Pot refuza medicii avortul din motive de conştiinţă?

Pot refuza medicii avortul din motive de conştiinţă?

Doctorii care nu vor să facă avorturi invocând religia nu sunt acoperiţi de lege. Preoţii cred însă că medicii au voie să-şi păstreze credinţa în sala de operaţii.

Au jurat că vor face tot ceea ce le stă în puteri să salveze un pacient, însă la un moment dat, în viaţa lor de medici, conştiinţa nu le-a dat brânci să intervină.

Într-un stat laic, anumiţi medici şi-au impus să nu mai facă niciodată avorturi sau să le sisteze în timpul marilor sărbători religioase ori în perioadele de post. Religia nu este însă mai presus decât viaţa, o spune chiar un medic musulman. "Evenimentul zilei" a prezentat zilele trecute cazul unui medic de la Maternitatea Giuleşti care a abandonat o gravidă în timpul avortului, pe motiv că nu-i permite religia s-o asiste. Medici, experţi în combaterea discriminării, avocaţi, membri ai societăţii civile, explică unde începe şi unde se termină conştiinţa morală în astfel de situaţii şi cum se împacă religia cu legea.

"Un medic cu restricţii de conştiinţă nu are ce căuta în maternitate"

Din datele culese de Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice, în ultima vreme asistăm la o creştere a numărului de cazuri în care medicii din maternităţi refuză să facă avorturi invocând motive religioase, în special cu ocazia sărbătorilor religioase şi în perioadele dinaintea Crăciunului sau Paştelui.

"Există maternităţi unde nu se mai fac deloc avorturi, în nicio perioadă a anului, tot din motive religioase. Indiferent de religia personalului, unitatea medicală nu are conştiinţă, iar managerii spitalului trebuie să împace opţiunile religioase ale unor cadre medicale cu dreptul femeii la sănătate", ne-a declarat Iustina Ionescu, avocat în cadrul Centrului Euroregional pentru Iniţiative Publice.

Medicii spun că aceste refuzuri izvorâte din "pusee de conştiinţă" pot avea repercusiuni grave asupra vieţii pacientelor. Cu cât se întârzie mai mult întreruperea sarcinii, cu atât creşte riscul de complicaţii.

"Viaţa unei femei nu trebuie nici o clipă să atârne de o zi din calendar. Un medic musulman sau de altă religie care are restricţii de conştiinţă nu are ce căuta într-o maternitate, pentru că aici nu se face muncă selectivă", spune profesorul de obstetrică-ginecologie Ioan Muntean, "părintele" fertilizării in vitro din România.

Şi specialiştii în discriminare atrag atenţia că jurământul lui Hipocrate trebuie să cântărească mai mult decât credinţa în caz de urgenţă, iar viaţa pacientei nu trebuie să atârne de "o zi cu roşu" în calendar.

"Într-un stat laic, cel puţin în acte, nu putem să punem perceptele religioase mai presus de lege. Dacă cineva face apel la libertatea de conştiinţă, trebuie să anunţe acest lucru în timp util, pentru a asigura accesul la serviciile de sănătate", e de părere Asztalos Csaba, preşedintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării.

Medic musulman: "Fac avorturi, cât timp e legal"

Medicul de origine musulmană Ahid Rahimian, care lucrază de 25 de ani la maternitatea Spitalului Cantacuzino, spune că nu a refuzat niciodată pacientele care i-au cerut să întrerupă sarcina, atât timp cât a fost legal.

Înţelege şi respectă însă poziţia colegilor săi care invocă libertatea de conştiinţă, dar nu poate concepe să nu treacă peste orice fel de restricţii în caz de urgenţă.

"Consider că dacă femeia are dreptul legal să facă avort, nu trebuie să stau eu în calea legii. În situaţii de urgen ţă, când eşti de gardă, trebuie să faci tot ceea ceţi stă în puteri să o salvezi. Aceasta e şi esenţa islamului, să salvezi vieţi", crede medicul.

Un păcat strigător la cer

Preoţii nu văd însă de ce medicii nu ar fi îndreptăţiţi să-şi păstreze credinţa în sala de operaţii şi să refuze un avort, care "este un păcat strigător la cer. Este mai important să convingem părinţii că avortul e păcat, ca să nu mai punem medicii în astfel de situaţii. Doar în situaţii de urgenţă, când sarcina pune mama în pericol, când copilul este malformat, medicul este obligat să treacă peste religie şi să intervină", crede preotul Florin Cărămizaru. "Eu lucrez de 25 de ani în România şi fac avorturi. Îi înţeleg pe colegii care refuză să facă avort, dar ce îi zici unei paciente care vine cu sângerare, stai puţin că eu sunt musulman?"HADI RAHIMIAN, medic ginecolog

POZIŢII CONTRADICTORII

Religia nu e motiv de refuz, spune legea

După cazul de la Maternitatea Giuleşti, reprezentanţii Colegiului Medicilor au explicat că un medic poate să refuza să intervină în trei situaţii: dacă pacientul nu respectă indicaţiile sale, dacă acel caz îi depăşeşte competenţa sau dacă îi atinge libertatea de conştiinţă.

"Medicul este obligat în tot acest timp să asiste pacientul până când va fi preluat de un alt medic. Medicul este însă obligat să intervină dacă viaţa pacientului e în pericol", declara Vasile Astărăstoae, preşedintele CMR.

Mai puţin cunoscut este însă faptul că legea nu le dă medicilor voie să refuze avorturile ascunzându-se după paravanul religiei sau conştiinţei. Doar când cazul depăşeşte competenţa medicului sau pacientul este ostil, medicul poate refuza să îl trateze.

"Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii prevede doar două situaţii când cadrele medicale pot întrerupe relaţia cu pacienta. Printre acestea nu figurează motivele religioase sau de conştiinţă din partea personalului medical (art.653-654). În Codul Deontologic sunt şi alte situaţii, dar CMR nu poate adăuga alte prevederi la lege", spune avocata Iustina Ionescu.

Ne puteți urmări și pe Google News