sfârșitul zilei, 30.000 de gălățeni ar fi venit la muncă aici, oameni care ar fi roit pe drumurile dintre halele industriale grupate pe activități. De pildă, industria de procesare a produselor siderurgice, tehnologia informatică, industria alimentară, industria navală etc.

Lipsa utilităților și apoi criza financiară izbucnită în 2008 sau restrângerea activității combinatului siderurgic ArcelorMittal a dus la falimentul proiectului. Timp de 12 ani, nicio firmă nu a dorit să desfășoare afaceri în Parcul Industrial.

„La momentul de faţă, societatea SC Parc Industrial nu are niciun angajat pentru că, neavând venituri, nu are posibilitatea să facă nicio cheltuială”, a explicat directorul fără salariați de la societatea aflată în subordinea municipalității.

Avantajele Zonei Libere

Înființarea Parcului Industrial a fost motivată de faptul că era amplasat în Zona Liberă Galați, unde firmele au avantaje fiscale: 1. mărfurile sunt scutite de taxe de import-export; 2. regimul liberal asupra profitului; 3. zonă fără taxe vamale; 4. concesii tarifare la prestările de servicii; 5. acordarea de asistenţă financiară.

Orașul primarilor Păcală și Tândală

Parcul Industrial lansat de fostul primar al Galațiului, Dumitru Nicolae (75 de ani), este doar una dintre stângăciile administrative ale fostului edil.


FOTO: Dumitru Nicolae



A devenit cunoscut în toată țara după ce, în 2006, și-a comandat un monument funerar pe care scria „Dumitru Nicolae, primar al Galațiului 2000- 2008”. După un an, a trebuit să modifice monumentul. Nicolae s-a răzgândit și a mai candidat o dată și în 2008, când a fost ales din nou primar. După acesta a urmat la conducerea orașului Marius Stan (58 de ani). Fost conducător al clubului de fotbal Oțelul, edilul s-a remarcat prin rateuri prin care a făcut viața gălățenilor un calvar. În preajma Revelionului a nins puternic o zi și orașul a fost paralizat în următoarele trei zile. Mai mult, autobuzele se blocau în zapadă și la două săptămâni de la ninsoare. Deși nu s-a descurcat cu o zi de ninsoare, Marius Stan susține că vrea să facă tunel pe sub Dunăre până la Tulcea.


FOTO: Marius Stan



 

Publicat in categoriile: EVZ Special
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: