Absolvenții de clasa a VIII-a au trecut, ieri, prin focul primei probe a examenelor de intrare la liceu. Varianta nr. 9 a subiectelor de Limba română a fost considerată de mulți elevi ca fiind mai ușoară decât cea primită la simulare. Primul subiect era un basm cules de Petre Ispirescu, pentru care elevii trebuia să rezolve anumite cerințe, iar cel de-al doilea era un text despre ie, din presa scrisă, pentru care se cerea analiză sintactică și morfologică. Școlarii mai aveau de compus un eseu despre o întâmplare petrecută într- o zi de sărbătoare.

Şcoala Gimnazială nr. 5 „Corneliu M. Popescu”, de lângă Piaţa Amzei, din București. În parcul de lângă şcoală au rămas câţiva părinţi, cu emoţii prea puternice ca să meargă acasă să aştepte. Mai beau o cafea, mai fumează, dau ocolul parcului, se mai uită printre gratiile porții, deși știu că nu pot afla nimic. De plictiseală, de emoţie, un domn şi o doamnă joacă fotbal, la o maşinărie din parc


Examenele sunt organizate doar în săli supravegheate video. Admiterea la liceu se va face pe baza mediei obținute – 75% din notele la probele de examen și 25% din media claselor V-VIII


 Intrăm în vorbă cu un tată care a măsurat drumul dintre parc şi poarta şcolii de mai multe ori. Are o fetiţă, Ioana. Se arată liniştit. „Nu prea avea emoţii. La simulare s-a descurcat foarte bine!”. I se pare ciudată toată tevatura asta cu înregistrarea video și audio. Nu i se pare OK nici faptul că doar un sfert din nota de admitere la liceu o reprezintă media celor patru ani de şcoală, în timp ce rezultatele de la Evaluare reprezintă trei sferturi din notă.

Este 10.20. Ne apropiem de un alt tată. Domnul Gheorghe, tatăl lui Radu, se arată mulţumit de cum va fi calculată media de admitere. „Este foarte bine! Păi să vină ăia de la țară, care iau notele numai pe rațe și gâște, au numai 10 pe linie, și să intre la liceu? Păi, se compară!?”

Confuzie între un basm și altul

10.40. Poarta şcolii se deschide şi ies chicotind primele eleve. Părinţii „sar” cu întrebările: „Ei, cum a fost? Ce v-a dat? „Basmul!”, răspund senine. Ce basm? „Făt – Frumos și merele de aur.” Rămânem un pic agăţaţi în amintirile copilăriei noastre şi încercăm să identificăm basmul. Parcă era „Prâslea cel voinic şi merele de aur”… Fetele o dau înainte că a fost mai ușor ca la simulare, unde una a luat 4, iar cealaltă 5.50. Pleacă râzând. Pe poarta școlii mai iese un băiat. Pe el nu îl aşteaptă nimeni, dar îl cunosc părinţii colegilor. „Răzvan, ce v-a dat?” Basmul „Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos”. Cum?!

Urmează o pauză lungă, în care părinţii îşi fac curaj. Unii dintre ei nu se aşteptau să le dea basmul. Ştiau de la copiii lor că nu le prea plăcea.„Mie fiică-mea îmi zicea că să le dea din Harry Potter, Hobbitul. Ei asta citesc acum”, spune una dintre mame.

La Şcoala Gimnazială nr. 11, de lângă Muzeul Ţăranului Român, lumea părea mult mai relaxată. Fetele erau aranjate, machiate, rujate, râdeau cu toată gura și aveau un aer că au știut tot. Băieții își făceau planuri să meargă „undeva”, să se relaxeze după această dimineață stresantă. Sunt şi excepţii. Două fete sunt triste, fiindcă au greşit la gramatică.

Ajutor de la divinitate

10.30, Școala gimnazială nr. 92, Sectorul 3. Primii elevi ies din sălile de examen. „A fost ușor, foarte ușor”, strigă în gura mare un elev luat cu asalt de părinți. În grupul părinților, se împărtășesc soluții găsite pentru a avea succes la examene. „Al meu avea sub pernă o mare de iconițe. Le-am găsit azi-dimineață când am făcut patul. Ce s-o mai fi rugat săracul”, se destăinuie o mamă. „Da, și eu i-am dat fetei agheasmă să bea de dimineață”, spune, la rândul ei, o bunică.

Și la Școala nr. 112, Sectorul 3, părinții așteptau cu sufletul la gură ivirea odraslelor. „Nu vreau să mă laud, dar cred că iau 10. Mai frică mi-e de examenul de Matematică”, s-a confesat o elevă tatălui său. Potrivit metodologiei, admiterea la liceu se va face pe baza mediei obținute – 75% din notele la probele de examen și 25% din media claselor V-VIII.

Calendar Evaluare 2015

22 iunie – Limba română; 2

3 iunie – Limba maternă;

24 iunie – Matematică;

26 iunie – Afișarea rezultatelor (până la ora 16.00);

26 iunie – Depunerea contestațiilor (orele 16.00 – 20.00);

27 -29 iunie – Rezolvarea contestațiilor;

30 iunie 2015 – Afișarea rezultatelor finale.