"Opinia publică" din anii ’70

După piesa-şoc "Tristeţile căpcăunilor", spectatorii pot vedea azi un spectacol despre comunism.

A cincea zi a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu le-a propus sibienilor o "sinistră" punere în scenă a unei viziuni despre tinerii care pierd limita dintre online şi offline.

"Tristeţile căpcăunilor", spectacolul Teatrului Naţional din Bruxelles, a smuls luni seara ropote de aplauze la final.

Pe de altă parte, fiecare zi pune publicul în faţa unei alegeri dificile din cauza multitudinii de spectacole programate sub umbrela festivalului de teatru. Astăzi, regizorul Theodor Cristian Popescu le propune spectatorilor un spectacol care amuză prin scnele despre comunismul anilor ’70, desprinse din redacţia ziarului "Făclia vie". "Opinia publică" se va juca, de la ora 19.00, pe scena Teatrului "Radu Stanca".

Legendele culturii poloneze

De la ora 21.00, "Cui e frică de Virginia Woolf?", în viziunea Teatrului de comedie, îi aduce pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor pe Ştefan Bănică şi Emilia Popescu. Iar o oră mai târziu, la Hala Simerom, este programată piesa “A fost odată Andrzej, Andrzej, Andrzej, şi Andrzej", un spectacol al polonezilor de la Teatrul din Walbrzych.

Încadrat la secţiunea "spectacole- eveniment", "A fost odată…" prezintă legendele culturii poloneze şi confruntarea trecutului cu realitatea.

Mâine sunt programate o serie de evenimente conexe Festivalului de Teatru.

Se deschide Bookfest

Astfel, de la ora 11.00, se deschide Bursa de spectacole, iar la 14.00 este programată deschiderea oficială a Sibiu Bookfest, târg de carte organizat în Piaţa Mică a oraşului. Turiştii care ajung la Sibiu merită să intre şi la Librăria Humanitas, din centrul oraşului. În fiecare zi, la prânz, au loc spectacole-lectură, un gen parcă insuficient descoperit. Mâine este programat "Femeia fără trup".

"TRISTEŢILE CĂPCĂUNILOR"

Spectacol despre pierderea copilăriei

Încă de la început, atmosfera spectacolului "Tristeţile căpcăunilor" a fost una tensionată. Spectatorii au fost primiţi în sala Teatrului "Radu Stanca" în timp ce scena era parcursă obsesiv de spiritul unei fetiţe îmbrăcată într-o veche rochie de mireasă, pătată de sângele de la rana din obraz. Din boxele conectate la microfonul actriţei în continuă mişcare - mersul fiindu-i însoţit de bubuituri puternice atunci când dă la o parte perdelele laterale ale scenei – răzbate vocea desprinsă, parcă, dintr-un film horror.

Spiritul "fetiţei-mireasă" însoţeşte celelalte două personaje, o fată şi un băiat. Ambii sunt închişi în câte o cutie mare, cu geam transparent, o lume virtuală, din care spectatorii văd imaginile preluate de webcam-uri şi proiectate pe fundalul scenei.

Fata, Letiţia, îşi aminteşte, de pe patul de spital, de viaţa ei din faţa computerului. Băiatul, Bastian, un pătimaş al jocurilor pe calculator, pierde simţul realităţii, se identifică cu personajul preferat dintr-un joc şi îşi împuşcă prietenii din viaţa reală.

Diluarea simţurilor

Spectacolul are loc pe un fundal sonor grav, sfâşiat de ţipetele spiritului fetiţei-mireasă sau de sunetele produse de arma tânărului Bastian. Ambele personaje au corespondent în lumea reală, cel mai cunoscut fiind cel al lui Bastian Bosse, tânărul care pe 20 noiembrie 2006 şi-a pierdut viaţa după ce a tras cu arma în şcoala unde învăţa. Rolul tânărului care "după doi ani de on-line" decide să ucidă e interpretat de David Murgia, fiul celui care a conceput spectacolul, Fabrice Murgia.

"E vorba despre mărturiile a doi adolescenţi care pierd legătura cu realitatea, folosind în exces facebook, myspace sau messenger. Pentru ei, înseamnă pierderea copilăriei, noile mijloace ale tehnologiei ducând la singurătate, la asfixiere. Izolaţi de lumea reală, adolescenţii se pot înarma, însă, şi cu bombe", afirmă actorul David Murgia.

"E vorba despre doi adolescenţi care pierd legătura cu realitatea". DAVID MURGIA, actor