Politicieni, urmaţi exemplul lui Victor Ponta: luaţi-vă câte un Keleti!
- Mihai Şoica
- 5 martie 2012, 00:06
Raportul ANI lansează o practică periculoasă: politicienii se pot folosi de intermediari pentru beneficii.
Victor Ponta face semnul OK, smechereşte, într-o postare pe blogul său în care anunţă că a scăpat imaculat în raportul ANI privind aventurile sale cu lumea raliurilor. Liderul PSD devine precursorul unei noi specii: "băieţii deştepţi" ai sponsorizărilor. S-a ascuns după deget, cu numele Keleti Ponta spune că a scăpat basma curată, deşi ANAF şi Evenimentul zilei l-ar fi condamnat pentru nedeclararea sumelor de care a beneficiat pentru participările sale, patru ani la rând, în Campionatul Naţional de Raliuri. În realitate, EVZ l-a acuzat de un singur lucru: că s-a ascuns şmechereşte tot timpul în spatele pilotului Edwin Keleti, alături de care a tocat aproximativ 1 milion de euro. Raportul ANI care îl absolvă complet pe Victor Ponta creează un precedent extrem de periculos – sponsorizările pe care le primesc oamenii politici pot rămâne de azi înainte ascunse marelui public. După modelul Ponta, niciun politician nu se va mai simţi obligat să menţioneze în declaraţiile de avere şi de interese sponsorizările pe care le primeşte. Raportul ANI în cazul Ponta nu închide cazul, ci dimpotrivă, abia îl deschide. ANI a bătut câmpii cu graţie Decizia ANI în cazul sponsorizărilor primite de echipa de raliu "Keleti-Ponta" are două concluzii: 1. Beneficiile primite de la sponsori au fost puse gratuit la dispoziţia lui Ponta de către Automedia SRL (firma lui Keleti), 2. Nu există diferenţe semnificative între veniturile realizate de familia Ponta şi modificările patrimoniale. Punctul 2 n-are legătură cu subiectul pentru că sponsorizările nu se materializau în bunuri, ci în costurile raliurilor (maşină de curse, cazare, masă, benzină, cauciucuri, mecanici, taxe de înscriere etc.). Esenţa o reprezintă punctul 1: Automedia a primit sponsorizări de sute de mii de euro de la oameni grei din politică şi afaceri - Viorel Rus, Robert Negoiţă, Dorinel Umbrărescu -, înlesnindu-i lui Ponta să participe patru ani la curse. Iar liderul PSD n-a considerat necesar să menţioneze aceste beneficii în declaraţia de interese. Victor Ponta se ascunde după această teorie: toţi banii au fost obţinuţi de Edwin Keleti, eu doar mă urcam în maşină, eram copilot, după care plecam acasă. Ponta a mers gratis la Raliul Andaluziei Secretarul general al ANI, Horia Georgescu spune că nu are competenţa de a verifica dacă Victor Ponta a dormit în aceeaşi cameră de hotel cu Edwin Keleti: "Noi nu putem să mergem la un hotel şi să întrebăm dacă a dormit Keleti şi Ponta acolo. Oficial, Ponta nu a avut niciun beneficiu din activitatea de raliu". Sesizarea ANI de către ANAF pornise tocmai de la această suspiciune: bunurile societăţii Automedia SRL au fost puse la dispoziţia lui Victor Ponta cu titlu gratuit, în loc să fie folosite în interesul societăţii, fiind vorba, la controlul ANAF de 250.000 de euro. Ponta a participat, de exemplu, la Raliul Andaluziei, iar cheltuielile au fost suportate de Automedia, firma lui Keleti. Liderul PSD consideră că beneficiile nu contravin normelor legale privind integritatea. INTERESE ASCUNSE Concursul de la ANI, prilej bun de-a face pariuri politice Raportul ANI pe problema sponsorizărilor în beneficiul lui Victor Ponta a apărut în ajunul concursului pentru desemnarea noii conduceri a acestei instituţii. Horia Georgescu, secretar general al ANI, candidează pentru postul de preşedinte, avându-l contracandidat pe Ionel Ion Gârleşteanu. Informaţii credibile de la surse demne de toată încrederea acreditează faptul că există o legătură între acest raport şi speranţa lui Georgescu de a ajunge preşedinte. La ANI în acest moment are loc o reaşezare de forţe în perspectiva alegerilor parlamentare de la sfârşitul anului. În culisele instituţiei se fac tot felul de calcule, fiecare încercând să parieze pe cartea câştigătoare. EXEMPLU DE URMAT Toţi politicienii ar putea sta pe spatele lui Keleti