Sindicaliştii de la metrou: „Noi ştim să facem grevă!”

Sindicaliştii de la metrou: „Noi ştim să facem grevă!”

Printre angajaţii de la metrou pluteşte ameninţarea că o reducere a lefurilor, fie şi cu un singur procent, va duce la grevă generală.

Măsurile de austeritate ale guvernului Boc nu au loc prin tunelurile metroului bucureştean. Şi asta nu neapărat pentru că stratul de aer se subţiază, iar pereţii te apasă, ci pentru că muncitorii de aici nu vor fi niciodată de acord cu ele fără „o luptă”.

Cu tot greul pe care-l invocă la fiecare minut, mai toţi lucrează de peste 20 de ani la Metrorex şi nu s-au gândit niciodată, cu adevărat, să plece. Pentru ei, trenurile rapide şi peroanele par să aibă o magie aparte, atâta vreme cât, în timp, majoritatea şi-au mai tras de mânecă şi câte o rudă spre subteran.

Despre salarii tăiate nici nu vor să audă. „Dacă e vorba de o reducere nu de 25%, ci de 1%, să vezi circ în Bucureşti!”, avertizează Ghiţă Nichifor, vicepreşedinte al Uniunii Sindicatelor Libere Metrou.

Exerciţiu cu final aşteptat

În opinia lui, guvernanţii nu vor îndrăzni să facă asta. Iată însă rezultatul unui scurt exerciţiu de imaginaţie pe această temă: în clipa în care se anunţă scăderea lefurilor, sindicatul va considera că administraţia a reziliat contractul colectiv de muncă unilateral. Atunci, liderii îi vor chema la negocieri pe mai-marii de la Transporturi şi vor cere mărirea salariilor cu un sfert.

„Ei n-o să vrea, noi o să facem toţi paşii legali: discuţii cu Ministerul Muncii, grevă de avertisment şi apoi grevă generală pe timp nelimitat. Noi ştim să facem grevă, nu ne mai opreşte nimeni! Ne pot doar suspenda greva 30 de zile, ce pot să ne facă?”, încheie Nichifor.

LA MIEZUL NOPŢII. Echipele de la Metrorex lucrează intens la înlocuirea liniilor după miezul nopţii FOTO: RĂZVAN VĂLCĂNEANŢU

POVEŞTI DE CRIZĂ

Picătura chinezească: -25%, pe lângă bolile profesionale

La 58 de ani, Ion Ionici este „şef de formaţie la Tunele”. Cu vârsta şi experienţa sa de grevist, a observat în ultima vreme că nici călătorii nu se mai supără aşa de tare când sunt abandonaţi afară, în a glomeraţia de pe bulevarde: „Înainte, când făceam grevă, unii făceau miting contra noastră. Acum ne felicită. Şi-au dat seama că, dacă nu ştii să lupţi pentru dreptul tău, nu faci nimic. Noi an de an am luptat cu ăştia. Ne-au dat în cap, ne-au făcut în fel şi chip, dar am rezistat”.

Spune că primeşte 1.700 de lei pe lună după 27 de ani de muncă - o sumă cu mult sub cele publicate de instituţie.

Când valoarea ratelor depăşeşte salariul

„Aş fi bucuros să fie alea. Îmi pare rău că n-am fluturaşul. În jur de 1.400 de lei, ăsta e salariul. Cu sporul de conducere ajung la 1.700. După aia intră sporul de noapte, plus altele. Bine, dacă n-aş lucra noapte de noapte... De aia preferăm să murim aci! Că, dacă rămân fără obiectul muncii, ce fac în ziua de azi?”.

De altfel, toţi membrii echipei strânse în mica încăpere din subteran, sub lumina verzuie a unui neon, susţin că încasează „cam aceiaşi bani”.

Siegrief Hoffman este zugrav din 1991. Un tip înalt, parcă făcut să urce pe schele. „Sunt pe construcţii speciale, între ţinerea spaţiilor tehnice - gresie, linoleum- şi a celor publice. Ce iau aurolacii e bomboană pe lângă materialele cu care lucrăm noi!”, adaugă acesta.

În acest timp, doamna de la casa de bilete, Adriana Dincă, aşteaptă să-şi termine tura cu o jumătate de cană de cafea lângă ea. Declară venituri şi mai mici: 1.000 de lei cu totul, după 20 de ani de muncă. „Dacă-mi taie 25%, s-au dus banii de mâncare! Mă bazez pe banii ăştia. Numai ratele familiei sunt de 315 euro pe lună”, se plânge femeia.

