PERICOL LA METROU. Ce NEREGULI GRAVE au găsit pompierii

Pompierii bucureşteni au terminat, săptămâna trecută, procedura de recunoaştere la staţiile de metrou, o activitate care a durat cinci luni de zile, a anunţat, astăzi, şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), Ovidiu Vasilică. Potrivit acestuia, planul a fost pentru a îmbunătăţi calitatea unor eventuale intervenţii ale pompierilor. Printre neregulile depistate, probleme sunt în special la instalaţiile electrice de la nivelul staţiilor.

Astfel, pompierii au identificat o serie de probleme la instalaţiile electrice din staţiile Metrorex, o parte dintre ele învechite, recomandarea fiind de schimbare a lor, anunţă şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), care subliniază că Metrorex a invocat probleme financiare. 

“Nu dăm autorizaţie de protecţie la incendiu pentru fiecare staţie în parte. Este vorba despre o tratare de ansamblu a întregii reţele. Noi am făcut controale, am dat rezultatele şi lucrăm destul de bine cu Metrorex, în ideea de îmbunătăţi în special partea de evacuare, de prevenire. Pe instalaţiile electrice sunt o serie de probleme. Instalaţiile electrice, o parte dintre ele, sunt învechite şi ar trebui să intre uşor, uşor într-un proces de schimbare. Metrorex vine cu o serie de probleme financiare. Ei trebuie să facă investiţii. Aici suntem în momentul actual”, a declarat Ovidiu Vasilică, citat de Mediafax.

S-au înmulţit incidentele la metrou

Pe 14 iunie circulaţia pe magistrala M2 Berceni- Pipera din Capitală a fost oprită zeci de minute, după ce izolaţia unei şine a luat foc la staţia de metrou Piaţa Victoriei, sute de persoane fiind evacuate. Anterior, la data de 12 aprilie, din cauza unei defecţiuni la un panou electric de la staţia Piaţa Romană, au fost degajări mari de fum, iar sute de călători au fost evacuaţi.

Metrorex anunţa, la începutul lunii, printr-un comunicat de presă, că de la începutul anului au fost implementate o serie de măsuri penru a asigura siguranţa cetăţenilor. Reprezentanţii companiei susţineau, printre altele, “că au fost verificate, remediate şi asigurate toate tablourile electrice şi marcate prin indicatoare”.

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, susţine că se încearcă limitarea riscului. “În ultimii doi ani s-au cheltuit bani din bugetul de stat pe dotarea pompierilor cu echipamente potrivite de intervenţie. În caz că este fum, incendiu, în tunel, să poată să lucreze acolo în siguranţă. Am început să schimbăm procedurile. Înainte procedura zicea: dacă apare un incendiu şi este identificat, anunţ dispeceratul metroului, el anunţă pompierii privaţi ai metroului, aceştia merg acolo, dacă nu reuşesc să stingă atunci cheamă pompierii militari. Asta s-a schimbat. Procedura prevede: anunţ imediat către pompierii militari. Încă mai avem de lucrat pe dotare şi pe concepţie. Venim pe pregătire acum. Îmbunătăţim interveniţia, dar să sperăm să nu ajungem să avem o intervenţie acolo. Să limităm riscul. Total, nu putem niciodată, dar cât mai mult ”, a declarat Raed Arafat, potrivit sursei citate.

Uşi de evacuare blocate

În luna mai, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov a anunţat că a aplicat 11 sancţiuni în urma controalelor efectuate la reţeaua de transport cu metroul.

Printre neregulile constatate se află îngreunarea evacuării persoanelor, prin reducerea lăţimii de circulaţie, din cauza modificărilor la sistemul de trecere cu turnicheţi, amplasarea de spaţii comerciale şi vitrine, blocarea cu zăvoare a unor uşi de evacuare sau sensul de deschidere a unor uşi de acces/evacuare, care se face în sens invers evacuării.

Totodată, pompierii au depistat căi de evacuare care nu aveau marcajele necesare sau amplasarea la suprateran, în imediata apropiere a ieşirilor, a unor construcţii provizorii, diverse amenajări sau spaţii de parcare, care reduc lăţimea liberă de circulaţie a căilor de acces.