O nouă pensie în România! Vestea momentului pentru milioane de oameni: Documentele de care au nevoie toți angajații
- Sabina Popescu
- 8 mai 2022, 06:30
Cetățenii care au activat pe piața muncii din România, după care au decis să plece în străinătate pot să beneficieze de pensie atât din partea autorităților naționale, precum și a celor internaționale. Înainte de a lua decizia de retragere de pe piața muncii însă, pensionarii sunt sfătuiți să solicite toate informațiile necesare unui astfel de demers de la Casa de Pensii. Iată ce documente trebuie depuse de românii din străinătate pentru încasarea pensiilor internaționale.
Românii care lucrează în străinătate, cu contract de muncă, beneficiază la momentul retragerii de pe piața muncii de pensie, așa cum se întâmplă și în cazul celor din țară. Dacă o persoană a activat o vreme în România și a decis ulterior să plece în alte state din Uniunea Europeană, încasează venituri în funcție de legislația care se aplică la nivelul fiecărui stat.
În total, potrivit datelor furnizate de Casa de Pensii, aproape 47.000 de români stabiliți în afara granițelor țării noastre încasează pensii internaționale. Cei mai mulți sunt în Germania și în Ungaria, în număr de 33.000. Aproape 2.500 de români primesc pensii în Italia, în timp ce alți 4.000 în Spania.
Pensia internațională. Unde se depune cererea de pensionare
Pentru depunerea cererii de pensionarii, românii din străinătate au la dispoziție două variante: fie depun cererea la Casa de Pensii din țara în care locuiesc, fie la cea din ultimul stat în care au lucrat. Trebuie luat în calcul însă, și scenariul în care persoana cu pricina nu a lucrat niciodată în țara în care locuiește. În acest caz, autoritățile din țara de domiciliu sunt obligate de lege să înainteze cererea de pensionare către țara în care persoana care vrea să se pensioneze a lucrat ultima dată.
Vârsta legală de pensionare diferă în funcție de statul în care a activat angajatul. La nivelul Uniunii Europene, prevederile legislative nu sunt peste tot aceleași. În unele state europene este obligatoriu ca angajatul să fi activat pe piața muncii o anumită perioadă minimă de timp pentru a beneficia de pensie.
Pensia internațională. Lista documentelor necesare pensionării
Potrivit Casei de Pensii, în cazul persoanelor care au muncit în România și într-un alt stat membru UE, la calculul stagiului total de cotizare se valorifică vechimea cumulată în cele două state membre. În cazul angajaților care au muncit doar în străinătate, se pot transmite documente de vechime din statul respectiv pentru completarea stagiului minim de cotizare.
Pentru depunerea cererii pentru acordarea prestațiilor de pensie în România, angajatul care decide să părăsească piața muncii are nevoie de următoarele documente:
- carnet de muncă;
- adeverință/e privind sporurile cu caracter permanent;
- adeverință/e privind condițiile de muncă deosebite/speciale;
- diplomă de studii superioare și foaia matricolă din care să rezulte perioadă și forma de învățământ zi. Dacă nu este înscrisă forma de învățământ, se prezintă adeverința emisă de instituția în cauză;
- livret militar;
- acte de stare civilă;
- cod de asigurare socială;
- orice alte acte necesare categoriei de pensie solicitate.
Persoanele care nu dețin carnet de muncă trebuie să solicite din partea angajatorului o adeverință care să conțină următoarele informații:
- denumirea angajatorului;
- datele de identificare ale persoanei;
- perioada în care a lucrat, cu indicarea datei de începere și de încetare a raportului de muncă;
- menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
- funcția, meseria sau specialitatea exercitată;
- salariul tarifar de încadrare;
- denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
- perioada în care s-a acordat sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.
Toate documentele trebuie să aibă număr și dată de înregistrare, ștampila firmei la care a activat angajatul și semnătura celor care conduc societatea cu pricina.