Spoofing-ul este noua metodă de fraudă folosită de infractori. Prin intermediul acesteia, cetățenii care au un cont bancar, pot fi înșelați cu ușurință. Poliția Română îi îndeamnă pe români să verifice autenticitatea apelurilor și să nu ofere date personale prin telefon.
Fraudă prin telefon. Spoofing-ul, tot mai des întâlnit în România
Prin tehnica de spoofing, infractorii încearcă să fure datele deținătorilor de carduri bancare. Conform Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), infractorii se prezintă drept funcționari bancari și folosesc numere de telefon false ale băncilor. Mai mult, pentru a convinge victimele, aceștia folosesc termeni de specialitate.
„În ultimele zile, este activă o campanie care se folosește de numele unor bănci pentru apeluri false (spoofed) în care atacatorii apelează potențiale victime și se prezintă drept angajați ai acestora. (…) Această metodă este utilizată pentru a induce în eroare victima, determinând-o să creadă că interlocutorul reprezintă o entitate legitimă, cum ar fi o bancă sau o altă instituție, fiind folosită pentru a obține informații personale sau bancare sensibile”, au transmis reprezentanții DNSC.
Cum acționează infractorii
Potrivit DNSC, persoana contactată telefonic este informată că i-a fost aprobat creditul solicitat. Astfel, victimele ajung să ofere datele bancare prin telefon.
„Primul instinct este acela de a reacționa rapid și de a efectua demersurile necesare pentru anularea acestei acțiuni. Atacatorii mizează pe acest aspect încă de la început, și anume pe activarea rapidă a emoției, pentru a evita ca interlocutorul să acționeze cu calm la telefon și să pună întrebările logice în acest caz, ori să facă verificări suplimentare, pe un alt canal de comunicare, cu banca sau cu autoritățile”, menționează DNSC.
Noua metodă de fraudă prin telefon
După ce persoana apelată neagă orice solicitare de credit, atacatorii o avertizează că este probabil să fie vorba despre o "fraudă". Ulterior, infractorii cer date de autentificare și detalii bancare pentru a raporta o astfel de presupusă înșelăciune.
„Acesta este un scenariu înșelător în care sunt folosite extrem de bine tehnici de inginerie socială, iar atacatorii sunt foarte bine antrenați în a fi convingători și amabili”, potrivit DNSC.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică le recomandă cetățenilor să verifice sursa apelurilor telefonice primite și să le refuze pe cele care par suspecte.
„Nu furnizați date personale la telefon și nici date bancare! Băncile nu vor cere niciodată informații privind parole de acces la contul bancar și nici date de pe cardurile bancare. Nu răspundeți la astfel de solicitări și încheiați apelul imediat.Nu discutați despre credite și bani la telefon. O bancă nu va apela niciodată telefonic utilizatorii pentru anula credite sau a le promite recuperarea unor sume de bani.”, transmit specialiștii.
De asemenea, cetățenii sunt îndemnați să se adreseze autorităților dacă au fost victimele unei astfel de înșelăciuni.