Intr-o tara aflata sub ocupatie, daca nu sub ocupatie straina, macar sub propria auto-cenzura cand vine vorba de valorile sale, pictorul roman Paul Hitter, iese in fata cu o expozitie numita Panteonul Romanesc. Am vizitat expozitia lui Paul Hitter, gazduita de Galeria Galateca, si am aflat despre lucrurile care l-au inspirat in realizarea expozitiei Panteonul Romanesc.
La prima vedere, acest titlu, pare pretentios, si, daca nu l-am cunoaste pe Paul Hitter, daca nu i-am cunoaste spiritul revolutionar, am tinde sa credem ca vom privi o serie de tablouri patriotarde nationalisto pasuniste. Trendul global, cel putin cel cantat de marile trusturi de presa, cel putin pana la alegerile din America- sau exceptand alegerile din America, ne spune ca nu mai este deloc la moda sa vorbesti despre lucrurile pe care Paul Hitter are curajul sa le picteze. In aceasta mare de occidentalisme cu accente Caragielesti , Paul Hitter nu se strecoara, ci intra in forta, trantind usa de perete, cu niste personaje care pot parea ochiului neavizat infioratoare. Sunt personaje, inspirate din cartea domnului Ion Ghinoiu, antropolog si etnolog de seama, expozitia de fapt, purtand titlul cartii reputatului profesor. Precum profesorul Ghinoiu, a simtit nevoia sa adune personajele si credintele din mitologia Romaneasca intr-o carte, Paul Hitter, simte nevoia, si reuseste sa aduca aceste personaje inapoi in memoria colectiva, si mai ales, reuseste cu succes sa le plaseze in contemporan. Sala de expozitie, ultra moderna, cu ferestre generoase, cu peretii albi imaculati, podele stralucitoare, a Galeriei Galateca, vine intr-un contrast perfect cu nebunia de culori, personaje, simboluri, atitudini din picturile lui Paul Hitter. Artistul ataca, sarjeaza printre caractere omorate de nepasarea noastra, omorate dupa 50 de ani de dictatura si inca aproape 30 de tranzitie, din goana calului, turnand apa vie si apa moarta pentru a le obloji ranile, si a le aduce din nou, la viata, in fata ochilor nostri. Rasar, rand pe rand, dumnezei, demoni, zeitati arhaice, animale fantastice, venite din negura timpurilor, stapani ai anotimpurilor, stapani ai belsugului, ai sortii si ai vremurilor: Martinul de Iarna, Paparuda, Baba Dochia, Zburatorul, Filipul cel Schiop, Stima Apelor, Ielele, San Toaderul... Remarcam intentia artistului de a ne identifica cu aceste personaje, prin panotarea unora dintre lucrari direct pe oglinda, astfel, noi, observatorii, privim in lucrare, dar in acelasi timp ne privim pe noi insine, transformandu-ne in niste super eroi, jumatate om, jumatate tablou. Lucrarea centrala-Cosmogonia-un axis mundi al expozitiei, incanta privitorul printr-o compozitie exceptionala, o paralela de la inceputul timpurilor catre zilele noastre, o trimitere de la haosul primordial, catre haosul contemporan, artistul reusind sa treaca nemurdarit prin teme tabu, reprezentate in aceasta uriasa panza: astfel, sub chipul diavolului il recunoastem pe George Soros, in mana lui, Sarpele primordial fiind pictat in culorile LGBT. Interesanta este parerea jurnalistilor de la Hotnews, prezenti la vernisaj, acestia gasind o lume a Panteonului Romanesc foarte socanta, cu chipuri ingrozitoare. Super eroii lui Paul Hitter, nu au intr-adevar moliciunea super eroilor Americani, super eroi artificiali, inventati acum cateva decenii, ci, aduc cu ei mai degraba o putere salbatica, o magie, o simbolistica, si un ritual care in istoria zbuciumata a acestor taramuri, ne-au ajutat sa supravietuim. In incheiere consideram ca demersul artistic al pictorului Roman, face dreptate unor personaje de mult uitate, nereprezentate vizual pana acum, aducandu-le pe un postament pe care ar fi trebuit sa stea dintotdeauna. Consideram aceasta expozitie, o expozitie de maturitate artistica a pictorului roman, expozitie ce ne-ar putea reprezenta cu brio si peste hotare.