Un avion al companiei Air France, cu 228 de persoane la bord ( 216 pasageri şi 12 membri ai echipajului), a dispărut de pe radar deasupra Oceanului Atlantic în timp ce efectua o cursă între Brazilia şi Franţa, scrie BBC. Un purtător de cuvânt al aeroportului parizian Charles de Gaulle a spus că turnul de control a pierdut contactul cu aparatul de zbor care decolase la Rio de Janeiro în această dimineaţă, adăugând că avionul trebuia să aterizeze la Paris în jurul orei 12.10 (ora României). Potrivit datelor furnizate de compania Air France, la bordul avionului se aflau: 80 de brazilieni, 73 de francezi, 18 germani, 9 italieni, 6 amenicani, 5 chinezi, 4 maghiari, 2 spanioli, 2 britanici, 2 marocani, 2 irlandezi, un austriac, un argentinian, un belgian, un islandez, un norvegian, un polonez, un român, un rus, un slovac, un turc, un filipinez şi un elveţian.
Purtătorul de cuvânt al Air France a transmis condoleanţe familiilor celor aflaţi la bordul avionului dispărut şi a declarat că la originea incidentului aviatic se află un fulger care a lovit aeronava.
În căutarea avionului dispărut
O aeronavă militară franceză a părăsit aeroportul din Dakar în încercarea de a localiza avionul dispărut în cursul dimineţii, au anunţat surse din partea Ambasadei Franţei din Senegal.
Un purtător de cuvânt al forţelor aeriene franceze a precizat că avionul militar poate zbura fără să alimenteze între 10 şi 12 ore şi este singurul aparat de zbor aparţinând forţelor militare aeriene implicat în acest tip de operaţiuni de salvare.
Lovit de trăsnet
Potrivit declaraţiilor directorului de comunicare al companiei Air France, François Brousse, "cea mai plauzibilă versiune cu privire la dispariţie este aceea că avionul a fost lovit de un fulger".
"Avionul a pătruns într-o zonă cu furtună puternică, în urma căreia a fost grav avariat", a spus Brousse.
Părerea pare să fie confirmată şi de ministrul francez al Ecologiei şi Energiei, Jean-Louis Borloo, care a declarat că "aparatul de zbor s-a aflat într-o zonă cu puternice furtuni tropicale şi, deşi este prevăzut cu aparatură specială pentru astfel de situaţii, se pare că dispariţia lui a contribuit un complex de circumstanţe". Ministrul a oferit ipoteza cea mai pesimistă în acest caz, şi anume aceea că, până acum, avionul şi-a epuizat rezervele de combustibil.
"Nicio speranţă" pentru avionul dispărut
Un alt reprezentant al aeroportului francez a precizat că avionul ar putea avea o problemă cu emiţătorul radar, însă a adăugat că această problemă este foarte rar întâlnită. Autorităţile aeroportului au instituit o celulă de criză la Charles de Gaulle.
O sursă de la aeroportul din Paris a declarat pentru AFP că nu mai este „nicio speranţă” pentru zborul Air France. La bordul avionului se aflau 126 de bărbaţi, 82 de femei, şapte copii şi un bebeluş.
Forţele aeriene braziliene au confirmat că avionul a dispărut şi au anunţat că au început o misiunea de căutare şi salvare în apropierea insulei Fernando de Noronha.
Sarkozy e îngrijorat
„Air France regretă că trebuie să anunţe că nu are nicio veste despre zborul AF 447 ce făcea legătura între Rio şi Paris, având 216 pasageri la bord şi împărtăşeşte emoţia şi neliniştea familiilor îngrijorate”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei aeriene franceze.
Preşedintele Nicolas Sarkozy a cerut Guvernului să facă tot posibilul pentru a da de urma avionului. „Informat în această dimineaţă de pierderea legăturii cu avionul A 330 al Air France, preşedintele Republicii şi-a exprimat neliniştea”, a anunţat administraţia prezidenţială.
109 oameni au murit în 2000 la bordul unui avion al Air France
Pe 25 iulie 2000, un avion Concorde al companiei Air France, care plecase de la aeroportul De Gaulle, Paris, spre New York, s-a prăbuşit la scurt timp după decolare, în Gonesse, Franţa, şi a lovit un hotel. Toate cele 109 persoane aflate la bord au murit, iar alţi patru oameni aflaţi la sol au murit şi ei.
Pe 2 august 2005, zborul Air France 358 a avut probleme la aterizarea pe aeroportul Pearson International din Toronto, în timpul unei furtuni. Toţi cei 297 de pasageri şi 12 membri ai echipajului au supravieţuit, dar avionul a fost distrus în totalitate de incediul care a izbucnit la bord.
