PERIPLU. 70 de acţiuni derulate de 13 centre şi institute culturale din Bucureşti, timp de mai bine de 16 ore. La aşa ofertă, aşa public – câteva mii de persoane au participat la Noaptea Institutelor Culturale.
Britanicii s-au dovedit cei mai matinali. Au dat startul celei de-a patra ediţii a Nopţii Institutelor Culturale la amiază, cu reduceri de 50% la abonamentele la biblioteca de la British Council. Luise Vuiu, director de marketing, estimează că numărul vizitatorilor s-a ridicat pe la 2700, asta în contextul în care programul s-a terminat în jurul orei 3.00 noaptea cu un DJ Show, The Selector. Cel mai apreciat eveniment a fost „Cricket / Descoperă spiritul jocului! Combină teoria cu practica jocului, live sau pe Wii!”, care a început la ora 18.00 şi care, în ciuda ploii, s-a prelungit cu 30 de minute, la cererea publicului, urmat de Proiecţia British Animation Awards (BAA) 2010.
La început, vizitatorii s-au arătat sceptici faţă de lecţiile de vals englezesc, dar încet-încet, şi-au dat drumul. Faţă de anul trecut, Luise Vuiu a remarcat nu doar mai mulţi participanţi, ci şi o mai mare disponibilitate a vizitatorilor de a se implica în variile activități. Varianta latină Institutul Cervantes a demarat Noaptea cu două lansări de carte: „Traducerile din poveste”, de Luminiţa Voina-Răuţ, Editura Vellant, 2009, la care au participat Luminiţa Voina-Răuţ, Dan Pleşa, şi Cornelio Rădulescu, şi „Jocul îngerului”, de Carlos Ruiz Zafon (traducerea Dragoş Cojocaru, Editura Polirom, 2009), plus o lectură în avanpremieră din „Marina”, de Carlos Ruiz Zafon (traducerea Ileana Scipione, Editura Polirom, în curs de apariţie). Au participat Elisabeta Lăsconi, Ileana Scipione, Bogdan Alexandru Stănescu, iar lectura i-a revenit actorului Marius Manole.
Pe finalul ei a început să se înghesuie publicul, care apoi a votat ca pelicula „El Greco”, de Iannis Smaragdis – oferită de Fundaţia Culturală Greacă – să aibă loc în curtea Institutului. A urmat apoi un du-te-vino cu scaun cu tot accelerat de condiţiile meteorologice, cu atât mai mult cu cât Cervantes găzduia, pe lângă cele trei lungmetraje proprii (cele mai populare), şi proiecţiile de documentare puse la cale de Forumul Cultural Austriac. Până la urmă toate peliculele au fost prezentate înăuntru. Fiecare pereche de filme a beneficiat de cam 100 de spectatori, iar numărul total al vizitatorilor a urcat până la 850, potrivit consilierului de presă Iulia Popovici.
„Noaptea noastră albă a stat sub semnul designului de obiect şi al artei digitale, dar am avut grijă să nu-i neglijăm nici pe cei mici, care s-au distrat copios până s-a înserat. După succesul de aseară ne gândim serios să organizăm regulat astfel de seri cu porţile deschise, pentru ca Dacia 77 să nu lipsească din agenda publicului amator de cultură”, spune Karin Budrugeac, PR-ul Institutului Francez.
Tot ea crede că pe acolo s-au perindat cam 2000 de vizitatori şi că juniorii au beneficiat din plin de un atelier de clovni şi de unul de poveşti şi figurine din fructe al Alinei Darian. Târziu în noapte, la Institutul Francez puteai să îi vezi pe regizorul Corneliu Porumboiu, artistul Nicu Ilfoveanu sau fotograful Cornel Lazia. Târgul de design s-a bucurat constant de vizitatori, iar activităţile culturale s-au întins până în Clubul Control, unde Institutul francez şi Goethe Institut au oferit amatorilor DJ-Night Paris-Berlin cu Pawel & Ark.
Institutul Cultural Român a avut un succes de public remarcabil (100 – 200 de persoane, potrivit Anei Borca, coordonatorul programelor de limbă română) cu spectacolul de pantomimă „România. Închis pentru inventar”, care a umplut până la refuz Sala Mare, de două ori; grădina, pe de altă parte, a găzduit proiecţiile filmelor realizate în 2009 la Aristoteles Workshop, inclusiv premiantul de la Cannes, „Căutare”, de Ionuţ Piţurescu, prizate de 80 – 90 de spectatori.
Nici evenimentele de tip joint-venture de la ICR n-au trecut neobservate, dimpotrivă; lumea s-a îmbulzit la concertul de rebetiko (oferit de Fundaţia Culturală Greacă) care a durat două ore; artistul Foteini Velesiotou s-a desprins cu greu din „ghearele publicului”. Pe aceeaşi stradă, Institutul italian oferea spectacolul de teatru „Alături de o mare grădină – note de călătorie” şi lungmetrajul „Nuovo cinema paradiso”, de Giuseppe Tornatore.
Bicicleta, vehicul cultural
Institutul Polonez şi Centrul Cultural al Republicii Ungare s-au aliat cu ocazia acestui eveniment şi acumulaseră, înainte de miezul nopţii, vreo 700 – 800 de vizitatori, spune Silviu Dancu, PR-ul celei dintâi instituţii, apoi aleargă la cei doi poliţişti de la intrarea în curte pentru a-i întreba dacă nu e prea tare muzica de la „Guitar Summitt”, susţinut de chitariştii Leszek Cichoński (Polonia), Paolo Loveri (Valonia-Bruxelles) şi A.G. Weinberger (România) acompaniaţi de vocea şi flautul lui Török Ádám (Ungaria).
Acesta fusese reprogramat, spre deliciul spectatorilor, care populaseră curtea cu umbrele. Organele de ordine păreau nu mai puţin încântate de concert. E drept, ungurii şi polonezii au avut de partea lor fotbalul (nu doar meciul Spania – Chile, ci şi filmele „Fotbalul vremurilor vechi / Régi idők focija”, de Pál Sándor, şi „Stadionul vagabonzilor / Boisko bezdomnych”, de Kasia Adamik ) şi jucăria urbană SANDO.
La Centrul Ceh din Bucureşti, hit-ul Nopţii l-a constituit Workshop-ul de Animaţie Stop Motion, realizat de Octavian Ureche, organizat în parteneriat cu Sala de Lectură şi găzduit de Ceainăria Teatrului ACT. Conform spuselor Veronicăi Angelescu, PR-ul Centrului, acesta s-a prelungit până la 4 dimineaţa. E greu de spus care din filme a strâns mai mulţi spectatori, dar bătălia se dă între „Invenţia Diabolică” şi „Ucenicul Vrăjitorului”, ambele de Karel Zeman. Pe la Centrul Ceh au trecut aproximativ 700 de persoane, iar multe dintre acestea au rămas până la 5 dimineaţa, până la finalul scurtmetrajelor.
Cât despre Centrul Cultural şi de Informare al Ambasadei Ucrainei la Bucureşti, el a oferit publicului de la concertul „Mozaicul ucrainean din România” până la proiecţia filmului „Gramota pierdută” (după comedia omonimă a lui Gogol).
Anul acesta, pentru deplasarea între centrele Nopţii, organizatorii au pus la dispoziţia amatorilor de cultură o cursă specială RATB şi 100 de biciclete.