Noutăți în noul an școlar. Elevii își vor evalua profesorii

Elevi. Sursa foto: Freepik

România. O reglementare recent publicată în Monitorul Oficial vizează optimizarea procesului educațional prin implicarea directă a elevilor în evaluarea activității cadrelor didactice. Astfel, începând din noul an școlar, elevii vor avea oportunitatea de a oferi evaluări profesorilor lor folosind formulare de feedback, un pas menit să contribuie la îmbunătățirea calității predării.

Noutăți în noul an școlar. Elevii vor evalua profesorii

Modificarea recentă introdusă în sistemul educațional urmărește să îmbunătățească interacțiunea dintre cadrele didactice și elevi, adaptând astfel predarea la cerințele actuale ale școlilor. Elevii vor avea acum posibilitatea de a evalua profesorii lor la sfârșitul fiecărui an școlar prin completarea unor formulare de feedback. Conform noilor reglementări, stabilite în cadrul Statutului elevului, acest sistem permite școlarilor să ofere note de la unu la cinci pentru diferite aspecte ale activității didactice.

Fișa de feedback va include opțiuni de evaluare în care nota unu reflectă un acord minim cu afirmațiile prezentate, iar nota cinci indică un acord maxim. Acest sistem de evaluare este destinat să ofere profesorilor o perspectivă mai clară asupra percepției elevilor privind metodele lor de predare și să sprijine dezvoltarea unei relații educaționale mai eficiente.

Elevi. Sursă foto: Freepik

Elevii vor putea oferi și sugestii cadrelor didactice

Elevii vor avea ocazia să ofere recomandări profesorilor cu privire la îmbunătățirea metodelor de predare, astfel încât lecțiile să fie mai accesibile și relevante pentru ei. Formularul de feedback le permite să sugereze modalități prin care materia să fie prezentată într-un mod mai clar și mai adaptat nevoilor lor individuale. Aspectul anonimatului în acest proces asigură că școlarii pot exprima opinii sincere fără a se teme de posibile repercusiuni.

Evaluarea profesorilor include 16 întrebări ce abordează diverse aspecte ale predării, precum claritatea explicațiilor și capacitatea de a stimula participarea elevilor la lecții. Printre întrebări se numără și cele care vizează dacă profesorul reușește să motiveze elevii să fie activi și dacă promovează gândirea critică prin încurajarea exprimării opiniei personale. Aceste evaluări ajută la identificarea punctelor forte și a aspectelor ce necesită îmbunătățiri în metoda didactică.

În plus, formularele de feedback includ întrebări legate de confortul și siguranța elevilor în timpul orelor, precum și necesitatea de a urma meditații suplimentare pentru înțelegerea completă a materiei. După completare, aceste chestionare vor fi analizate detaliat și discutate cu profesorii, oferind o bază pentru posibile ajustări în procesul educațional.

Noul an școlar începe pe 9 septembrie

Începerea anului școlar 2024-2025 este programată pentru luni, 9 septembrie 2024, și va continua până pe 20 iunie 2025. Structura acestui an va include 36 de săptămâni de cursuri, organizate în cinci module distincte, potrivit Ministerului Educației.

Elevii de clasa a XII-a, atât cei de zi, cât și cei de la seral și frecvență redusă, vor beneficia de un an școlar de 34 de săptămâni, cu finalizare pe 6 iunie 2025. În schimb, anul școlar pentru elevii din clasa a VIII-a se va întinde pe 35 de săptămâni, încheindu-se pe 13 iunie 2025. Aceste variații sunt adaptate pentru a răspunde mai bine nevoilor educaționale specifice ale fiecărei etape de învățământ.

Pentru liceele cu filieră tehnologică și învățământul profesional, cu anumite excepții, anul școlar va fi extins la 37 de săptămâni și se va încheia pe 27 iunie 2025.