Avion de ultimă generaţie Avionul Airbus A330-200, de tipul celui dispărut, astăzi, între Rio de Janeiro şi Paris, este un aparat de zbor de nouă generaţie, cu două motoare şi cu o capacitate medie. Cu o lungine de 59 de metri şi o anvergură de 60,3 metri , aeronava A330-200 poate transporta un număr de 253 de persoane, repartizate pe trei clase. Aparatul poate zbura cu viteza de 880 km/oră, la o altitudine de 10.700 de metri.
În întreaga lume se află mai mult de 600 de copii ale aeronavei A330 şi, datorită vitezei de zbor, aceasta este destinată în special curselor intercontinentale.
Versiunea mai spaţioasă a lui A330, A330-300, este folosită de mai multe companii aeriene din întreaga lume, iar, potrivit producătorului, durata maximă de zbor a unui aparat este de 11 milioane de ore.
Avionul companiei Air France este echipat cu motoare fabricate de General Electric.
Preţul mediu al unui aparat de zbor A330-200 este de 180,9 milioane de dolari.
BILANŢ
25 martie 1977: Insulele Canare - coliziunea dintre două aparate de zbor Boeing 747 s-au soldat cu moartea a 583 de persoane. Acesta rămâne cel mai mare dezastru din istoria aviaţiei civile.
19 august 1980: Arabia Saudită - 300 de persoane au murit, după ce avionul "Tristar" a luat foc în aeroportul din Riyadh. 25 mai 1979: Statele Unite - Un avion DC - 10, aparţinând Amercian Airlines, s-a părbuşuit la puţin timp de la decolarea de pe aeroportul din Chicago. Au murit 273 de persoane. 19 august 1985: Japonia - Un avion Boeing 747, aparţinând Japan Airlines, s-a prăbuşit între Tokyo şi Oska, accidentul fiind soldat cu 520 de victime.
12 decembrie 1985: Canada - O aeronavă de tipul DC - 8, aparţinând Arrow Airlines s-a prăbuşit imediat după decolarea de pe aeroportul din Gandara. Accidentul s-a soldat cu 256 de morţi.
11 iulie 1991: Arabia Saudită - Un DC - 8 aparţinând companiei Canadian Nationair a explodat la scurt timp de la decolarea de pe aeroportul Jeddah. În urma acestui incident şi-au pierdut viaţa 261 de persoane.
26 aprilie 1994: Japonia - Un avion Airbus A300-600, aparţinând companiei taiwaneze China Airlines, s-a prăbuşit pe aeroportul din Nagoya, accident soldat cu moartea a 264 de persoane.
8 ianuarie 1996: Zadra - Aproape 300 de oameni au decedat după ce un avion de tipul Antonov-32 s-a prăbuşit pe un suspermarket din apropierea centrului oraşului Kinshasa.
17 iulie 1996: Statele Unite - Un Boeing 747 TWA cu destinaţia Paris a explodat deasupra Atlanticului, ca urmare a unui scurt-circuit. Atunci au murit 230 de persoane.
12 noiembrie 1996: India - coliziunea dintre un Boeing 747 cu destinaţia New Delhi, şi un Kazakh Ilyushin-76 s-a soldat cu decesul a 349 de oameni.
26 septembrie 1997: Indonezia - 234 de persoane au decedat după ce un avion Airbus A300, aparţinând companiei Garuda, s-a prăbuşit în nordul insulei Sumatra.
31 octombrie 1999: Statele Unite - Un Boeing 767, aparţinând companiei egiptene Egyptair, a dispărut în estul Statelor Unite, incident soldat cu 217 morţi.
12 noiembrie 2001: Statele Unite - un Airbus A300, aparţinând companiei American Airlines, s-a prăbuşit la decolare, incident în urma căruia şi-au pierdut viaţa 265 de persoane.
25 mai 2002: Taiwan - 225 de oameni au murit, după ce avionul Boeing Company 747-200, aparţinând companiei taiwaneze China Airlines, s-a prăbuşit în mare.
19 februarie 2003: Iran - Un avion militar iranian s-a prăbuşit în sud-estul ţării, accident soldat cu decesul a 275 de persoane.
18 iulie 2007: Brazilia - Un Airbus A320, al companiei TAM, s-a lovit de o clădire a aeroportului Congonhas din Sao Paulo, incident în urma căruia au murit 200 de oameni
Ştire actualizată la ora 20:00.