Copiii românilor ar putea avea buletin unic, cu cip încorporat. Iniţiatitva este inclusă în noul proiect de lege propus de Ministerul Afacerilor Interne și poate conduce la dispariţia cardului de sănătate
Ministerul Afacerilor Interne a iniţiat un proiect de lege care ar putea conduce la dispariţia cardului de sănătate. Conform noilor prevederi, supuse dezbaterii publice, românii vor avea un act de identitate nou, care va încorpora şi datele pacienţilor din sistemul informatic al CNAS-SIUI, investiția cu pricina golind de circa 200 de milioane de euro „buzunarul” public.
Cum dispare cardul de sănătate
Proiectul cardului obligatoriu de sănătate a durat 7 ani, să fie implementat, existând, totodată, două amânări. În plus, de la data de 1 septembrie 2015, de când a devenit unicul instrument de decontare și validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asigurații cu vârsta de peste 18 ani, a creat, de multe ori, haos în cabinetele medicilor, spitale și farmacii. Și asta, pentru că aproape nu a exsitat lună în acest răstimp, când sistemul informatic CNAS-SIUI să nu cadă o dată sau de două ori, făcând, adesea, inutilizabil cardul.
Noul proiectul inițiat de MAI propune eliminarea din cip a informațiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, prin modificarea conceptului anterior privind conținutul de date al cărții electronice de identitate, „funcționalitatea” de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris în cip, iar cardul naţional de sănătate îşi va înceta valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate (CEI).
Beneficiile noii cărți de identitate
CEI va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, în cele ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, ca şi utilizarea semnăturii electronice. Oficialii MAI arată că noul act de identitate va asigura cetățenilor garanții suplimentare de securitate, în timp ce instituţiile de drept public sau privat vor avea certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document. În acest fel, titularul CEI se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacțiunii cu autoritățile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.
Copiii pot avea actul înainte de 14 ani
Prin implementarea proiectului, opțional, cartea de identitate simplă sau cea electronică se vor putea elibera înaintea împlinirii vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți. Totodată, există posibilitatea obținerii unei cărţi de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate.
Conform noilor reglementări, de la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate vor avea valabilitate diferită în funcție de vârstă: 2 ani, pentru persoanele între 0 și 14 ani, 4 ani, pentru cele între 14 şi 18 ani și 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
În formatul electronic se vor înscrie date din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului, prenumele părinţilor titularului, ca și un certificat şi, după caz, certificate calificate. În plus, se vor însera datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Implementarea sistemului va dura 18 luni
Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a celei simple se va realiza, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar. Contravaloarea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple, precum şi stabilirea şi actualizarea acesteia, se face de către Imprimeria Naţională, cu avizul Direcţiei generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Cartea de identitate și cardul de sănătate vor funcționa în paralel
„Cardul naţional de sănătate va circula ani buni în paralel cu cartea electronică de identitate, înlocuirea acestuia urmând să se facă treptat”, a declarat ieri, Radu Ţibichi, fostul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (de vineri, în funcție a fost numit Marian Burcea). Țibichi a precizat că valabilitatea cardului de sănătate, până la apariţia cărţii electronice de identitate care îi preia funcţionalităţile, nu este o noutate, fiind prevăzută în Legea Sănătăţii din 2006.