UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială – membre ale Coaliției Globale pentru Educație - îndeamnă guvernele să analizeze beneficiile predării față în față, în clasă, în comparație cu învățarea la distanță, precum și factorii de risc prezentați de redeschiderea școlilor, subliniind dovezile neconcludente legate de riscul de infectare ridicat prin frecventarea școlii. Acestea au publicat, joi, noi recomandări privind redeschiderea în siguranță a școlilor.
Odată cu izbucnirea pandemiei de COVID- 19, un număr de 1,3 miliarde de copii din întreaga lume nu au mai putut merge la școală. Agențiile avertizează că închiderea masivă a instituțiilor de învățământ ca răspuns la pandemia de COVID-19 prezintă un risc fără precedent pentru educația și bunăstarea copiilor. Cei mai afectați sunt copiii din medii sărace ori marginalizate, pentru care școala le oferea nu numai acces la educație, ci și servicii de sănătate, siguranță și hrană.
”Adâncirea inegalităților, sănătatea precară, violența, exploatarea copiilor prin muncă și căsătoriile timpurii sunt doar câteva dintre pericolele pe termen lung ce amenință copiii care nu au acces la școală”, a declarat Henrietta Fore, directorul executiv al UNICEF.
”Știm că, cu cât stau mai mult copiii departe de școală, cu atât șansele să o reia vreodată sunt mai mici. Dacă nu includem printre priorități redeschiderea școlilor, atunci când se va putea realiza acest lucru în siguranță, este posibil să asistăm la un regres devastator al progreselor din domeniul educației”.
Oficialii au tras un semnal de alarmă în acest sens. ”În țările cele mai sărace, copiii depind adesea de școli pentru a beneficia de singura masă pe zi. Dar, cum multe școli sunt acum închise din cauza COVID-19, 370 de milioane de copii nu mai au acces la aceste mese nutritive ce oferă o șansă la supraviețuire familiilor sărace. De asemenea, nu mai beneficiază de asistența medicală care li se acordă de obicei în școli”, a declarat David Beasley, directorul executiv al PAM.
Conform recomandărilor organizațiilor internaționale, interesul superior al copilului și considerentele generale privind sănătatea publică trebuie să se afle în centrul deciziilor autorităților naționale și locale privind redeschiderea școlilor, în baza unei analize a beneficiilor și riscurilor implicate pentru educație, sănătatea publică și factorii socioeconomici.
Școlile trebuie să analizeze cum pot funcționa mai bine în momentul redeschiderii, prin acordarea unui ajutor mai eficient pentru învățare și a unui sprijin mai complet copiilor din școală, inclusiv sprijin medical, nutrițional, psihosocial și instalații de apă, salubritate și igienă. Lista complete a recomandărilor poate fi studiată aici.
”Odată ce va începe redeschiderea școlilor, prioritatea va fi reintegrarea elevilor în structurile școlare în condiții de siguranță și într-un mod ce permite reluarea procesului de învățare, mai ales în cazul celor care prezintă cele mai mari lacune. Momentul respectiv va fi unul critic, fiind rampa de lansare a unei noi normalități ce ar trebui să fie mai eficace și mai echitabilă.
Pentru gestionarea procesului de redeschidere, va trebui ca școlile să fie puse la punct în plan logistic, cu personal didactic pregătit. De asemenea, vor avea nevoie de planuri specifice pentru a asigura recuperarea cunoștințelor în cazul elevilor celor mai defavorizați. Orientările oferă un cadru pentru acțiuni viitoare la care se raportează principalele agenții ONU”, a afirmat Jaime Saavedra, directorul global pentru educație al Băncii Mondiale.