Scandal la un liceu din Eforie unde Inspectoratul Școlar Județean Constanța a trimis o echipă de control pentru a verifica o sesizare în care o asociație de elevi susține că mai mulți profesori din școală refuză să predea cursurile online.
Conflictul a izbucnit la Liceul Teoretic „Carmen Sylva” din Eforie Sud, după ce un elev, din clasa a VII- a, a constatat că din cele 32 de ore câte ar fi trebuit să se desfășoare în mod normal, online, într-o săptămână de școală, s-au predat doar 14. El a ținut, de fapt, un jurnal al orelor de curs online și, când a văzut că orele lipsa se tot adună, a povestit părinților săi cum li se predă, în realitate, după sistemul online.
„Copilul meu a înregistrat această situație timp de o săptămână, din luna octombrie. Dintr-un total de 32 de ore, s-au făcut doar 14 ore, ceea ce mie nu mi se pare normal, adică după 7 luni de la începutul pandemiei ar fi trebuit să se întâmple ceva, să performăm un pic”, se indignează Nicolae Vranciu, tatăl elevului.
Bărbatul adunat, în Excel, orele și zilele, rezultând că „Matematică s-a făcut în totalitate, Româna nu s-a făcut deloc, Fizica, deloc, ar fi fost o problema de sănătate a profesoarei și nu a putut fi înlocuită deși s-a anunțat, la Sport, spre exemplu, nu s-a ținut deloc, deși am înțeles că alte licee țin online această ora. Informatică iarăși, un domeniu foarte important, nu s-a ținut”.
Orele lipsa s-au adunat la mai multe discipline de studiu, iar posibilitatea că materia pierdută să poată fi recuperată ulterior, pare să nu aibă vreo șansă. Părinții au vorbit la școală și susțin că unii profesori ar fi spus că nu au răbdare să stea și să se conecteze online cu toți elevii. Nemulțumirile părinților au ajuns la ISJ Constanța, care a trimis o echipă de control la Liceul Teoretic „Carmen Sylva”, Eforie Sud.
Sancțiuni pentru profesorii care refuză predarea online
Profesorii care nu au au predat orele in sistem online, privându-i pe elevi de cunoștințe, pot fi sancționați, potrivit inspectorului general a ISJ Constanța, Sorin Mihai: „Penalizarea este, în primul rând, aceea prin care profesorii sunt salarizați: nu ții o ora, nu ești plătit. În plus, liceul Carmen Sylva este organizat online pe o platfomă care dă posibilitatea ca tot ce înseamnă înregistrarea activității să se raporteze către director, către cei care administrează platforma educațională respectivă și putem să spunem că avem confirmări ale celor sesizate”.
Directorul Liceului Teoretic „Carmen Sylva”, Cerasela Cozos, îl contrazice, însă, pe inspectorul general școlar. La fel, pe elevi și părinți. „Nu este adevărat. Platforma scolii este Moodle, iar jurnalele de activitate ale profesorilor, generate automat de platforma, sunt dovada clara ca toate cadrele didactice fac ore on-line sincron, asincron si mixt”, a transmis, ea, pentru EVZ.
Elevii consideră că atitudinea profesorilor care refuză predarea în mediul online este inacceptabilă. „Vorbim aici de profesori care sunt obligați, atât din punct de vedere moral, cât și din punct de vedere legal, să facă ore online așa cum ar trebui, prin video conferințe și prințr-un act participativ al elevului la ora de curs. Atât prin metodologia de organizare a orelor online, aprobată prin ordin de ministru, cât și prin modificarea fișei postului cadrului didactic”, spune Silviu Morcan, președintele CJE Constanța.
Consiliul Județean al Elevilor susține că un profesor care, pur și simplu, refuză să facă orele online, deși scenariul școlii impune acest lucru, are două opțiuni: fie își solicită concediu fără plată până la sfârșitul pandemiei, fie își dă demisia din învățământ.
Elevii și părinții, împotriva declarațiilor pe proprie răspundere impuse de MEC
Iar, mai nou, scandalul este întreținut și de ultima decizie a Ministerului Educației prin care elevii și părinții trebuie să semneze declarații pe proprie răspundere prin care ”se obligă” să nu înregistreze / distribuie orele online.
"Ceea ce face Ministerul acum este să-și concentreze resursele către direcția greșită. În momentul de față, cred că e inutil să completăm hârtii, să dăm peste cap diriginții pentru a strânge semnături și, oricum, în declarația respectivă sunt prevăzute obligații pe care noi deja ne-am angajat să le respectăm în momentul în care am intrat în sistemul de educație", a explicat Sabina Spătariu, liderul Asociației Elevilor din Constanța.
În acest sens, asociațiile de elevi din România și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți solicită Ministerului Educației și Cercetării eliminarea celor două declarații pe propria răspundere pentru școala online, întrucât introducerea acestora este inutilă în contextul desfășurării orelor de curs la distanță.