Managerul Operei Naționale din Cluj, Florin Estefan, și cel al Operei Naționale din Iași, Beatrice Rancea, semnau, pe 22 aprilie, un Contract de prestări de servicii artistice prin care prima instituție se angaja să-i plătească celei din urmă o remunerație brută de 37.447 lei pentru ca să regizeze opera „Don Giovanni” de W. A. Mozart ce urma să se joace pe scena din Cluj.
Net, Beatrice Rancea a încasat 35.200 lei, 11.000 lei - numerar, până pe 8 mai, iar restul de 24.200, prin ordin de plată, după data premierei, dar nu mai târziu de 31 mai.
În prima clauză din contract, părțile se angajează „să asigure confidențialitatea asupra tratativelor purtate în vederea încheierii acestui contract, precum și asupra acelor clauze care, prin natura lor, nu sunt de notorietate publică”.
O săptămână mai târziu, de la ultimul termen de plată, Florin Estefan, aflat la Iaşi cu spectacolul „Evgheni Oneghin“, în care joacă rolul principal, a spus că Opera clujeană, care împlinește un secol de existență, e în pragul colapsului.
Rancea: Situaţia operelor este specială
Cei doi manageri au ieșit public, cu acel prilej, ca să anunțe că instituțiile pe care le conduc riscă să nu îşi poată susţine spectacolele în stagiunea viitoare din lipsă de bani. Beatrice Rancea, a anunţat că este posibil ca spectacolele de la începutul stagiunii viitoare să nu se mai țină, Ministerul Culturii reducând bugetul pentru „Bunuri şi servicii“ la 30%.
În raportul de activitate trimis la Ministerul Culturii, managerul Rancea estimează pe anul 2019 un buget de 44 milioane lei, din care cheltuielile salariale reprezintă 30,8 milioane, iar cheltuielile cu „Bunuri şi servicii“ sunt în jur de 11 milioane de lei, adică un sfert.
Ea a explicat că într-o situaţie similară se află şi alte instituţii de cultură din subordinea Ministerului Culturii, însă cele mai afectate ar fi operele naţionale.
„Situaţia operelor este specială. Pentru că dacă noi luna viitoare nu avem bani pentru producţiile în derulare şi pentru colaboratori, fără de care noi nu ne putem desfăşura activitatea şi nicio operă din ţară nu-şi poate susţine activitatea, practic nu vom mai juca“, a adăugat Betrice Rancea, potrivit Ziarul de Iași.
Unde sunt controalele financiare ale ministerului Culturii?
Față de relația profesională dintre cei doi și de situația creată, sursa care ne-a furnizat contractul a declarat: „Cei doi manageri se plătesc unul pe celălalt din bugetul pentru bunuri și servicii. Scandalul provocat de așa zisa lipsă a banilor a fost provocat chiar de Estefan Florin și Rancea Beatrice.
Trebuie să existe transparență în orice subiect legat de banul public. De ce nu se mai aude nimic despre controalele financiare ale ministerului la instutuțiile de cultură din țară?
Cum un manager este plătit din bugetul de bunuri și servicii de către un alt manager dintr-o instituție care este finanțată de același minister?”.