La margine de București, soții Comănoiu au pus pe picioare o firmă al cărei business aduce zâmbetul pe chipul semenilor.
Tuturor ne place să facem sau să primim cadouri. Fie că e vorba despre Paște, despre Crăciun sau despre o zi de naștere, bucuria unui dar ne încălzește sufletul și ne aduce instantaneu zâmbetul pe buze. De multe ori, ne frământăm mintea gândindu-ne cum să facem să găsim cadoul cel mai potrivit și, dacă se poate, să se evidențieze cumva de celelalte.
Atelierul de zâmbete
„Ambalajul, felul în care prezinți cadoul face diferența între un gest și o obligație”, mărturisește Bogdan Comănoiu, șeful Ribox, firmă care se ocupă atât de ambalarea, cât și de conceperea cadourilor pentru orice ocazie. O vizită în showroom-ul companiei seamănă cu una în atelierele lui Moș Crăciun. O cameră împânzită cu cutii de carton sau de pânză de toate mărimile , suficient de trainice cât să poată adăposti statuete, tablouri sau chiar ceasuri de perete, coșulețe, panglici, funde multicolore, plicuri cu ceai din Ceylon așezate în cutii originale, băuturi fine, praline și drajeuri de toate soiurile, macarons, alături de trandafiri uscați natural sau felii de lămâie sau lămâi întregi, cândva proaspete, acum ideale pentru diverse decorațiuni. Alături, un atelier în care lucrează efectiv la confecționarea cadourilor cei 10 angajați ai firmei. Afacerea soților Felicia și Bogdan Comănoiu a pornit în 2007. „Atunci, la modă erau coșurile-cadou pline cu diverse bunătăți: de la fructe până la dulciuri și băuturi fine. Oamenii aveau bani, iar produsele cumpărate erau mai scumpe”, povestește Felicia Comănoiu. A lovit criza, iar românii au început să se uite cu atenție la cheltuieli și să opteze pentru cadouri cu prețuri mai mici. Românii din străinătate au renunțat și ei să mai trimită acasă tradiționalele daruri de Paște sau de Crăciun. „Am observat că trendul acesta care a avut un vârf între 2007 și 2009 revine acum”, mai spune Bogdan Comănoiu. Ca urmare, firma a început să primească iar comenzi de la români care muncesc în Italia, Spania, Germania sau chiar Canada. Beneficiari sunt părinții rămași acasă, cei mai mulți de la țară, din zona Moldovei. Bugetul alocat pentru un astfel de cadou este în jur de 100 de lei, mai spun fabricanții de cadouri. Cele mai multe produse ale firmei sunt importate din Europa de Vest. „Ideea este ca orice produs care pleacă de la noi să poată fi refolosit”, mai spune Felicia Comănoiu. Astfel, o cutie Chic lady, din carton, cu capac imprimat înfățișând o duduie alături de bicicletă și pisică, si care merge foarte bine pe piață, este importată din Franța, dar făcută în China. Cutia costă 24,85 de lei fără TVA. Panglicile sunt importate din Germania, Olanda, Austria sau Belgia. Motivul pentru care firma aduce ambalajele din import este acela că la noi acestea fie sunt mai scumpe și de calitate mai slabă, fie lipsesc cu desăvârșire. Singurul ambalaj care nu se importă este celebrul coșuleț de răchită tradițional și care are mare trecere la români.
Ce cadouri se caută pe piață
Pe lângă ambalaj contează, firește, și ce conține cadoul. Oferta firmei este și ea pentru toate buzunarele și poate fi consultată în catalogul de produse. Însă cine, cui face cadouri? Cele mai multe din cadourile comandate de companii de Paște pentru angajații lor se învârtesc în jurul unui buget de 30 de lei de persoană și includ o sticlă de vin, un cozonac, o cutie cu praline, cutia în sine, plus decorațiunea. Urmează cadourile pentru instituțiile de stat care ajung la 50-60 de lei și cele pentru parteneri care ajung și la 80-100 de lei, sau chiar mai mult – la 400 sau chiar 800 de lei. Încet-încet, fabricanții de cadouri au ajuns să cunoască în amănunt gusturile clienților. Astfel, femeile - director de bancă preferă fursecurile, spumantul dulce și produsele ambalate manual, în timp ce bărbații optează pentru sticle de whisky si ciocolata neagră. „Mai nou, ca trend, la noi, a apărut cererea pentru produse mai curate, fără coloranți, fără gluten și cu termene de garanție mai mici”, explică Bogdan Comănoiu. Acestea sunt cerute mai ales de clasa mijlocie spre înaltă, persoane care lucrează în multinaționale sau au joburi bine plătite. Față de români care se înghesuie să cumpere cadouri în buza sărbătorilor, vesticii își planifică din timp aceste activități. Mai ales că tendințele în materie de cadouri și decorațiuni sunt stabilite la început de an, la târgurile de profil. Astfel, în țările apusene panglicile la modă sunt în acest an cele înguste, de culoarea cuprului (roșu-auriu), iar ca decorațiuni bufnițele și vulpile sunt în top, la noi cele mai cerute panglici sunt cele cu rățuște sau pui de găină, în culori vesele. Dacă, de regulă, cei mai mulți cumpărători aleg cadourile de pe site-ul firmei (cosuricadou.ribox.ro) sau din catalogul de produse, pretențioșii pot merge la sediul din șoseaua Cernica 7-9, pot degusta și își pot alege pe loc produsele favorite care sunt apoi ambalate și decorate de profesioniști. Afacerea merge strună în preajma sărbătorilor, iar între acestea vânzarea stă în cadourile oferite in familie sau in interiorul companiilor ori in vanzarea de decorațiuni si ambalaje catre firmele din intreaga tara.