Constructorii sunt italienii de la Salini Impregilo, aceiaşi care au realizat lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie, inaugurat cu o zi înaintea alegerilor prezidenţiale din decembrie 2014 şi care s-a surpat la scurt timp. Grupul Salini este implicat acum într-un uriaş scandal de corupţie în Italia, pentru lucrări scumpe şi executate cu materiale neconforme


Repetăm greşelile din decembrie 2014? Pentru a nu rămâne cu imaginea unui Guvern în mandatul căruia, chiar şi de un an, nu s-a inaugurat niciun kilometru de autostradă, autorităţile ar putea da drumul până la finele anului la circulaţia pe o bucată de 15 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Lugoj- Deva, la care se identificaseră probleme majore de construcţie.

„Probabilitatea foarte mare, spre 100%, este să deschidem 15 km din Lotul 2”, declara, în luna septembrie, Cătălin Homor, directorul actualei Companii Naţionale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR), rezultată din divizarea Companiei Naţionale de Drumuri (CNADNR). Este vorba de bucata dintre localităţile Margina şi Traian Vuia, care continuă practic cei 146 km din autostrada A1 deschişi deja până la vama Nădlac. Este singura executată până acum, deşi termenul final prevăzut în contract pentru execuţia întregului lot de aproape 29 de kilometri era mai 2016. De construcţie s-a ocupat asocierea de firme italieneşti Salini Impregilio – Secol SpA.

Probleme la terasament

Grupul Salini este cel care a construit şi lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu, de 22 km, din care o bucată de peste 200 metri s-a fisurat puternic. Revista Capital a arătat că inspectorii CNADNR au constatat fisurile din asfalt cu patru zile înainte de inaugurare, dar fiind an electoral pentru prezidenţiale, nu s-a mai ţinut cont. Autostrada a fost închisă în septembrie 2015 şi redeschisă abia în octombrie 2016, după ce lucrările au fost refăcute de CNADNR în regie proprie.



Urmare a acestei experienţe, în februarie 2016, CNADNR a semnat un contract de expertiză pentru a verifica şi calitatea lucrărilor pe autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2, executat de Salini-Secol. Presa nota încă din decembrie că după ce a fost făcut terasamentul, pe acest lot au apărut crăpături uriaşe, de 50 centimetri adâncime şi 30 lăţime, fiind afectată o zonă de aproape 7 kilometri.

Noi fisuri în autostrada „surpată” Sibiu-Orăştie

Mai mult, expertul desemnat, firma Geotesting CI, a concluzionat că lucrările la Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva nu sunt conforme cu proiectul, materialul folosit la terasamente având o calitate „mediocră”, potrivit informaţiilor apărute în presă. Deputatul de Timiş Niculae Mircovici a afirmat că autostrada trece printr-o zona mlăştinoasă, iar compania constructoare a folosit argilă pentru a acoperi golul mlăştinos, în loc de piatră.

Ce s-a întâmplat de atunci, nu se mai ştie. „În mai, îi acuza că au folosit materiale neconforme. Ce s-a schimbat întrun timp atât de scurt? S-a pus batista pe ţambal, pentru că e ruşinos să ieşi cu zero km de autostradă”, ne-a declarat Alin Goga, consilier juridic în CNADNR. Potrivit acestuia, nici bucata din Orăştie-Sibiu demolată nu a fost refăcută bine. „Noi am spus că e o reparaţie care nu va ţine. Direcţiile Regionale Cluj şi Braşov au sesizat că unde s-a făcut reparaţia apar în continuare crăpături şi banii s-au băgat degeaba”, a spus Alin Goga.

Un lot cu multe deficienţe

Lucrurile nu sunt rezolvate pe lotul 3 din autostrada Orăştie- Sibiu. „Pe acest tronson, Cunţa – Sălişte (cel demolat – n.red.), nu sunt probleme, dar monitorizăm cu mare atenţie. Suntem pe punctul de a discuta cu o mare companie internaţională care va face o expertiză pe toţi cei 22 de kilometri. Probabil că o s-o înceapă în martie 2017”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Buşe. Potrivit lui Alin Goga, pe tot lotul de 22 km sunt 7 poziţii cu probleme, nu doar pe bucata de 200 metri. EVZ a solicitat CNAIR încă din 10 octombrie să ne spună cât a costat refacerea bucăţi demolate, dar nu am primit încă niciun răspuns. Goga ne spune că Salini a cheltuit 2,5 milioane euro pe cei circa 200 metri, iar CNADNR – 4,5 milioane euro pentru refacere.

Centura Craiovei, demolată

CNAIR ne-a transmis că a executat garanția de bună execuție constituită de către Salini Impregilo SpA, în valoare de 60,47 milioane lei, iar în data de 09.11.2015, a formulat o plângere penală împotriva Salini Impregilo SpA. Statul a plătit către Salini 602,95 milioane lei fără TVA pentru Lotul 3, de 22 km, dar Salini mai cere 120 milioane lei. Probleme sunt şi cu celălalt constructor italian, firma Secol, asociat cu Salini pentru Lugoj-Deva, Lot 2. Pe o porţiune mare din centura de sud a Craiovei, construită de Secol, asfaltul s-a lăsat şi a crăpat înainte de a fi dat în folosinţă. Aşa că muncitorii au decopertat mai bine de o jumătate de kilometru, iar deschierea „centurii Ford” a fost amânată pentru a treia oară.