Arabski a fost găsit vinovat de neîndeplinirea obligațiilor sale oficiale în timpul organizării zborului. Potrivit procuraturii, avionul Tu-154M nu trebuia să aterizeze pe aeroportul din Smolensk, iar piloții nu aveau hărțile și informațiile relevante pentru aterizare.
Acesta a fost condamnat la 10 luni de închisoare, sentință care este suspendată timp de doi ani.
Aparatul de zbor Tu-154 s-a prăbușit în timp încerca să aterizeze pe aeroportul Smolensk Nord, accident soldat cu moartea a 96 de persoane: Președintele polonez Lech Kaczyński, alături de echipaj și de membrii delegației oficiale care călătoreau la un eveniment care comemora 70 de ani de la masacrului de la Katyn.
În ianuarie 2011, Comitetul Interstatal pentru Aviație (Interstate Aviation Committee – AIC) a publicat un raport privind ancheta în curs, potrivit cărora piloții au fost responsabili de catastrofă, deoarece au respins sfatul de a se deplasa către un aeroport alternativ, în ciuda condițiilor meteorologice nefavorabile.
O comisie condusă de fostul Ministru polonez al Apărării, Antoni Macierewicz, a respins teoria potrivit căreia piloții ar fi fost de vină. Potrivit unui raport prezentat în Sejm (parlamentul polonez), a avut loc o explozie în aripa stângă a avionului, la o altitudine de aproximativ 900 de metri. Chiar în fața pistei de aterizare, se aflau mai multe echipaje pentru situații de urgență. Imediat după aceea, în timp ce avionul se afla încă în aer, a avut loc o altă explozie care a distrus fuselajul. Mai mult, comisia respectivă a stabilit că operatorii aeroportului din Smolensk au transmis echipajului polonez al aeronavei Tu-154 informații incorecte pentru aterizare.
De asemenea, comisia a exclus posibilitatea ca generalul Forțelor Aeriene Poloneze, Andrzej Błasik, să se fi aflat în cabină în timpul procedurilor de aterizare.
Rusia nu a vrut să trimită în Polonia fragmente ale aeronavei și alte dovezi fizice, susținând că ancheta părții ruse nu este încă finalizată.

 

 

Te-ar putea interesa și: