Pixul roșu cu care se corectează lucrările au un impact extrem asupra copiilor, iar cercetătorii au investigat această legătură.
Astfel, pixul roșul e recomandat să nu se folosească de profesori. Cel puțin în clasele de tranziție, respectiv clasa pregătitoare, a cincea și a noua.
Această abordare se numește teoria culorilor. Conform acesteia, creierul asimilează informații mai eficient atunci când sunt utilizate culori.
Din acest motiv, experții în educație, precum Ovidiu Pânișoară, recomandă elevilor să folosească sublinieri colorate în cărți pentru a-și îmbunătăți procesul de învățare.
Pixul roșu transmite agresivitate
Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, Facultatea de Psihologie și Știintele Educației, spune că este esențial să nu colorăm în mod aleatoriu. Ci să ne gândim cu atenție la ce culoare ar putea să corespundă fiecare pasaj.
Aceasta implică alegerea culorii roșii pentru a evidenția aspectele mai active și mai dinamice. În timp ce culoarea albastră poate fi folosită pentru a sublinia elementele care contribuie la relaxare.
În plus, culoarea verde poate fi asociată cu elementele care au o legătură personală sau importantă pentru tine.
Studiile indică faptul că atunci când profesorii folosesc verde pentru corectarea lucrărilor, ei devin mai relaxați și dezvoltă o relație mai apropiată și prietenoasă cu propriii elevi. Dacă se folosește roșu la corectare, culoarea este adesea completată de efectul Stenzo.
„Stând față în față, noi tindem să ne atacăm unul pe altul din poziții de concurență. Toată școala așa e construită – profesorul acolo, elevii încoace, de când a intrat, e un conflict.
Asta e efectul stenzo, de aceea profesorul de când intră, intră el contra lor, el trebuie să găsească strategii să iasă de aici”, mai explică profesorul.
Studiile îndeamnă să se evite culoarea roșie
În anul 2007, un grup de cercetători cu expertiză diversificată a efectuat un studiu exhaustiv pentru a investiga influența pe care pixul roșu o poate exercita asupra performanței la testele școlare.
Coordonatorul acestui efort de cercetare a formulat următoarea concluzie principală: înainte de a susține un test, o proporție semnificativă a participanților raportează că asociază în mod involuntar culoarea roșie cu ideea de greșeală și eșec.
Prin desfășurarea a patru experimente distincte, cercetătorii au identificat un fenomen notabil. Simpla expunere la culoarea roșie înainte de a susține un test a condus la obținerea de rezultate mai scăzute.
De asemenea, participanții care au fost expuși la această culoare, inclusiv în faza de corectare a testelor, au manifestat ulterior performanțe mai slabe la teste similare. În plus, au prezentat un nivel mai scăzut de motivație pentru a-și îmbunătăți rezultatele.