OMERTA DE LA TEATRUL NAȚIONAL. Ion Caramitru, un manager de excepție al propriilor sale buzunare

OMERTA DE LA TEATRUL NAȚIONAL. Ion Caramitru, un manager de excepție al propriilor sale buzunare

Recentul scandal pornit de la concedierea a 54 de tehnicieni din Teatrul Național deschide răni mai vechi. De-a lungul timpului, deciziile lui Ion Caramitru au fost contestate de nenumărate ori, dar, aparent, la adăpostul notorietății sale, managerul face ce vrea în TNB ca să-i fie lui bine. Mai ales financiar. Vocile ce s-ar putea ridica împotriva lui sunt foarte simplu reduse la tăcere. Ministerul Culturii ar fi singurul care, prin ancheta propusă de ministrul Breaz ar putea face dreptate în afacerile Naționalului bucureștean.

Ecourile protestului organizat duminică în Piața Victoriei de actorii care s-au solidarizat cu cauza tehnicienilor concediați din TNB, dar mai ales prezența lui Caramitru printre protestatari au generat reacții diferite. Bună parte din nemulțumiri, rostite cu mare perdea, se referă la acțiunile managerului Caramitru. A cărui principală grijă sunt câștigurile lui și ale familiei sale. Sunt, însă, voci care vorbesc despre multe alte neregularități care se fac la adăpostul legii bunului plac instaurată de maestrul Caramitru.

Una dintre afacerile cu cântec datează tocmai din toamna anului 2015, când vânzarea de bilete on line a trecut brusc de la Bilet.ro la MyStage.ro. O mișcare în care se spune că au fost implicați doi dintre cei trei fii ai lui Ion Caramitru, Andrei și Ștefan.

Manevra MyStage, rost de viață bună

Trecerea vânzării biletelor de la Bilet. ro la MyStage s-a făcut brusc, în octombrie 2015, cu puțin înainte de începerea Festivalului Național de Teatru, două săptămâni de superspectacole care se joacă, în general, cu casa închisă. Trecerea asta de colo-colo a fost făcută în ciuda faptului că înțelegerea de vânzare online semnată de TNB cu Bilet.ro era valabilă până în anul 2018. Contractul a fost reziliat unilateral de către Ion Caramitru fără nici un motiv. Adică motive au fost, dar nu țineau de corectitudinea în afaceri, ci de făcut un rost. Un rost de viață mai bună. Se spune că, la vremea respectivă, trecerea la MyStage a scumpit biletele cu 25 la sută. Dintr-un foc.

Ca idee, în seara în care a fost lansată platforma MyStage.ro, pentru un bilet tipărit acasă se cerea suma de 120,67 lei. Noul site anunța că acest preț include un comision de 40,67 de lei (pentru un loc la un spectacol programat în sala Studio a Teatrului Național din București). În dimineața următoare, anunțul privind comisionarea dispăruse. În schimb, prețul era același. Dacă comisionul a rămas același și l-am înmulți cu numărul de spectatori care au fost la spectacole ale TNB din toamna lui 2015 până azi, cred că ar da o sumă deloc de neglijat. Și ar fi grav dacă o fi adevărat că o parte din beneficii s-ar scurge către familia Caramitru...

Doi Pericle, asociați cu fiii lui Caramitru

Potrivit informațiilor strânse de PressOne la vremea respectivă,Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a confirmat că directorul executiv al FNT, Aura Corbeanu, este administrator al firmei Teatrul Nostru. Acest SRL a fost înființat pe 28 septembrie 2015, cu doar 10 zile înainte de a începe vânzarea biletelor prin intermediul platformei MyStage.ro.

Al doilea administrator al firmei Teatrul Nostru SRL este Andrei Pericle Negescu, cel care deține MyStage Ticketing SRL. Această firmă a fost înființată în august 2015, având un capital subscris de 5000 de lei și un administrator unic. Cele două companii au sediul social la aceeași adresă. Dar procesatorul plăților de pe platforma MyStage.ro este MyStage Ticketing SRL, și nu Teatrul Nostru (denumirea este împrumutată de la un teatru interbelic, înființat de regizorul Sică Alexandrescu la București), care e proprietarul și administratorul site-ului și furnizorul serviciului de vânzare a biletelor. Atenție, însă! Acționarul unic al MyStage Ticketing apare ca fiind asociat cu Ștefan Caramitru (unul dintre cei trei fii ai maestrului Ion Caramitru) într-o altă companie pe nume Integrity Investment Partners SRL.

