Noutăți în Legea RCA. Decontări directe pentru vehiculele avariate, cu limite de compensare

Polițe de asigurări Sursa foto: Arhiva EvZ

Legea RCA aduce noi modificări pentru șoferi, inclusiv posibilitatea ca despăgubirile să fie achitate direct pentru reparația vehiculului avariat, cu condiția ca suma să nu depășească echivalentul în lei a 400 de euro.

Prin urmare, nerespectarea acestor reguli constituie o contravenție și atrage sancțiuni sub forma unei amenzi echivalente cu 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar precedent, conform unui amendament adoptat la proiectul de modificare și completare a Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, adoptat de Senat, luni.

Legislație RCA revizuită: Reparații imediate pentru daune auto

Senatorul PSD Daniel Zamfir a explicat că s-a dorit reducerea semnificativă a acestui sistem de decontare directă. Asta deoarece s-a observat că majoritatea sumelor plătite în acest mod afectau două aspecte esențiale: siguranța în trafic și mediul economic.

„Or, aceste două aspecte sunt în momentul ăsta clarificate, ne interesează foarte tare ca atunci când există o daună aceasta să fie reparată într-un service autorizat, nu în spate.

Al doilea aspect, deosebit de important, este ca aceste sume care sunt plătite de asigurători pentru repararea daunelor să fie fiscalizate, să intre într-un circuit fiscal corect, nu în spatele blocului, pentru că în spatele blocului se lucrează la negru. Noi vrem să se lucreze corect, banii la vedere şi să se plătească taxe şi impozite pentru aceste sume.

Dacă vrei şi ai o daună mică, ţi s-a spart o oglindă, ţi s-a zgâriat o aripă, o poţi face în regie proprie, dacă valoarea reparaţiei este în cuantumul acestei sume.

Pentru avarii mai mari de 400 de euro - 2.000 de lei, te duci la o unitate service autorizată, îţi face constatarea şi îţi faci reparaţia ca să garanteze service-ul autorizat că acea reparaţie a fost făcută conform normelor în vigoare”, a argumentat preşedintele Comisiei economice, senatorul PSD Daniel Zamfir, despre noua lege RCA.

Creșterea amenzilor pentru cei care circulară fără polița auto obligatorie

O altă propunere de modificare, inițiată de Daniel Zamfir și adoptată în interiorul Comisiilor economică și juridică, care au elaborat un raport comun favorabil asupra proiectului, se referă la majorarea amenzilor aplicate în situația în care o persoană nu își plătește polița RCA.

„Ne-a propus ASF un cuantum al amenzilor, creşterea cuantumului acestora. Justificarea a fost aceea de a-i disciplina pe cei care nu îşi plătesc RCA-ul. Nu ar trebui să ne sperie amenzile pentru că încalci legea.

Dacă vrei să nu plăteşti amendă, respectă legea şi nu mai ai nicio problemă. ASF ne-a propus un cuantum al amenzilor, la prima vedere pare unul extrem de mare, am adăugat un amendament.

Pentru aceste contravenţii, contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal jumătate din cuantumul amenzii. Ideea este aşa - amenda este practic dublă faţă de valoarea RCA.

Dacă o plăteşti în 15 zile, ai două săptămâni la dispoziţie să plăteşti jumătate din cuantumul amenzii, care ar fi practic valoarea poliţiei RCA. Mi se pare o chestiune rezonabilă. Două săptămâni ai la dispoziţie să-ţi plăteşti RCA-ul”, a detaliat senatorul.

Sursa foto: Arhiva EVZ

Aplicabilitatea poliței RCA poate fi întreruptă

Alexandru Petrescu, președintele ASF, a subliniat că asigurații vor avea opțiunea de a achita polița RCA în rate și vor avea posibilitatea să suspende aplicabilitatea acesteia. O facilitate deosebit de benefică pentru transportatorii cu activitate sezonieră.

Potrivit declarațiilor sale, se va putea introduce un sistem de monitorizare electronică similar cu cel al rovinietei, pentru a urmări în trafic toți cei care circulă fără o poliță RCA valabilă.

Este evident că toate aceste măsuri vor duce și la o scădere a costului poliței RCA.

„De asemenea, veţi găsi amendamente ce vor facilita o mai bună interoperabilitate a bazelor de date, între CNAIR, între RAR, între BAR, respectiv asiguratori şi autoritate, astfel încât să putem urmări în timp real situaţia în teren şi, totodată, să putem să introducem ulterior, cu toate aceste date, în activitatea de supraveghere prudenţială şi aplicaţii digitale care să ne poată nouă permite să urmărim ceea ce se întâmplă la nivelul solvabilităţii diferitelor companii, nivelul de expunere în fiecare zi, astfel încât să putem să luăm măsuri în timp real de corijare a actorilor din piaţă”, a transmis Petrescu, potrivit Agerpres.