Înmatriculările de automobile noi au scăzut în primele nouă luni atât în România, cât şi în restul Europei. Anul viitor, situaţia s-ar putea agrava, spun specialiştii.
Numărul de automobile noi înmatriculate în România a scăzut în primele nouă luni cu 1,4%, la 228.450 de unităţi, conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Principala cauză a scăderii este reconvertirea, de la 1 iulie 2008, a taxei de primă înmatriculare în taxă de poluare, care este mai mică pentru ma- şinile second-hand decât pentru cele noi. Astfel, importurile de autoturisme folosite au explodat, practic, în România, afectând vânzările de automobile noi.
„În primul rând, înmatriculă rile de maşini noi au scăzut din cauza noii taxe de poluare, mult mai redusă pentru automobilele second-hand. În al doilea rând, scăderea a fost cauzată de înăsprirea condiţiilor de creditare, pe fondul crizei financiare mondiale“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia.
Potrivit acestuia, dacă taxa de poluare se păstrează şi la anul în actuala formă, piaţa auto românească va înregistra schimbă ri dramatice.
A scăzut numărul de înmatriculări şi în Vest
Şi la nivelul întregii Uniuni Europene (UE), plus Islanda, Norvegia, Elveţia şi Liechtenstein, numărul de automobile înmatriculate a scăzut cu 4,4%, până la 11,7 milioane de unităţi.
Singurele state UE în care s-a înregistrat o creştere a înmatriculă rilor sunt Franţa şi Germania, cu 3,4%, respectiv 1,3% mai multe maşini înregistrate în circulaţie. La polul opus, cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Marea Britanie, de 11,3%, şi în Spania, de 22%.
Germania este cea mai mare piaţă de automobile din Europa, cu 2,37 milioane de maşini noi înmatriculate în primele trei trimestre ale anului.
La constructori, pe primul loc în Europa la numărul de automobile înregistrate pentru a putea circula pe drumurile publice se află grupul german Volkswagen, cu peste 2,3 milioane de unităţi în primele nouă luni. Acesta este urmat de grupurile PSA, Ford, General Motors şi Renault.
Românii nu se mai înghesuie la Dacii
La nivel global, vânzările de automobile şi vehicule comerciale uşoare ale constructorului român Dacia, parte a grupului Renault, au crescut cu 17% în primele nouă luni, la 194.165 de unităţi. Totodată, Renault a anunţat că modelul Dacia Sandero, lansat în iunie, s-a vândut în 4.200 de exemplare în septembrie, pe pieţele europene.
În România, constructorul autohton a înregistrat o scădere de 11% a vânzărilor, până la circa 70.000 de unităţi, echivalentul unei cote de piaţă de aproximativ 27%.
COMBUSTIBIL Rezervoarele, tot pline
Un lucru nu scade încă în România, chiar dacă trecem prin zodia crizei. Este vorba despre consumul de carburanţi. „Din august 2007 până în august 2008, vânzările au crescut cu 16%, iar în ultimii cinci ani acestea au urcat cu 15%-20% pe an“, a afirmat vicepreşedintele pe retail al Rompetrol, Eric Kish. Totuşi, reprezentantul companiei petroliere este de părere că actuala criză financiară nu a ajuns încă la apogeu şi că este posibil ca românii să treacă mai rar pe la pompă dacă situaţia economică a ţării se înrăutăţeşte. Mai mult, consumul ar putea fi afectat şi de variaţiile preţului petrolului.