Și din nou, atenție! Tatăl lui Andrei Pericle Negescu, Pericle Negescu, este asociat într-o altă firmă, numită P&P Company LTD SRL, cu Andrei Dragoș Caramitru! Pe 23 iunie 2015, Pericle Andrei Negescu a folosit numele de P&P Company LTD SRL pentru a înregistra două domenii de internet. Unul dintre cele două domenii cumpărate de tânărul Negescu este Mystages.info, care seamănă ca nume cu al platformei care vinde biletele TNB. Această sumă de indicii ar putea demonstra apropierea fiilor lui Caramitru de afacerea MyStage. Dar oare ce să crezi? Această suită de „coincidențe” în asocieri sau faptul că tata Caramitru s-a jurat că vlăstarele sale nu se cunosc cu afaceristul Negescu? A, și încă o coincidență, Festivalul Național de Teatru, ale cărui bilete au fost primele trecute prin platforma MyStage este inițiat de UNITER, al cărui șef este… Ion Caramitru.

 

Un pic mai limpede

 

 

 

Să recapitulăm un pic. PressOne nota în 2015 că, potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului, P&P Company LTD SRL este o firmă înființată în 1994, având ca sediu social un apartament de pe bulevardul Iuliu Maniu, în Sectorul 6 al Capitalei. Principalul său domeniu de activitate este „activități de servicii privind tehnologia informației”. La activitățile secundare însă figurează „servicii anexe silviculturii”, repararea și vânzarea autoturismelor, comerțul cu ridicata al ceasurilor și bijuteriilor, mobilei, covoarelor, dar și difuzare de programe de televiziune sau interpretare artistică. În total, 54 de activități dintre cele mai diverse. Asociați în această firmă sunt Pericle Negescu (68 de ani, la acea vreme), cu 90,9%, și Andrei Dragoș Caramitru (40 de ani, în 2015), care are 9,1%. Capitalul social subscris era de 550 de lei. Pericle Negescu este tatăl lui Pericle Andrei Negescu, cel care deține jumătate din portalul MyStage.ro. (Cealaltă jumătate, reamintim, aparține UNITER). Subliniem, Pericle Negescu este tatăl lui Pericle Andrei Negescu, cel care deține jumătate din portalul MyStage.ro. (Cealaltă jumătate aparține UNITER, prin Teatrul Nostru).

În aceeași perioadă, administratorul blocului unde era sediul P&P spunea că apartamentul cu pricina este mai mult gol, și că acolo mai dormea, o dată la două săptămâni, tânărul Negescu. Adică Pericle Junior, patron de MyStage și deloc prieten cu asociatul său Ștefan Caramitru și nici cu asociatul tatălui său, Andrei Caramitru. Nici nu-ți vine să crezi ce poate croi un mare actor când devine și manager la Stat!

Și încă un amănunt, verificabil de echipa de control. O sursă susține că Andrei Caramitru a negociat în favoarea MyStage modalitățile de încasare a paralelor via online. Ceea ce pare foarte plauzibil, știind că fostul consilier a lui Dan Barna este un consultant financiar excepțional.

Presa latră, afacerile merg înainte, oamenii se supun legii tăcerii

Ținând cont că și astăzi biletele TNB și ale Festivalului Național se vând prin MyStage.ro, l-am contactat pe patronul Bilet.ro, firma păgubită de decizia managerului Caramitru, ca să vedem ce s-a petrecut după dezvăluirile din 2005. Contactat telefonic de EvZ, George Răzvan ne-a declarat că susține declarațiile de la acea vreme, și că nu mai are nimic de adăugat, din moment ce nimeni nu a luat atitudine după revelarea legăturilor dintre familia Caramitru și vânzarea biletelor TNB. De fapt, doar Ministerul Culturii ar fi putut face ceva, dar a considerat, probabil, că nu e vremea să umble la scaunul maestrului. Apropo, Ion Cramitru conduce TNB din 2005, iar anul acesta a împlinit 77 de ani. Un manager pensionar.

