Românii s-au înghesuit să-şi înmatriculeze autoturismele noi înainte de 1 iulie, data intrării în vigoare a taxei actuale.
Dacă la nivel european numărul de maşini noi înmatriculate este în scădere, în România vânzarea de maşini noi a înflorit în primul semestru al acestui an. Criza petrolului la nivel mondial care a generat preţuri mari la carburanţi pare să nu-i afecteze pe cei care şi-au dorit o maşină mai mult decât creşterea valorii taxei auto, de la 1 iulie, pentru maşinile noi. Cel puţin aşa arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).
În primul semestru al acestui an, numărul înmatriculărilor noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor a crescut cu 24,7%, la 239.537 de unităţi, faţă de intervalul similar din 2007, potrivit INS. Principalul motiv al creşterii numărului de autoturisme noi înmatriculate a fost modificarea nivelului taxei auto pe care proprietarii maşinilor au fost nevoiţi să o plătească. Dacă până la 1 iulie, pentru o maşină nouă, Euro4, cu o capacitate cilindrică de 1,4 l, un român plătea o taxă de aproximativ 140 de euro, în prezent, pentru acelaşi autoturism, taxa trece de 200 de euro. Programul „Rabla“ a pus umărul
Dealerii de maşini susţin că un alt motiv ar putea fi faptul că lunile de vară sunt cele mai bune la capitolul vânzări. În plus, de la 1 iunie, Ministerul Mediului a lansat o nouă etapă a programului „Rabla“, prin care au fost puse la bătaie 40.000 de maşini noi pentru care cumpărătorii vor primi o primă de casare de 3.000 de lei, în cazul în care dau la schimb un autovehicul mai vechi de 12 ani.
„Programul de înnoire a parcului auto creşte vânzările cu 20%, mai ales că oamenii se înghesuie în iunie să se înscrie“, susţin reprezentanţii dealerilor.
Nici la capitolul motociclete, numărul înmatriculărilor n-a scăzut. În prima jumătate a acestui an au fost înmatriculate cu peste 600 de motorete şi motociclete mai mult decât în perioada similară din 2008. Campioane la înmatriculări au fost însă autocarele, autobuzele şi microbuzele, numărul acestora fiind de peste două ori mai mare faţă de primul semestru din 2007.
VÅNZĂRI PROASTE ÎN EUROPA
Ca la noi, la nimeni
Europenii s-au speriat însă de preţul mare al benzinei. În luna iunie, pe piaţa din Europa de Vest, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 7,9%, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). În plus, companii mari precum Ford sau General Motors mizează acum pe pieţele centraleuropene, mai ales că şoferii din ţările occidentale renunţă la maşinile mari, cu un consum ridicat. În România însă, înregistrările de autoturisme noi au crescut cu 4,5%, chiar înainte de intrarea în vigoare a noii taxe auto, potrivit ACEA.