Pensii 2022. Când se poate solicita recalcularea drepturilor de pensie. Informații oficiale

Sursa foto: Arhiva EVZ

Cel mai discutat subiect social este legat de pensii. Atât românii care au ieșit la pensie, cât și cei care se pregătesc să iasă la pensie, își pun o serie de întrebări legate de stagiile de cotizare, recalcularea pensiei sau transferul dosarului de pensie. Când se poate solicita recalcularea drepturilor de pensie pentru limită de vârstă? Este întrebarea la care vom răspunde în acest articol.

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice, drepturile de pensie pentru limită de vârstă se recalculează în următoarele situaţii:

-prin adaugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia; -prin valorificarea stagiilor de cotizare realizate după pensionare; -în situaţia în care de depun documente suplimentare (care nu există la dosarul de pensie), dar care influentează cuantumul drepturilor de pensie.

Care este procedura privind transferul dosarului de pensie

O altă întrebare frecventă este legată de procedura privind transferul dosarului de pensie

Dosarul de pensie se poate transfera dintr-un judeţ în altul, în situaţia în care pensionarul solicită efectuarea acestei operaţiuni printr-o cerere simplă, la care anexează :

1. o copie a actului său de identitate din care rezultă noua

2. un cupon de pensie - pentru evidenţa numărului de dosar de pensie la care va fi efectuată operaţiunea;

Cererea se va înregistra la sediul casei teritoriale de pensii unde se află în prezent în evidenţă. Solicitantul poate fi persoana îndreptăţită, precum şi mandatarul, desemnat prin procură specială.

Transferul dosarului se va face către casa de pensii aferentă noului domiciliu, iar aceasta din urmă va emite o nouă decizie de pensie, luînd astfel în evidenţă dosarul respectiv.

În situația transferului dosarului de pensie, conform procedurilor de comunicare la plată, casa teritoriala care înregistrează acest dosar în evidențele sale are obligația să verifice dosarul administrativ, venit prin transfer, să valideze punctajul mediu anual și să comunice la plată pentru a se achita drepturile de pensie pensionarului în cauză.

Plata drepturilor de pensie se va efectua, în continuare, de către casa expeditoare pentru o perioadă de încă 3 (trei) luni calendaristice, prin mandate poștale cu dungă albastră, la noua adresa de domiciliu.

Verificarea este necesara pentru a nu se introduce, eventual, în baza de date informatizată a casei teritoriale de pensii informații eronate care ar putea să afecteze, pe termen lung, drepturile de pensie ale celui venit prin transfer.