Horia Georgescu (foto), secretarul general al ANI, face următoarea afirmaţie: "Dacă Ponta, în perioada în care ar fi fost ministru l-ar fi favorizat pe Keleti, atunci am fi vorbit despre o încălcare gravă a legii. Dar nu s-a dovedit nimic". Tocmai acesta e spiritul declaraţiilor de avere şi de interese: Victor Ponta putea favoriza, în perioada cât a fost ministru (2008-2009), pe cei care l-au sponsorizat: Dorinel Umbrărescu, Ioan Rus, Robert Negoiţă. Ponta a menţionat doar contractul cu Negoiţă, după care a schimbat reţeta: Keleti a semnat direct cu sponsorii, scutindu-l pe liderul PSD să dea cândva explicaţii. În patru ani de raliuri, echipajul Ponta-Keleti a schimbat patru maşini de curse, inclusiv un Focus WRC de 100.000 de euro, a participat la trei etape în afara ţării, a plătit cazări, masă, cauciucuri şi combustibil de sute de mii de euro. Pentru acest hobby, Victor Ponta n-a cheltuit niciun leu din buzunarul propriu şi nici nu se simte obligat să menţioneze sursa banilor. După acest principiu, un politician poate pleca în vacanţe peste tot în jurul lumii pe banii firmei lui Keleti, Automedia. Avioane, insule, vile Keleti poate pune la dispoziţia unui politician un yacht de 10 milioane de euro fără ca acesta să considere că considere că este beneficiar direct. Keleti poate oferi unui politician un avion personal sau îi poate cumpăra o insulă în Pacific. Keleti poate închiria un etaj întreg la Ritz, în New York şi să-l ofere gratuit unui politician. Keleti poate cumpăra o vilă pe Coasta de Azur şi o oferă gratuit politicienilor. Din păcate, Edwin Keleti nu poate oferi pentru că el este doar un intermediar.
LOGICĂ Victor Ponta a dormit, a mâncat şi a pilotat pe banii sponsorilor. Beneficiul a fost că n-a cheltuit din salariul său Cătălin Antohe
Raportul inspectorilor de integritate, în cazul lui Victor Ponta, este o contradicţie în termeni. Afirmaţia inspectorilor că "Ponta nu a realizat beneficii patrimoniale de pe urma activităţii de pilotaj", este un nonsens. Chiar dacă actualul preşedinte al PSD nu a înregistrat venituri din pilotaj, el nu a cheltuit nimic pentru "damblaua" cu raliurile, cum fac piloţii care nu-s miniştri sau şefi de partide. Cheltuieli achitate de alţii Inspectorii s-au făcut că nu înţeleg că ai un câştig patrimonial şi atunci când alţii îţi achită cheltuielile. Cu ce este mai integru un politician care primeşte sponsorizări pentru un hobby decât unul care se plimbă, pe gratis, cu avionul unui om de afaceri? Mai ales că la capitolul "Integritate" trebuia adăugată şi calitatea de ministru (demnitar al statului) pe care copilotul Ponta a avut-o între 2008 şi 2009. Contractele de sponsorizare care au fost semnate în beneficiul "echipei Ponta" au încălcat legile fiscale. Prin contractul din 1 februarie 2008, Rin Hotels (firma deputatului PSD Robert Negoiţă) l-a sponsorizat direct pe Victor Ponta cu un autoturism de 117.000 lei. Evaziuni fiscale Nouă zile mai târziu, beneficiarul a fost schimbat din Victor Ponta în SC Auto Media SRL din Cluj Napoca, firma patronată de Edwin Keleti, coechipierul şefului PSD. Sponsorizarea a fost ilegală, deoarece autoturismul nu a trecut direct în proprietatea firmei lui Keleti, iar Pro Hotels a încercat să-şi deducă o serie de cheltuieli pe seama maşinii. Evaziune. La fel, Tehnostrade SRL, firma regelui asfaltului Dorin Umbrărescu, i-a vândut un autoturism de curse, în 2009, firmei lui Keleti. Umbrărescu urma să primească publicitate, ceea ce nu s-a întâmplat. De aceea, Umbrărescu a fost cercetat că şi-ar fi decontat ilegal TVA-ul aferent autoturismului.
117.000 de lei l-a dat Robert Negoiţă lui Victor Ponta în 2009. După nouă zile, beneficiar a devenit Edwin Keleti CITIȚI ȘI:
- Copilotul Victor Ponta mai sparge 40.000 de euro la Raliul Monte Carlo
- Copilotul Victor Ponta venea la cursele de raliu cu elicopterul
- Lui Ponta - Copilotu’ îi creşte nasul: zice că nu-l cunoaşte pe sponsorul Umbrărescu
- EXCLUSIV. Ipocrizia lui Victor Ponta are un preţ piperat: 120.000 de euro. PLUS de la cine a primit cadoul liderul PSD