Doar patru spitale din țară au fost acreditate de la începutul anului, iar alte șapte spitale vor fi evaluate în acest trimestru. Restul unităților urmează să fie evaluate până în anul 2015. Acreditarea nu a ținut cont de clasificarea efectuată de Ministerul Sănătății și atestă calitatea serviciilor, nu numărul de servicii oferite (specializări).
Spitalele s-au putut înscrie pentru evaluare în vederea acreditării până în data de 07.07.2011. Cele patru spitale care au fost acreditate până în acest moment de Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor sunt: Institutul de Boli Infecțioase „Matei Balș”, din București, Spitalul Militar de Urgență „Constantin Papilian”, din Cluj Napoca (în cadrul rețelei MapN), Spitalul Municipal de Urgență din Moinești (spital public) și Spitalul Euromedica Hospital din Baia Mare (spital privat). Fiindcă la Spitalul „Ioan Cantacuzino” din București s-au constatat anumite nereguli cu circuitele, lucru care este greu de realizat fiind vorba de o clădire de patrimoniu care nu poate fi modificată. Comisia de evaluare le-a acordat o perioadă de grație să se pună la punct, iar spitalul va fi reevaluat peste șase luni. Dacă nici atunci nu va îndeplini cerințele, unitate nu va mai putea încheia contracte cu Casa de Asigurări de Sănătate. Spitalul din Bolintin-Vale, evaluat în acest trimestru Printre spitalele care urmează să fie acreditate în acest trimestru se numără Spitalul „Grigore Alexandrescu” din București, Spitalul „Carol Davila”, Spitalul din Bolintin Vale și Spitalul CFR Constanța. Acreditarea este valabilă timp de cinci ani, urmând ca după acestă perioadă, o nouă echipă de evaluatori să se întoarcă la spital. Procedurile de acreditare și metodologia de acreditare (peste 1.800 de indicatori) au fost finalizate în 2009, iar în anul 2011 a fost demarat efectiv procesul de acreditare. Până la termenul limită de înscriere- 07.07.2011, s-au înscris pentru evaluare în vederea acreditării 459 de spitale, dintre care 74 de spitale private. Acestea vor fi evaluate în funcție de opțiunile lor exprimate în formularul de înscriere în intervalul 2011-2015. Calitate, nu cantitate În procesul de acreditare nu s-a ținut cont de clasificarea efectuată de Ministerul Sănătății, pentru că acum s-a pus accentul pe calitatea serviciilor și siguranța pacienților și nu pe cantitatea serviciilor oferite (numărul de specializări). „Garantez că acel spital are servicii bune, paturi curate, actul medical este centrat pe siguranța pacientului. Nu garantez însă că serviciile nu se pot degrada însă în cinci ani”, a declarat Dan Romulus Șerban , președintele CoNAS. 60 de spitale evaluate până la sfârșitul anului În fiecare trimestru, urmează să fie evaluate , în medie, 20 de spitale. Astfel, până la sfârșitul anului, vor fi evaluate 60 de spitale. Taxa de evaluare este de 240 de lei pentru fiecare pat. „Ca să primești acreditare, trebuie să îndeplinești peste 85% din indicatori (privind siguranța pacientului, partea de administrare, servicii de chirurgie, transplant și alte servicii etc.). Spitalele care s-au considerat pregătite au cerut să fie evaluate în primul trimestru. Cele care știu că scârțâie au preferat să-și rezolve problemele înainte să fie evaluate”, a adăugat președintele CoNAS. Acesta a menţionat că în procesul de acreditare sunt patru niveluri: nivelul acreditat, nivelul de încredere ridicată, nivelul încredere scăzută şi neacreditat. Pentru încredere ridicată este prevăzută o vizită intermediară la doi ani şi jumătate, iar pentru nivelul de încredere scăzută două vizite intermediare în decursul celor cinci ani.