Presa rusă comentează tranziția de la regimul autoritar al lui Vladimir Putin la unul bazat pe un președinte tehnocrat. Cel mai probabil succesorul acestuia va fi Mihail Mişustin, actualul prim ministru.
NEZAVISIMAIA GAZETA: Preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, a afirmat săptămâna trecută că noul guvern "nu are nicio secundă de pierdut". Cabinetul anterior auzise aproape acelaşi lucru cu un an în urmă - în Mesajul adresat Adunării Federale în 2019. Primul ministru Mihail Mişustin şi vicepremierul Dmitri Cernîşenko au dat deja de înţeles care ar putea criteriul pentru evaluarea activităţii guvernului: executarea ordinelor prezidenţiale.
Serviciile sociologice nu publică deocamdată ratingul încrederii manifestate în noul cabinet de miniştri şi în conducerea acestuia. A trecut prea puţin timp de la numire. Doar Levada - Ţentr a sondat cetăţenii Rusiei în ceea ce priveşte aşteptările pe care le au aceştia de la executiv. În mare, 38% aşteaptă o îmbunătăţire a situaţiei în ţară. Între cei care auziseră înainte (de numire) de Mihail Mişustin, procentul optimiştilor este mai mare, 52%.
Guvernul este considerat instrumentul politicii preşedintelui. Mesajul adresat Adunării Federale în luna ianuarie a.c. poate fi caracterizat ca un mesaj social şi nu întâmplător Mişustin s-a apucat deja de problema indexării pensiilor, a extinderii folosirii capitalului matern. Avantajul noului executiv constă în finanţarea suplimentară. Cheltuielile au fost anunţate în Mesajul adresat Adunării Federale şi deja după acesta Putin a subliniat că sunt suficienţi bani, că angajamentele sociale nu vor arunca în aer economia şi bugetul.
Acest mediu este favorabil pentru activitatea cabinetului de miniştri şi un rating de bază ridicat al încrederii. Aproximativ la fel procedează puterea când îi numeşte pe noii guvernatori ad-interim, care peste un an vor avea alegeri: regiunea primeşte bani de la Centru, acesteia i se şterg datoriile ş.a.m.d.
Guvernul pierde adeseori bile albe, dacă este nevoit să găsească singur fonduri. De regulă, acest lucru înseamnă redistribuirea cheltuielilor, tăierea unor articole, uneori creşterea impozitelor, noua vârstă de pensionare, necesitatea de a lăsa pe cineva nemulţumit. Rămân adesea nemulţumiţi reprezentanţii clasei dependente, iar acest lucru loveşte în rating-ul puterii, în ansamblu.
Posibilitatea de a distribui şi a cheltui nu înseamnă că în perspectivă guvernul nu ar trebui să găsească bani, să reducă articolele de cheltuieli, să efectueze reforme, între care şi unele nu foarte populare. Guvernul pur şi simplu obţine un moratoriu de rating, nu este responsabil pentru greşelile cabinetului anterior, activitatea sa "socială" iese în prim-plan şi este evidenţiată în primul rând. Guvernul Dmitri Medvedev nu a putut acţiona cu destulă îndrăzneală, deoarece orice greşeală i-ar fi afectat negativ ratingul, şi aşa scăzut.
Cabinetul lui Mişustin îşi poate permite în viitorul apropiat o anumită îndrăzneală. În orice caz, el nu este obligat deloc să se ocupe de populism, umplând găurile din rating. Cheltuielile anunţate de preşedinte, percepţia în sine a schimbării cabinetului ca mişcare, încercările puterii de a schimba ceva - toate acestea îi oferă guvernului un credit de încredere de bază.
Schimbarea cabinetului este privită în contextul tranzitului puterii în anul 2024. Putin a dat deja de înţeles că actualul mandat prezidenţial va fi pentru el ultimul. Este oare posibil ca Mihail Mişustin să fie un potenţial succesor?
Puterea poate lua în considerare câteva variante - este suficient să ne amintim că, după al doilea mandat al lui Putin erau pregătiţi ca succesori, în paralel, şi Dmitri Medvedev, şi Serghei Ivanov. Putem spune că Mişustin nu seamănă a viitor preşedinte, pentru că nu seamănă cu Putin - nici ca aspect exterior, nici stilistic, nici în ceea ce priveşte back-graund-ul. Dar şi Medvedev părea aproximativ la fel.
Încrederea de bază în Medvedev - Preşedinte s-a constituit din cauza faptului că el era responsabil pentru proiectele naţionale orientate social. Schema era asemănătoare cu cea actuală: alocarea de bani pentru iniţiativele populare şi numirea de facto a beneficiarului politic. Acum, un astfel de beneficiar ar putea fi Mişustin.
Este oare pregătită Rusia pentru un preşedinte tehnocrat? Este suficient să spunem că, potrivit noii Constituţii, preşedintele însuşi deja nu va mai fi ca cel dinainte.