Noi obligații pentru comercianți. Ce trebuie să conțină etichetele pentru fructe și legume

Fructe și legume. Sursa foto: Arhiva EvZ

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au pus în transparență un proiect legislativ ce vine cu noi obligații pentru comercianții de fructe și legume și nu numai.

Inițiativa vine în urma constatărilor făcute de comisari în timpul controalelor, care au relevat că vânzătorii nu furnizează suficiente informații consumatorilor cu privire la produsele pe care le vând.

ANPC, noi reguli pentru comercianți

Proiectul completează un act normativ similar dat publicității în 2021, cu scopul de a îmbunătăți informarea consumatorilor.

Având în vedere rezultatele acţiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în pieţe, astfel încât abrevierile ţărilor de origine, calitatea/calibrul produsului şi numele producătorului să fie clare şi uşor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informaţii contradictorii despre produs”, a declarat preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.

Proiectul de ordin introduce mai multe cerințe pe care operatorii economici care vând legume și fructe trebuie să le respecte.

Astfel, mijloacele de măsurare trebuie:

  • să corespundă cerințelor de metrologie aplicabile, în funcție de tipul și specificul produsului;
  • prețul produselor trebuie să fie afișat în mod vizibil și într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale;
  • denumirea produselor comercializate trebuie să fie prezentată în limba română, dar nu exclude prezentarea acesteia în alte limbi;
  • produsele trebuie să fie vândute în cadrul datei de durabilitate minimă, conform informațiilor de pe ambalaj/etichetă și/sau conform informațiilor primite de la furnizor sau producător, după caz, potrivit Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Informațiile ce trebuie să fie incluse pe eticheta fructelor și legumelor din piețe

Totodată, în document se subliniază că produsele comercializate trebuie să conțină informații despre componente cu potențiale efecte alergene, fie prin intermediul ambalajului (în cazul produselor preambalate) sau prin eticheta de preț, precum și în orice material informativ, alături de denumirea fiecărui produs alimentar sau băutură (pentru produsele comercializate în vrac).

În plus, legumele și fructele vândute în piețe trebuie să includă pe eticheta produsului următoarele informații:

  • denumirea produsului și categoria de calitate;
  • specia sau soiul, după caz;
  • țara de origine;
  • denumirea producătorului / ambalatorului / expeditorului;
  • calibrul, dacă este relevant.

Este important de menționat că acest ordin al ANPC nu se aplică exclusiv fructelor și legumelor, ci și altor produse.

Legume. Sursa foto: Arhiva EvZ

Prin urmare, laptele, produsele lactate, carnea, derivatele de carne, peștele și ouăle trebuie să fie vândute în spații de vânzare special amenajate, echipate pentru a asigura respectarea normelor de igienă în vigoare și condițiile de depozitare stabilite de producător.

Conform propunerii ANPC, comercializarea vinului trebuie să se facă exclusiv în spații comerciale autorizate în acest scop.