"Omul pernă", ultimul spectacol al tânărului regizor, denunţă violenţa unei societăţi incriminatoare şi capcanele sexualităţii.
Regizorul Radu Afrim se întoarce spectaculos prin noua montare „Omul pernă“, pe care a prezentat-o duminică seara la Brăila, în sala Teatrului „Maria Filotti“, în deschiderea Festivalului „Zile şi Nopţi de Teatru European“. Este prima montare a lui Radu Afrim după succesul de la Avignon din acest an, când, cu spectacolul „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte“, după Matei Vişniec, a obţinut singurul premiu posibil în secţiunea noncompetitivă off, Marele Premiu Coup de Coeur.
Afrim rămâne unul dintre cei mai bine cotaţi artişti de teatru, după ce a primit, consecutiv, în 2006 şi 2007, două Premii UNITER pentru Cea mai bună regie (pentru „Plastilina“ şi „joi.megaJoy“) şi după nominalizarea la Premiul European pentru Cultură din 2009 pentru spectacolul „Boala Familiei M“, montat la Timişoara. „În secţiunea off de la Avignon sunt prezentate peste 900 de spectacole de-a valma, de la foarte bune la penibile. A făcut o foarte bună impresie Constantin Cojocariu, în rolul lui Cioran, dar premiul a fost o mare surpriză pentru noi“, povesteşte regizorul. „Trezeşte-te, Brăila!“
În „Omul pernă“, după textul dramaturgului irlandez Martin McDonagh, un tânăr pe jumătate gol îi întâmpină pe spectatori, apoi distribuţia se adună în faţa cortinei şi cântă un cântecel pentru copii, în cheie absurdă şi sadică. Cortina se ridică pentru a dezvălui o construcţie bizară: un cub format din nouă cubuleţe mai mici, în care sunt sechestrate corpuri goale de tineri şi tinere. Ei trăiesc şi dorm în aceste enclave şi tresar la sunetele de pistol ale ofiţerului de poliţie. O artistă de cabaret apare în faţa scenei (interpretată de Mihaela Trofimov) şi cu o voce languroasă şopteşte: „Trezeşte-te, Brăila! Trezeşte-te, Maria Filotti!“.
Apoi interpretează în manieră de varieteu ştiri atroce din ziarele autohtone, un colaj din articole reale. Piesa este de fapt descrierea unei anchete, asupra lui Katurian (Eugen Jebeleanu, invitat de la Timişoara), autor de ficţiune care trăieşte într-un stat poliţienesc fictiv şi este interogat despre conţinutul sumbru al povestirilor sale şi asemănarea lor cu o seamă de crime la adresa copiilor întâmplate în oraş. Obscenitate şi poezie
Spectacolul - o adevărată „călătorie la capătul ororii“ - este dur şi greu de urmărit, intercalat însă şi cu momente de umor absurd şi de grotesc. Dincolo de oroare şi tortură, sexualitate hetero- şi homoerotică, copii abuzaţi, violaţi şi maltrataţi, violenţă vizuală şi verbală, montarea este complexă, iar obscenitatea se îmbină cu poezia. Spre deosebire de spectacole mai vechi ale regizorului, substanţa textului este mult mai mare, iar soluţiile artistice şocante nu sunt gratuite.
Afrim a adaptat piesa irlandezului la realitatea românească: Katurian poartă, la începutul anchetei, un tricou cu un „ponei roz“ (cu un cerc alb pe pulpă, pentru că, spune Afrim, nu a vrut să mai scandalizeze pe nimeni). Regizorul consideră că, la noi, nu se încearcă să se identifice cauza primară a răului, ci doar efectele, de aceea excentricul, artistul, este considerat vinovat.
FESTIVAL
Sebastian, la loc de cinste
> Aflat la a doua ediţie, Festivalul „Zile şi Nopţi de Teatru European“ se desfăşoară la Brăila, în perioada 7-14 septembrie. Pe lângă spectacolele româneşti, sunt invitate trupe din zona balcanică şi mediteraneeană: din Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, Croaţia, Grecia, Turcia, Israel. Secţiunea Sebastian, dedicată scriitorului născut în Brăila, prezintă montă ri cu „Ultima oră“, „Femei“, „eMeS“ ş.a. Astăzi, în Sala Studio a Teatrului „Maria Filotti“, la ora 19.00, tineri laureaţi recent la Gala Hop de la Mangalia vor susţine un recital.
> Este a treia oară când Radu Afrim montează la Brăila, după „Adam Geist“ şi „Plaja“. Pentru Radu Afrim urmează acum un sezon al festivalurilor, unde îşi va prezenta ultimele creaţii: Piatra-Neamţ, Timişoara, Sfântu Gheorghe, festivalul de la Rennes, în Franţa (cu „E doar sfârşitul lumii“).