Noua hartă a şoselelor ucigaşe

Drumul care leagă Bucureştiul de Ucraina a trecut pe primul loc în „topul” şoselelor pe care se produc cele mai multe accidente. În încercarea de a scăpa de ambuteiaje şi de gropi, şoferii români se reorientează către cele câteva şosele care le oferă condiţii mai bune de trafic.

Însă imprudenţa, concretizată în principal în viteză excesivă şi depăşiri neregulamentare, duce la adevărate tragedii. „Până nu demult, DN 1 (Bucureşti- Oradea) era considerat cel mai periculos din ţară din cauza numărului extrem de mare de accidente rutiere grave produse aici în ultimii ani", arată oficialii Poliţiei Rutiere.

"Odată ce ambuteiajele au început să se ţină lanţ, iar şoseaua s-a umplut de gropi, DN 1 a fost «detronat » în acest «top al morţii» de DN 2 sau E 85, ce leagă Bucureştiul de frontiera cu Ucraina, unde carosabilul este impecabil.

În primele şase luni ale acestui an, pe această şosea s-au produs 96 de accidente grave, soldate cu 52 de morţi şi 77 de răniţi grav. E drept că numărul accidentelor a scăzut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, însă numărul morţilor rămâne acelaşi”, au adăugat reprezentanţii Poliţiei Rutiere, care încearcă să explice cum s-a schimbat, în mai puţin de un an, harta „neagră” a României.

Potrivit statisticilor, locul secund al aceluiaşi clasament sumbru este ocupat de DN 6 (Bucureşti-Cenad), unde, anul acesta, s-au înregistrat 82 de accidente rutiere grave, soldate cu 46 de morţi, urmat de DN 1 (Cluj-graniţa cu Ucraina), cu 36 de accidente grave.

„Reţeta” unei morţi sigure

Principalele cauze ale accidentelor produse pe cele trei drumuri sunt neaten ţia şoferilor, viteza excesivă, depă şirile neregulamentare şi oboseala. În multe cazuri însă, vinovaţi sunt şi pietonii care traversează neregulamentar.

Statisticile dau şi „ingredientele” pen tru „reţeta” unei morţi sigure pe fieca re dintre cele trei drumuri naţionale: cei cu maşini puternice, care rulează cu peste 100 de kilometri/oră, în fiecare marţi, vineri şi sâmbătă, între orele 11. 00 şi 18.00.

Peste toate acestea se adaugă şi zonele periculoase (în care au loc frecvent accidente grave). Astfel, pentru DN 2 sunt de evitat viteza sau depăşirile neregulamentare la km 12 (în judeţul Ilfov), între kilometrii 106-110 şi la km 131 (judeţul Buzău), între kilometrii 174 şi 179 (judeţul Vrancea) şi între kilometrii 294 şi 298 (în judeţul Bacău). Pe DN 6, nefast este km 12 (judeţul Ilfov), dar şi km 188 (judeţul Dolj). În privinţa lui DN 1C, pericolul creşte la km 2 (Cluj) şi la km 137 (judeţul Mureş).

Drumurile morţii în 2009

  DE MÂINE

Radare în cascadă şi educaţie rutieră

În încercarea de a pune capăt carnagiului de pe şosele, ţinând cont şi de faptul că, în perioada vacanţelor, traficul pe aceste drumuri naţionale creşte şi, odată cu el, şi riscul producerii accidentelor, sute de poliţişti „dotaţi” cu radare vor împânzi, de mâine şi până la finele lui august, cele trei „şosele ale morţii”.

„Vor fi amplasate «radare » - câte două sau trei, pe ambele sensuri ale drumului naţional, pe un tronson de câţiva kilometri, în principal în zonele periculoase, în zilele şi în intervalele orare în care se produc cele mai multe accidente rutiere grave. Cei care încalcă regulile nu doar că vor fi traşi pe dreapta şi sancţionaţi, dar vor avea parte şi de lecţii suplimentare de legislaţie rutieră. De altfel, toţi şoferii care tranzitează aceste drumuri vor fi avertizaţi asupra riscurilor pe care le implică încălcarea regulilor de circulaţie”, au precizat poliţiştii.

În plus, oamenii legii vor face şi un „inventar” al indicatoarelor, marcajelor (luându-se în calcul inclusiv modul în care sunt delimitate benzile de circulaţie şi sensurile de mers) şi al elementelor de siguranţă, iar, administratorul drumului va fi obligat să remedieze rapid deficienţele.

CITIŢI ŞI:

Şoselele româneşti printre cele mai periculoase din UE | VIDEO