Noua promisiune dătătoare de speranţe. Plata TVA la încasare

Noua promisiune dătătoare de speranţe. Plata TVA la încasare

Măsura anunţată de guvernanţi ar putea fi o sarcină prea grea pentru Executiv, din cauza deficitului bugetar destul de ridicat.

Anunţul guvernului Ponta că plata taxei pe valoarea adăugată s-ar putea face pe viitor la încasarea facturii şi nu la emitere, ca acum, a dat speranţe întreprinzătorilor. "Măsura ar permite o îmbunătăţire şi o previzionare mai corectă a lichidităţilor firmelor", spune Dragoş Nicolae, Tax Manager Accace Romania. Aceasta s-ar aplica însă doar IMM-urilor care realizează o cifră de afaceri anuală de 500.000 de euro. În prezent, atrage atenţia Nicolae, firmele creditează statul până la încasare. Intervalul dintre perioada în care se achită TVA şi cea în care se încasează factura este de minim 2 - 3 luni. "Există un decalaj între colectarea TVA de către stat (la o lună) şi încasarea facturilor de la furnizori (poate dura 3-4 luni şi chiar mai mult uneori)", potrivit lui Nicolae. Patronatele din turism susţin la rândul lor măsura, tot datorită beneficiilor pentru cash-flow. "Termenele foarte lungi de încasare a facturilor în domeniul turismului aduc operatorii turistici chiar şi în incapacitate de plată", scrie într-un comunicat al Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii. FPTS a oferit şi un exemplu legat de problemele ridicate de prevederile actuale. Un hotel care organizează un eveniment emite factura după ce clienţii părăsesc locaţia. TVA-ul devine exigibil la emitere. "În cazul în care clientul nu achită la termen factura, hotelierul se află în faţa unei duble probleme: pe de-o parte, este nevoit să achite facturile furnizorilor, cu aceştia putând însă negocia amiabil o întârziere, pe de altă parte trebuie să achite TVA-ul datorat la bugetul de stat", spun membrii FPTS. În relaţia cu ANAF, acesta nu îşi poate însă negocia niciun fel de întârziere, riscând în cazul neefectuării plăţii la termen să rămână cu conturile blocate. Costurile implicate Dragoş Nicolae spune că "măsura va necesita din partea contribuabililor eventuale costuri în plus, întrucât va apărea necesitatea unei evidenţe separate a facturilor emise, respectiv încasate, care vor trebui comparate periodic". Însă raportul costuri/beneficii este în favoarea acesteia, chiar dacă implementarea sa ar încălca prevederea legală că modificările fiscale trebuie publicate, de regulă, cu 6 luni înainte de intrarea în vigoare. Rămâne de văzut însă dacă poate fi implementată. Întârzierile pe care oamenii de afaceri şi le asumă acum la încasarea TVA s-ar transfera bugetului. Or, deficitul bugetar la 5 luni era deja 1,2% din PIB, iar ţinta este de 2,2% pentru întreg 2012. Citiţi şi:

  • Plata TVA la încasarea facturii scapă IMM-urile de la a credita statul fără dobândă

Ne puteți urmări și pe Google News