Opt constructori români au de încasat peste jumătate din totalul banilor datorați de CNADNR

Opt constructori români au de încasat peste jumătate din totalul banilor datorați de CNADNR

Compania de Autostrăzi avea de achitat la finalul lunii mai peste 1,47 miliarde de lei către 525 de societăţi, potrivit datelor remise de companie, la solicitarea EVZ.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), avea de achitat la 31 mai, peste 1,47 miliarde lei, respectiv peste 359,3 milioane de euro. 525 de firme aşteptau banii promişi, fie că era vorba de câteva sute de milioane de lei sau de câţiva zeci de lei. Din totalul obligațiilor de plată, arieratele reprezentau circa 60%.

Cei mai mulţi bani îi au de recuperat de la CNADNR americanii de la Bechtel. Constructorul Autostrăzii Transilvania avea de încasat, la finalul lunii mai, 486,4 milioane de lei. Dacă Bechtel îşi va primi sau nu banii depinde şi de negocierile care au loc în această perioadă între CNADNR şi constructorul Autostrăzii Transilvania.

Şefa Companiei de Autostrăzi, Daniela Drăghia, declara, la începutul lunii iunie, că americanilor de la Bechtel li s-a solicitat reducerea costurilor cu circa 35% în limita standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor.

"Nu am solicitat Bechtel rezilierea contractului, ci reeşalonarea datoriilor şi reducerea preţului de construcţie în standardele de cost impuse de minister", a spus Drăghia.

840 de milioane de lei trebuiau plătite către constructorii români Din primele zece firme care au de recuperat bani de la CNADNR, opt aparţin unor oameni de afaceri din România. Valoarea sumelor pe care CNANDR le avea de achitat doar către aceste opt firme se ridica, la finalul lunii mai, la circa 840 de milioane de lei. 

După Bechtel, cea mai mare datorie compania condusă de Daniela Drăghia o are către firma Romstrade deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache. Romstrade are de recuperat de la CNADNR peste 233,3 milioane de lei.

O sumă importantă are de primit şi unul dintre regii asfaltului, Dorinel Umbrărescu. Firma sa, Spedition UMB, are de încasat de la Compania de Autostrăzi circa 226,6 milioane de lei.

Firma lui Umbrărescu lucrează, împreună cu Pa & Co International a lui Costel Căşuneanu, Euroconstruct Trading '98 a lui Dan Beşciu şi Com-Axa, la construcţia tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti de pe autostrada Bucureşti-Ploieşti.

CNADNR trebuie să-i dea bani şi firmei lui Beşciu. Facturile neachitate către Euroconstruct Trading '98 se ridicau, la finalul lunii mai, la 90,6 milioane de lei.

Ameninţată cu rezilierea contractului, asocierea Spedition UMB- Pa&Co International- Euroconstruct Trading 98- Tehnostrade "a renunţat la a solicita costuri suplimentare care ar fi mărit cu 47% valoarea contractului şi s-a angajat să finalizeze lucrările până pe 15 decembrie.

"Totodată, firmele menţionate au renunţat şi la dreptul de a solicita, ulterior semnării acestui act adiţional, la orice extensie de termen, costuri suplimentare, penalizări, daune, precum şi la orice altă pretenţie materială/financiară decurgând din contract", informa, în urmă cu trei luni, Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor pe tronsonul pe care lucrează "regii români ai asfaltului" era 2010. În aprilie, CNADNR anunţase că vrea rezilierea contractului cu asocierea de firme româneşti.

Arierate în valoare de peste 860 de milioane de lei "Din totalul de 1.476.885.190 lei semnificând obligaţii de plată la data de 31 mai, 860.388.683 lei reprezintă arierate" se arată în nota transmisă EVZ. În scrisoarea de intenţie trimisă de Guvern către Fondul Monetar Internaţional, ministerul condus de Anca Boagiu s-a angajat să plătească arieratele CNADNR până la finalul verii.

"Vom continua să finanţăm parte din arierate astfel încât să intrăm într-o relaţie de normalitate cu prestatorii noştri de servicii sau cu constructorii. Şi ei trebuie să înţeleagă că epoca în care banii se câştigau doar pentru că respirai aer de România sau aer de CNADNR au trecut. Banii se câştigă muncind", a declarat ministrul transporturilor, Anca Boagiu, într-un interviu pentru Capital şi Evenimentul zilei.

Potrivit şefei de la Transporturi, cel mai important lucru este controlarea costurilor companiei.

"Aici chestiunea cea mai importantă este aceea de a controla costurile, de aceea am introdus standardele de cost, de aceea foarte curând vom prezenta public noile condiţii de lucru pe întreţinerea de drumuri atât pe perioada de iarnă, cât şi pe cea de vară, pentru că o bună parte din arierate vin şi din această zonă. O parte din aceaste contracte vor fi renegociate, unele chiar reziliate, aşa încât să nu mai existe cheltuieli nejustificate din punct de vedere economico-financiar în companie", a declarat oficialul de la Transporturi. Potrivit datelor remise de CNADNR EVZ, necesarul de fonduri al Companiei pentru acest an se ridică la 10,7 miliarde de lei. Bugetul alocat investiţiilor se ridică la circa 6,5 miliarde de lei.

Top 10 firme care au de recuperat cei mai mulţi bani de la CNADNR

Compania        Datoria CNADNR (milioane lei) Bechtel                              486,48 Romstrade                         233,39 Spedition UMB                   226,66 Confort                              116,06 Euroconstruct Trading '98  90,66 Vectra                                46,09 Argecom                            29,29 Gecor                                 28,41 Delta ACM                          23,09 Egisroute Scetauroute       22,75 * informaţii valabile la data 31 mai 2011 Sursa: CNADNR

Ne puteți urmări și pe Google News