Escadalarea infracțiunilor online este certă, mai ales în cazul des folositelor plăți digitale. Iată ce ne recomandă experții pentru a evita golirea conturilor proprii.
Inspectoratul județean de Poliție Sălaj aduce în atenția cetățenilor câteva aspecte legate de vigilența și precauția de care trebuie să dovadă atunci când plățile sau transferurile de bani se fac prin intermediul internetului. Aceste recomandări vin în contextul în care s-au semnalat, la nivel național, tot mai multe situații prin care persoane fizice sau juridice au fost păgubite, fiind atrase să efectueze plăți către parteneri certați cu legea.
La ce să fim foarte atenți
- Poliția recomandă cetățenilor să evite efectuarea de transferuri bancare către parteneri străini de afaceri, fără a verifica telefonic veridicitatea schimbării unor practici comerciale stabilite anterior.
- Fiți precauți atunci când vi se solicită prin e-mail schimbarea adresei de corespondență electronică, a conturilor bancare ori a valutelor în care se fac plățile sau observați că s-a schimbat țara în care sunt deschise conturile în care trebuie să faceți plățile.
- „BEC Fraud” - Business E-mail Compromise Fraud presupune accesarea de către infractori în mod neautorizat a conturilor de e-mail ale unor societăţi comerciale din străinătate, monitorizarea corespondenţei purtate de către angajaţii respectivei societăţi şi simularea corespondenţei reale pe care aceștia o poartă cu societatea parteneră de afaceri, prin intermediul unei adrese de e-mail asemănătoare sau identice.
- Această activitate are de regulă ca finalitate deturnarea transferului de bani către un cont bancar diferit faţă de cel al beneficiarului legitim, contul bancar fiind controlat de alţi membri ai grupării infracţionale. Evitați utilizarea conturilor de e-mail web-based (yahoo, microsoft, gmail etc) pentru activitatea societății comerciale.
- Recomandabilă este utilizarea unor conturi de e-mail dintr-un domeniu propriu. Stabiliți o comunicare alternativă, cum ar fi cea telefonică cu furnizorul sau clientul străin pentru a valida orice schimbare a practicii comerciale statuate, pentru a elimina posibilitatea hakerului de a intercepta o eventuală comunicație.
- Utilizarea de semnături digitale sau a criptării mesajelor între părțile implicate în activitatea comercială. Nu utilizați funcția „Reply” pentru a răspunde în corespondența de serviciu. Folosiți funcția „Forward” și scrieți manual sau selectați din agendă adresa de e-mail unde doriți să transmiteți mesajul. Verificați și telefonic la furnizor sau client, la un număr de telefon deținut anterior și verificat, dacă modificările solicitate prin e-mail sunt reale.
- Atenție sporită la publicarea în mediul online, în special în zona social media și pe site-ul companiei, a informațiilor detaliate privind ierarhia persoanelor ce activează în cadrul companiei, precum și a conturilor bancare și a detaliilor complete și mijloacelor de comunicație utilizate.