Pericolele de pe Dealul Feleacului

Pericolele de pe Dealul Feleacului

Pe dealul aflat la intrarea în Cluj-Napoca au loc, anual, unele dintre cele mai cumplite accidente din ţară. Poliţiştii au denumit una dintre porţiuni „curba morţii“.

Linia dreaptă de la Vâlcele, „curba morţii“ de pe Dealul Feleacului sau zona de la poalele dealului, aflată în dreptul Liceului de Coregrafie din Cluj-Napoca, sunt cele trei „puncte negre“ de pe DN 1, Turda-Cluj, una dintre şoselele cu cele mai spectaculoase accidente rutiere din ţară. Conform datelor furnizate de Direcţia Poliţiei Rutiere, judeţul Cluj se află pe locul al şaselea în ţară, în anul 2007, după numărul de victime al accidentelor rutiere: 273, soldate cu 92 de morţi şi 258 de răniţi grav.

Capcanele de pe drumul Clujului

În ultimii ani, accidentele care au avut loc în cele trei puncte negre au îngrozit pe toată lumea. În decursul timpului, în cele trei zone au avut loc aproape 100 de accidente grave. În cele mai multe cazuri, TIR-uri rămase fără frâne au distrus tot ce au întâlnit în cale. Alte situaţii des întâlnite: autoturisme care circulau cu viteză foarte mare au intrat pe contrasens şi s-au izbit frontal de alte maşini care circulau regulamentar.

Ne puteți urmări și pe Google News

VÅLCELE. Celebru rămâne cazul din luna octombrie 2006, când maşina în care se aflau cei doi fii ai fostului prefect de Cluj, Vasile Soporan, a intrat de pe contrasens lovind un autoturism care circula regulamentar. Coliziunea, care a avut loc pe linia dreaptă de la Vâlcele, a fost fatală pentru Vasile şi Mircea Soporan, fiii fostului prefect.

DEALUL FELEACULUI. Cum vii dinspre Turda spre Cluj şi treci de fostul post de poliţie din satul Feleac, o tablă montată de poliţişti te anunţă că urmează „curba mor- ţii“. Mărginită de livezi abandonate de meri, curba morţii şi-a căpă- tat sumbrul renume din cauza accidentelor grave petrecute aici. Aproape în toate accidentele care au avut loc în această curbă deosebit de periculoasă au fost implicate TIR-uri care au rămas fără frâne şi au intrat în alte ma- şini care circulau regulamentar.

Principala cauză, spun poliţiş- tii clujeni, este viteza foarte mare cu care se circulă pe drumul expres, cu patru benzi, dintre Turda şi Cluj-Napoca. Alte cauze trecute în statistici sunt: viteza neadaptată la condiţiile de drum, ploaie, zăpadă etc., nerespectarea distan- ţei dintre maşini şi depăşirile neregulamentare.

CALEA TURZII. Alte accidente s-au petrecut chiar în centrul Clujului, când autocamioanele care rămâneau fără frână îşi continuau cursa nebună pe Calea Turzii şi măturau totul în cale. Aşa s-a întâmplat în 2005, când un TIR, încărcat cu 20 de tone de fier, a intrat în mai multe autoturisme oprite la semafor, omorând patru persoane.

Măsuri antiaccident

După numeroasele accidente care au avut loc în „curba morţii“, autorităţile au luat măsuri care, în timp, s-au dovedit a fi eficiente. Prima a fost instalarea în localităţile unde se circulă cu viteză mare a cinci camere radar, care înregistrează orice depăşire a vitezei regulamentare. A doua a vizat amplasarea de separatoare de sens. Fiecare separator este din beton şi cântăreşte trei tone. „În urma acestor măsuri luate, a scăzut simţitor numărul accidentelor soldate cu decesul unor persoane. Deci, soluţia şi pentru celelalte tronsoane de drum periculoase sunt amenajările rutiere inteligente, prin separarea sensurilor de circulaţie în zonele periculoase. În urma amplasării parapeţ ilor de beton, este imposibil impactul frontal, care este devastator“, susţine comisarul Sorin Rus, şeful Biroului Drumuri Naţionale şi Europene.

Urmarea: „Din anul 2006, de când s-au montat parapeţii din beton, în «curba morţii» nu s-a mai înregistrat niciun accident în care cineva să-şi fi pierdut viaţa“, ne-a declarat, la rândul lui, comisarul Alexandru Mureşan, şeful Poliţiei Rutiere Cluj.

MARTOR OCULAR

Leontina Berar acordă primul ajutor

În dreptul localităţii Vâlcele, drumul naţional 1 se transformă într-o linie dreaptă care permite viteze de peste 100 de km la oră. Leontina Berar locuieşte în casa aflată exact lângă zona unde au loc cele mai multe accidente din zonă. Deja, femeia, fostă poştăriţă a satului, s-a specializat în accidente rutiere şi, până ajung medicii la faţa locului, se ocupă de răniţi. Se pricepe atât la acordarea primului ajutor, cât şi la sfaturi de care şoferii ar trebui să ţină cont. „Ar trebui să nu mai meargă cu viteză, că merg cu viteză şi ajung tăt prin şanţuri şi se omoară unul pe celălalt. Tăte accidentele care se întâmplă aici se lasă cu morţi“, e amărâtă femeia. De altfel, în urmă cu câţiva ani şi-a pierdut tatăl şi doi fraţi, omorâţi acolo de un şofer care circula cu viteză. „Veneau de la câmp cu căruţa şi o intrat unu’ în ei“, spune ea, tristă.