Una peste alta, poate ancheta propusă de ministrul Breaz va lămuri situația că managerul Caramitru e și colaborator la teatrul pe care îl conduce. Ca actor, desigur.

Dar, mai trebuie spus ceva: la TNB sunt multe nemulțumiri, unele chiar incredibile, despre care nu vom scrie, pentru că nu avem dovezi, dar dacă astfel de lucruri chiar se petrec, situația este gravă, foarte gravă. De ce nu vorbește nimeni despre aceste chestiuni, mai ales cu presa? Foarte simplu - foarte mulți din TNB sunt angajați pe baza unor contracte cu durată limitată. Dacă vorbesc, nu li se mai prelungește contractul. Și rămân fără parale… Pe cât de simplu, pe atât de ingenios. Omerta culturală, dacă putem spune așa….

 

Tudor Chirilă, despre managementul TNB

La ieșirea actorilor în Piața Victoriei, Tudor Chirilă (foto), un artist foarte activ pe rețelele de socializare, a făcut un live în care a criticat managementul TNB și s-a arătat indignat de lipsa unui statut al actorului. Și aici, spune Chirilă, tot Caramitru a cam greșit. „L-am văzut și pe domnul Caramitru, aici, în Piață, și sunt surprins, mi se pare o formă de ipocrizie, de vreme ce pe vremea ministrului Culturii Vlad Alexandrescu (din hulitul guvern tehnocrat) care a propus dezbateri privind statutul artistului, Caramitru și-a făcut un dușman de moarte din ministru. De ce fac această legătură, pentru că, neavând acest statut, așa s-a ajuns aici. Codul muncii ar trebui să fie o umbrelă pentru toți cei ce muncesc, dar contractele pe PFA sau de drepturi de autor nu se supun acestui cod. Din 1996 și până în 2019 n-au reușit să includă aceste contracte sub Codul Muncii. Astfel, actorii nu sunt potejați nici în fața legii, nici în fața unor abuzuri. Dl Caramitru este direct implicat în această blocare”.

Dacă citim printre rânduri, am putea traduce așa: Caramitru a menținut contractele pe drepturi de autor și cele cu durată deteminată ca oamenii să nu beneficieze de protecția Codului muncii și ca să le poate arăta pisica atunci când aceștia sar calul.

 

Șeful Naționalului cere demisia lui Breaz, ministrul îi dă cu flit

Ieri, actorii s-au întâlnit cu ministrul de resort. După întrevedere, directorul TNB, Ion Caramitru, i-a cerut demisia lui Daniel Breaz. „În ce mă privește, și lucrul ăsta l-au văzut si colegii mei, am cerut demisia lui Daniel Breaz (foto) pentru modul, aș spune inoportun, de preocupare față de instituțiile noastre și pentru expunerea publică a frustrarilor domniei sale”, a declarat Caramitru. „A fost destul să ridicăm problema de supraviețuire a instituțiilor ca să fiu amenințat cu corpul de control al ministrului. Așa ceva este inadmisibil”, a adăugat șeful TNB.

De cealaltă parte, ministrul Culturii a declarat că Teatrul Național din București are un buget cu 4 milioane de lei mai mare decât anul trecut. Breaz a mai declarat că nu are motive să demisioneze, așa cum i-a cerut Caramitru. „Nu s-au tăiat bugetele, uitați-vă foarte bine pe ceea ce înseamnă buget. TNB are un buget mai mare decât anul trecut cu 4 milioane de lei, ceea ce spun cei din teatre că banii la capitolul bunuri și servicii, suma de bani față de anul trecut este mai mică. Da, la capitolul bunuri și servicii suma este o sumă mai mică, dar un manager care primește o anumită sumă de bani, care primește un anumit buget fiind ordonator principal de credite, exact ca și un ministru trebuie să gestioneze bugetul respectiv să se încadreze în buget. Deci nemulțumirile unora dintre ei, pentru că sunt instituții din subordine care nu au nevoie în momentul de față de suplimentări sau se pot descurca cu bugetul pe care îl au în momentul de față nu au făcut și chiar am cererile dânșilor pentru această lună de deschideri la bunuri și servicii cu sumă zero, sunt doar câteva instituții care au cerut acești bani”, a declarat Daniel Breaz, după întâlnirea de ieri, la care a fost prezentă și Viorica Dăncilă.

