Până ne omoară clima, ne ucidem noi. În SUA, șapte ani s-au vândut mașini care conțin substanțe cancerigene

Până ne omoară clima, ne ucidem noi. În SUA, șapte ani s-au vândut mașini care conțin substanțe cancerigene

Aceste mașini s-au vândut la liber vreme de șapte ani! De abia acum sunt analizate consecințele derivate din grija de a reduce pagubelele la un eventual incendiu...

Cercetătorii de la Green Science Policy Institute au raportat că 99% dintre mașinile fabricate între 2015 și 2022 conțin o substanță chimică ignifugă numită tris (1-cloro-izopropil) fosfat (TCIPP) care poate afecta nivelul IQ-ului copiilor și poate provoca cancere agresive.

Spuma era folosită pentru a reduce șasele unui incediu la bord. Teoretic facea o treabă buna. Practic, era… ucigătoare, scrie infofinanciar.ro.

Produsul chimic este în prezent investigat de către programul național de toxicologie din SUA ca fiind cu mare potențial cancerigen.

Majoritatea substanțelor chimice toxice au fost găsite în spuma scaunelor din 99 la sută dintre vehiculele vândute în SUA între 2015 și 2022.

Spuma care te îmbolnăvește

La vreamea vânzării autovehiclulelor, respectiv spumă era prezentată ca având calități ignifuge superioare. Acum, după ce au fost analizate 101 mașini și au fost testate aproximativ jumătate dintre vehicule - atât vara, cât și iarna- s-a constatat că temperaturile mai ridicate au determinat concentrații mai mari de substanțe ignifuge, potrivit studiului publicat în revista Environmental Science and Technology.

Cantitatea de TCIPP în timpul verii a fost de două până la cinci ori mai mare comparativ cu iarna, din cauza a ceea ce se numește „off-gassing” - atunci când gazul care conține substanțe chimice care a fost absorbit în materiale este eliberat în aer cu ajutorul unui catalizator (caldura).

Oameii de știință au analizat, de asemenea, mostre de spumă pentru scaune din jumătate dintre mașini și au descoperit că cele care conțineau TCIPP aveau concentrații mai mari de substanță chimică în aer.

Cum ne omoară fără să știm

În medie, o persoană petrece aproximativ o oră pe zi în mașină, ceea ce face ca datele de mai sus să fie „deosebit de îngrijorătoare pentru șoferii care fac naveta mai mult timp, precum și pentru pasagerii-copii, care respiră mai mult aer (per kilogram) decât adulții”, a declarat Rebecca Hoehn, autorul principal al studiului și cercetător la Universitatea Duke.

Bref, potrivit studiului, sugarii și copiii sunt considerați mult mai vulnerabili. O expunere crescută la acest tip de substanțe chimice ar putea reduce nivelul IQ-ului unui copil cu trei până la cinci puncte, deoarece interferează cu tiroida care emite hormoni care dezvoltă creierul.

Mai mult, expunerea la toxine la o vârstă fragedă ar putea duce la dezvoltarea unor dificultăți de învățare. Dar și autism și alte probleme de comportament.

O idee proastă, zic și pompierii

Producătorii auto au continuat să injecteze în mașini substanțe chimice nocive. Inclusiv fosfat de tris (1,3-dicloro-2-propil) (TDCIPP) și fosfat de tris (2-cloroetil) (TCEP). Ele  au fost asociate cu probleme neurologice și chiar de reproducere.

Aceste substanțe chimice au fost, de asemenea, etichetate de guvernul californian ca fiind  cancerigene conform ”Proposition 65”.

De asemenea, cercetătorii au făcut referire la o altă cercetare care a arătat că persoanele cu cele mai ridicate niveluri de substanțe chimice ignifuge în sânge aveau un risc de patru ori mai mare de a muri de cancer decât cele care aveau niveluri scăzute.

”Pompierii sunt îngrijorați de faptul că substanțele ignifuge din obiecte ajung să contribuie la ratele lor foarte ridicate de cancer”, declară și Patrick Morrison, care supervizează Sănătatea și Siguranța pentru 350.000 de pompieri americani și canadieni în cadrul Asociației Internaționale a Pompierilor.

Teama de incendii

”Umplerea produselor cu aceste substanțe chimice  nu contribuie prea mult la prevenirea incendiilor. În schimb, face ca flăcările să fie mai toxice pentru victime. Și, mai ales, pentru primii care intervin”, subliniază Morrison.

O lege din 1975 care impunea tuturor producătorilor de mobilă, inclusiv producătorilor de automobile, să adauge substanțe chimice ignifuge în mobila tapițată, care a fost între timp desființată.

În 2013, s-a constatat că o canapea tipică producea două până la trei kilograme de substanțe cancerigene.

În anul următor, a fost pusă în aplicare o nouă lege privind substanțele ignifuge. Aceasta a eliminat necesitatea de a injecta substanțele chimice în produsele tapițate, dar nu a interzis utilizarea acestora.

Unele s-au mai interzis

Până la începutul anilor 2000, eterii difenilici polibromurați (PBDE) au fost utilizați în mobilă, vehicule și electronice. Dar când au asociat aceste substanțe cu problemele de dezvoltare cognitivă și de reproducere, acestea au fost restricționate.

Totuși, producătorii de automobile au găsit modalități de a ocoli această situație.Au  folosind substanțe ignifuge nerestricționate, cum ar fi TCIPP. Aceasta ajuta la a respecta standardele de inflamabilitate....

articol sustinut