„POLIȚIA” CONCEDIILOR MEDICALE a fost ELIMINATĂ. Niciun salariat nu mai poate fi verificat acasă când este în concediu medical
- Cristina Mathias
- 11 iulie 2015, 13:31
De-acum, salariații nu mai pot fi verificați la domiciliu atunci când se află în concediu medical, potrivit unui act normativ intrat în vigoare începând cu 10 iulie. Până ieri, aceste controale puteau fi făcute în cazurile în care existau suspiciuni cu privire la acordarea concediilor de incapacitate temporară de muncă.
Începând cu data de 10 iulie 2015 a intrat în vigoare legea nr 183/2015, publicată în Monitorul Oficial (partea I, nr. 496 din 7 iulie), prin intermediul căreia se elimină posibilitatea verificărilor la domiciliul salariaților aflați în concendiu medical.
Conform legii publicate marți în Monitor, măsura verificărilor la domiciliu nu se mai aplică începând cu 10 iulie 2015. „Reglementarea este excesivă și, în practică, s-a constatat că absența de la domiciliu a persoanei beneficiare de concediu medical nu reprezintă un motiv de suspendare a drepturilor", scrie în raportul prin care s-a propus abrogarea dispozițiilor în discuție.
Posibilitatea verificării la domiciliu a fost introdusă în aprilie 2010, prin Ordonanța de urgența a Guvernului nr. 36/2010. La acel moment, Executivul constatase o creștere a numărului de concedii medicale acordate, fapt ce contribuia la „diminuarea semnificativă și continuă a bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate", așa cum se preciza în expunerea de motive a actului normativ.
Dacă salariatul nu era găsit acasă, plata indemnizației înceta
Pentru a beneficia de concediul medical și indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, potrivit OUG nr. 158/2005, salariații trebuia să îndeplinească în mod cumulativ trei condiții:
- să aibă un stagiu minim de cotizare de o lună în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul;
- să prezinte adeverința de la plătitorul de indemnizații din care să reiasă numărul de zile de concediu de incapacitate temporară de muncă avute în ultimele 12 luni (excepție facând urgențele medico-chirurgicale sau bolile infectocontagioase din grupa A).
- angajații să fie prezenți la domiciliu între anumite ore ale zilei, pentru a putea fi verificați de către reprezentanții plătitorilor de indemnizații de asigurări sociale de sănătate.
Prin urmare, în situatia în care casele de asigurări de sănătate primeau sesizări, se puteau face verificări la domiciliul salariaților aflați în incapacitate temporară de muncă.
Dacă angajații nu erau găsiti acasă sau dacă aceștia pur și simplu refuzau verificarea, plata indemnizației aferente concediului medical înceta de la data constatării faptului de către autorități.