Piatra-Neamț a renăscut sub Andrei Carabelea. Primarul supranumit "Bolojan de Moldova"
- Dinu Marian
- 5 august 2023, 07:26
Un primar din Moldova este comparat cu legendarul Ilie Bolojan de la Oradea. De ce? Orașul de la poalele Pietricicăi este, în acest moment, un șantier. Există unii deranjați de lucrările ample de modernizare, dar există mai mulți oameni care au tot așteptat să se facă investiții de asemenea anvergură. Acum se bucură că după atâția ani în care nu s-a întâmplat mai nimic, orașul se dezmorțește și face pași mari pentru a aduce serviciile publice și infrastructura la nivelul anului 2023.
Andrei Carabelea, un tânăr primar al Piatra Neamț, ales în 2020, a fost comparat cu Ilie Bolojan.
De către un oltean, Mario de Mezzo, ajuns recent prefect de Olt, fost candidat la primăria Slatina. Adică un om care se pricepe administrație. Ce s-a schimbat în Piatra Neamț?
De departe, cele mai mari sunt investițiile în educație. Se lucrează efectiv, pe șantier, în mai bine de o treime dintre unitățile de învățământ din oraș. Se reabilitează două dintre cele mai mari școli gimnaziale, iar lucrările se apropie de finalizare, astfel încât în această toamnă elevii se vor întoarce în săli de clasă modernizate, cu dotări noi și mobilier adecvat.
Se lucrează și la două dintre cele mai importante grădinițe din oraș și la una dintre cele două creșe care se modernizează prin fonduri europene (cealaltă este gata din toamna anului trecut). Pentru că tot vorbim de creșe, se construiesc de la zero două noi creșe – o investiție mai mult decât necesară. Pentru că orașul se confruntă cu un deficit de locuri în creșe, perpetuat prin indiferență de administrațiile anterioare.
Andrei Carabelea, un primar care face cât un Ilie Bolojan
Cel mai nou proiect, semnat de curând la București și anunțat de Andrei Carabelea, este cel prin care toate școlile din oraș vor fi dotate cu mobilier nou și echipamente digitale. 600 de săli de clasă cu tot ce au nevoie pentru ca elevii și profesorii să se simtă în secolul XXI. Fără ca părinții să mai contribuie cu vreun ban la fondul clasei sau la fondul școlii.
Nu putem trece peste investițiile în educație fără să menționăm că pe lângă proiectele care se implementează acum, mai sunt încă două, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență – reabilitarea energetică a Colegiului Tehnic „Gheorghe Cartianu” și a Școlii Gimnaziale „Daniela Cuciuc”.
„Majoritatea proiectelor pe care le realizăm astăzi în Piatra-Neamț sunt cu finanțare europeană. Dacă precedenta administrație, pe parcursul a 6 ani a atras aproape 160 de milioane de lei, prin contracte de finanțare doar semnate, nu și implementate, astăzi, pe lângă faptul că implementăm aceste proiecte <moștenite> - dar sunt, de fapt, proiecte ale orașului, nu ale unei administrații trecătoare - în 3 ani de mandat am realizat dublul finanțării atrase în cele două mandate anterioare. Dacă în 6 ani s-au atras 160 de milioane de lei, în mandatul meu, în acești 3 ani, am semnat contracte de finanțare de peste 300 de milioane de lei și lucrăm în prezent la proiecte de peste 50 de milioane de euro.”, a declarat Andrei Carabelea.
Sistematizarea circulației
Despre culoarele de mobilitate din Piatra-Neamț s-a vorbit mult și încă se vorbește – pe bună dreptate. Oricine poate confirma nevoia de modernizare a infrastructurii din oraș. Și deși s-au întâmpinat multe obstacole de la începutul proiectelor și până acum și aproape întreg orașul a fost într-un fel sau altul afectat de multitudinea de lucrări, se întrezărește, în sfârșit, luminița de la capătul tunelului.
Două dintre cele trei tronsoane sunt aproape finalizate (stadiile sunt de 95%, respectiv 80%), iar pe cel mai mare dintre ele se desfășoară, în paralel, lucrările de infrastructură și cele de înlocuire a conductei principală de apă și canalizare, care pentru decenii a fost un adevărat coșmar pentru locuitorii orașului din cauza avariilor frecvente. Sunt primele lucrări majore la rețeaua de apă și canalizare din oraș după cinci decenii, adică după zeci de ani în care calitatea acestui serviciu public a fost ignorată.
Poate cea mai importantă componentă a acestor proiecte de mobilitate este refacerea infrastructurii de pe arterele de circulație. Patru poduri rutiere au intrat într-un amplu proces de reabilitare, dintre care unul a fost reconstruit de la zero. Ca la Oradea.
Podurile, refăcute pentru siguranța nemțenilor
Pe lângă podurile rutiere, prin bugetul local se consolidează mai multe punți pietonale: au fost modernizate trei punți care traversează râul Cuiejdi. Au debutat și lucrările de reabilitare și consolidare a punții pietonale de acces în Ștrandul Municipal. Prin acest proiect vor fi remediate mai multe defecte ale pasaralei, care puneau în pericol siguranța trecătorilor și care au reprezentat și motivul pentru care puntea a fost închisă.
La finalul reparațiilor, puntea va fi adusă la o stare tehnică corespunzătoare pentru circulația pietonală. În luna septembrie vor începe lucrările de înlocuire a punții pietonale din zona fostei fabrici 8 Martie, pentru care expertiza tehnică a arătat că este necesară construcția unei punți noi. De asemenea, un podeț peste Cuiejdi va fi construit în zona străzii Foișorului. În proiectare în acest moment se află și noul pod din zona Căprioara, cealaltă principală cale de acces spre Ștrandul Municipal, unul dintre punctele de atracție turistică a orașului.
„Am făcut ce trebuia să se întâmple de ani de zile: reparații capitale la punțile pentru care expertizele tehnice au spus clar că este nevoie. Pentru că punem pe primul loc siguranța cetățenilor și ne gândim și la ce lăsăm în urmă. Și după finalizarea podului de la spital, încheiem epopeea reabilitării podurilor și punților din oraș cu o punte pietonală nouă în zona 8 Martie”, a spus primarul Andrei Carabelea.