Instalaţia de tip shredder – o investiţie de 9,6 milioane de euro a companiei Remat Holding – are o capacitate de prelucrare de 1.000 de tone de deşeuri VSU/zi.

Dacă până acum instalaţiile din România puteau recupera cel mult 50% materiale reciclabile dintr-o maşină, actuala instalaţie poate atinge performanţa de 85%. Principala materie primă rezultată este fierul, urmat de metalele neferoase – aluminiu, cupru, plumb – şi reziduurile automotive – plastic, fluide, cauciuc şi sticlă. Pe linia de concasare, sortare şi reciclare vor intra multe dintre cele 70.000 de maşini scoase din uz anul acesta prin programul „Rabla“.

Cei care vor să scape de o ma- şină veche trebuie să se adreseze unui agent economic autorizat – precum Remat -, care să preia vehiculele. De la agentul economic, proprietarul obţine certificatul de distrugere. În afara vânzării maşinii, acest certificat este singura modalitate prin care se poate radia vehiculul de la Administraţia Financiară, pentru a nu mai plăti impozit.

„Aproximativ 70% la sută din VSU ajung însă, contra cost, pe piaţa neagră“, se plânge Maria Boghian, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Dezmembrare Auto. Pentru a-i stimula pe cei care deţin maşini vechi, asociaţia a propus sistemul nordic, prin care primul proprietar să plătească, la cumpărare, o taxă de mediu, recuperată de el sau de ultimul proprietar al maşinii la final, odată cu radierea.