 

Caramitru nu este un actor sărac

 

 

De ani de zile, am fost obișnuiți să-i privim pe actori ca pe niște personaje care o duc greu, lucru care nu se mai pupă cu realitatea. Cel puțin în cazul unora. Spre exemplu, Ion Caramitru. Toți cei trei fii ai lui au studiat în Elveția. Desigur, el neavând o mătușă Tamara, a declarat că în acest demers a fost ajutat de sora sa care locuiește în Țara Cantoanelor de 40 de ani. Trei guri, una după alta, ani de zile, spălat, mâncat, călcat, plimbat într-o țară deloc ieftină…

Despre Andrei Caramitru, politicianul Mihai Neamțu se întreba, pe pagina sa de socializare, de unde a avut băiatul cel mare al managerului de la TNB, în 2013, două milioane de euro ca să-și cumpere un imobilul clasat monument istoric, în plin centru al Bucureștilor. Neamțu mai făcea referire și la un dosar deschis de DNA toamna trecută, care îl vizează pe patronul trustului de construcții „Aedificia Carpați”, care a renovat Teatrul Național din București, unde de 15 ani este director Ion Caramitru, tatăl lui Andrei. Procurorii ar ancheta drumul banilor care s-au dat de Aedificia, în perioada 2010-2012, unor politicieni pentru ca statul să facă plățile la timp pentru lucrările pe care le realiza la TNB. În total statul a plătit firmei Aedificia peste 66 de milioane de euro pentru lucrările de la TNB.

Maestrul Caramitru beneficiază și de alte indemnizații. Astfel, ca aromân de origine, este beneficiar al Legii 189/2000, care se referă la cetățenii care „în perioada regimurilor instaurate cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 au avut de suferit persecuții din motive etnice”. De asemenea, Caramitru beneficiază și de Legea 118/2002, prin care o comisie națională și Secretariatul General al Guvernului i-au atribuit o indemnizație de merit. Cuantumul lunar al indemnizației de merit este egal cu 3 salarii minime brute pe țară și este neimpozabil (art 5).

 

Mihai Călin știe pentru ce luptă

Unul dintre puținii actori care au ales să ridice vocea împotriva lui Caramitru a fost actorul Mihai Călin (foto). De la acesta am reținut o declarație foarte interesantă, în care vorbește tot despre iubirea de bilete de bancă ce pare să-l guverneze pe maestrul Caramitru, în detrimentul gospodăririi eficiente a patrimoniului TNB, pentru spectatori, pentru cultură, pentru actori. Ca și colaborator al TNB, „Dl Caramitru, pe fiecare spectacol regizat sau în care joacă ia 10% din încasări. Iar, în 2018, din 120 de spectacole jucate la Sala Mare, 66 sunt regizate sau/și jucate de dl Ion Caramitru, în condițiile în care regizează foarte mult, el fiind – a și spus – în materie de regie mai puțin performant”, a declarat Mihai Călin. Mai mult, nici programul spectacolelor nu este optimizat pentru un Teatru Național: „Facem doar comedii, dar e total dezechilibrat, iar spectacolele importante ale teatrului, care au fost finanțate cu vreo 200.000 de euro pe bucată, se joacă foarte puțin – Regele Lear, Romeo și Julieta, Livada de vișini, No Man’s Land (…) În loc să chemăm lumea la teatru ca să vorbim despre viață și despre moarte, și despre lucruri importante, despre dragoste, și despre prietenie ș.a.m.d, noi vrem doar să râdă lumea?”, a adăugat Mihai Călin.

 

Ne puteți urmări și pe Google News