Parcifal, al lui Richard Wagner, la Ateneul Român

Filarmonica George Enescu anunţă un concert extraordinar pe 14 şi 15 mai 2015, cu concursul Orchestrei simfonice şi al Corului a Filarmonicii George Enescu, alături de care vor evolua soliştii Stefan Vinke – Parsifal, Eric Halfvarson- Gurnemanz, Levente Molnar – Amfortas si actriţa Maia Morgenstern – Kundry, dirijorul Christian Badea prezintă integral în concert, cel de al treilea act al operei Parsifal de Richard Wagner.

Parsifal este ultima operă compusă de Richard Wagner, privită de cunoscători cu o admirație vecină cu religiozitatea. Cele trei acte ale operei nu descriu o acțiune continuă, iar ultimul, cel de al treilea, este atât de hieratic, încât se spune că reprezintă o „liturghie pentru toți”, indiferent de rasă, confesiune sau cultură. 

Istoria operei Parsifal  în viaţa muzicală românească este marcată de doar două evenimente. Primul Parsifal integral românesc  – şi ultimul, până astăzi ! – a putut  fi văzut şi ascultat în  octombrie 1932, la Opera din Bucureşti, sub bagheta dirijorului, şi el wagnerian impătimit, George Georgescu. Înainte de această premieră însă,  George Enescu prezentase la 8/21 martie 1915, pe scena Teatrului Naţional, cu concursul orchestrei Ministerului,  actul III din Parsifal.

După  100 de ani, în 14 şi 15 mai 2015, dirijorul Christian Badea reface gestul îndrăzneţ al lui George Enescu şi, cu concursul Orchestrei simfonice şi al Corului a Filarmonicii „George Enescu“, alături de care vor evolua solişti cunoscuți,  cântăreți de autentică tradiție wagneriană, obișnuiți ai teatrelor de operă precum Metropolitan Opera sau Festivalul Wagner din Bayreuth: Stefan Vinke – Parsifal, Eric Halfvarson - Gurnemanz, Levente Molnar – Amfortas –prezintă, din nou, integral în concert, cel de al treilea act al operei Parsifal de Richard Wagner. Rolul Kundry va fi interpretat de actriţa Maia Morgenstern.

Pentru prima dată în ultima sută de ani în România, actul III din Parsifal va fi redat într-o versiune de semi-concert,  într-o viziune îndrăzneaţă şi originală semnată tot de Christian Badea care declară: ”Sala Mare a Ateneului Român ca şi foaierul, rotunde amândouă, se pretează perfect  desfăşurării unei poveşti în care rolul principal îl au Cavalerii Mesei rotunde. De asemenea, acustica  cu totul specială a acestei săli se dovedeşte optimă pentru Parsifal-ul wagnerian. Lucrez cu o orchestră care are afinităţi pentru sunetul wagnerian, o orchestră mare, de dimensiunile celei folosite de Festivalul Wagner de la Bayreuth. Sunt bucuros că am putut invita cântăreţi wagnerieni excelenţi, cu care am colaborat deja, chiar în Parsifal. Cu siguranţă, alegerea mea care o aduce pe scenă pe Maia Morgenstern în rolul Kundry poate nedumeri. Consider că este opţiunea ideală căci, în tot actul, Kundry rosteşte/cântă doar două cuvinte, în rest….joacă. Mi-am imaginat mişcarea scenică şi elementele de decoruri şi costume abstractizate, stilizate în folosul unei expresivităţi maxime aşa cum o  impune  partitura cu totul specială pe care o abordez.”

Andrei Dimitriu, directorul general al Filarmonicii „George Enescu“,  a punctat importanţa evenimentului de la Ateneul Român: „ E nevoie ca măcar odată pe stagiune să avem un concert-eveniment. Să ieşim din tradiţia comodă, să dorim un spectacol neprovinacial,  de o rafinată ţinută, grandios. Le sunt recunoscător şi le mulţumesc maestrului Badea, Orchestrei, Corului, soliştilor şi maestrului Prunner“.

Christian Badea este unul dintre cei mai  importanţi dirijori români de opera,  cu 167 de reprezentații la Metropolitan Opera din New York, 32 la Royal Opera House of Covent Garden din Londra, 19 la Wiener Staatsoper, în afară de sute de spectacole, cu un repertoriu  divers, în teatrele de opera din München, Hamburg, Copenhaga, Amsterdam, Stockholm, Sydney, Lyon, Torino, Bologna, Budapesta, Montreal, Houston si multe altele. A lucrat şi continuă să colaboreze cu cei mai importanţi cântăreti şi regizori de operă din lume.