De lângă ea, sindicalistul Nichifor îi invită pe toţi cei care cred că e bine la metrou să lucreze o singură lună aici şi abia apoi să arate cu degetul salariile lor. Sună a blestem, dar e doar o invitaţie...

„Muncitorul preferă să ducă boala pe el până moare”

Oamenii de la metrou vorbesc mult despre boli. Sindicalistul Ghiţă Nichifor face chiar un scurt periplu printre a fecţiunile muncitorului de la Metrorex. Aşadar, „se ia angajatul tânăr, perfect sănătos, se coboară şi se duce în tunel. (...) Mai întâi apare ulcerul, apoi diabetul, apoi începe să cadă părul, apoi nu mai vezi fără ochelari. Muncitorul preferă să ducă boala pe el până moare”, explică Nichifor.

„Hipertensiunea şi diabetul sunt boli care apar des. Eu, unul, am diabet”, îl completează Ion Ionici. „Şi e umiditate peste tot: după trei ani deja încep să te doară oasele”, zice şi Cristian Alecu. Iar casiera Adriana Dincă vorbeşte despre un fel de praf fin, otrăvitor, care te sufocă. Chiar mama sa, tot casieră, a murit la Piaţa Unirii, în timpul serviciului, de insuficienţă respiratorie.

"Dacă s-a făcut media de salariu pe listele publicate de ei, ne-am dat dracului! Se mai face şi caz pe seama sporurilor primite. Asta e! Lumea ne-nvinuieşte, dar nu ştie cum se lucrează aici.“ ION IONICI, şef de formaţie la tunele

CONTROVERSĂ

Salariile publicate, o fantasmagorie pentru muncitori

Ca să-şi întărească vorbele despre salarii, boli profesionale şi grevă, lucrătorii de la metrou scot de prin cotloane câteva instrumente grele, vechi şi unsuroase. Unul dintre ei se sprijină apoi într-un soi de ţeapă din metal, cu mâner.

„Cu asta noi mânuim un fier de 120 de metri. Este foarte greu”, spune Cristian Alecu, de la „Linii”, în timp ce răsuceşte obiectul, demonstrativ. Vreo zece bărbaţi stau ciorchine în jurul lui, în mica încăpere ascunsă între pereţii staţiei Nicolae Grigorescu, şi-l a probă.

Potrivit listei cu salariile nete ale angajaţilor Metrorex, publicată săptămâna aceasta pe pagina de internet a companiei, venitul unui dispecer poate ajunge la 3.407 lei, cel al unui mecanic la 3.300 de lei, iar cel al unui lăcătuş la 2.782 de lei.

„Pentru mâna de lucru pe schimbul 23.00-6.00, nu-s salarii mari la cât de grea e munca în subteran şi sunt destui care «se curăţă» înainte să apuce pensia”, apreciază muncitorii. În opinia lor, nici cei peste 4.000 de angajaţi ai companiei nu-s prea mulţi. Din contră. În ultimii ani, personalul s-a redus semnificativ, în timp ce Metrorex s-a extins cu şase linii noi. „În orice caz, listele cu lefuri sunt exagerate”, conchid, la unison, oamenii.

SPORURI PESTE SPORURI

Cum se dublează veniturile în subteran

Deşi, practic, sunt subordonaţi tot Ministerului Transporturilor, angajaţii Metrorex au venituri aproape duble faţă de cei de la Căile Ferate Române. Diferenţa vine, în principal, din cumularea unor plăţi suplimentare: spor de vechime, spor de noapte, spor pentru condiţii nocive de muncă, spor pentru ore lucrate sâmbăta şi duminica, spor de conducere, spor pentru lucrul sistematic peste program şi, nu în ultimul rând, sporul de metrou.

Aşa se explică faptul că veniturile nete ale angajaţilor Metrorex, publicate pe www.metrorex.ro, ajung pentru un director general la 4.694 lei, pentru un director comercial la 6.350 lei, dispecer - 3.407 lei, electrician - 2.248 lei, casieră - 2.059 lei, magazioner - 2.057 lei, sudor - 1.581 lei, salvator - 2.992 lei, lăcătuş - 2.782 lei, mecanic - 3.300 lei, zugrav - 2.395 lei.

Ne puteți urmări și pe Google News