Românii au început să primească notificări de la companiile furnizoare de gaze naturale și energie electrică referitoare la creșterea prețurilor, în ciuda faptului că dispun de contracte valabile în derulare. Președintele INFOCONS, Sorin Mierlea, spune că astfel de clauze sunt abuzive, iar românii trebuie să acționeze și să reclame situațiile de acest fel.
Românii care primesc notificări de la companiile care furnizează gaze naturale și energie electrică cu privire la creșterea prețurilor serviciilor, chiar dacă au un contract valabil în desfășurare ar trebui să reclame situațiile de acest fel la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), a transmis Sorin Mierlea, președintele INFOCONS.
E.ON a început să transmită notificări românilor în care informează cu privire la o majorare de 46% la gazele naturale, în timp ce ENGIE a notificat consumatorii cu privire la o scumpire de 42%. Și Restart Energy a trimis notificări de acest tip și pentru gaze, și pentru energie.
Furnizorii de gaze naturale și energie se fac vinovați se noi abuzuri
Sunt două clauze folosite de furnizorii de gaze naturale și energie, ambele abuzive, arată Sorin Mierlea. Este vorba despre „clauza care le permite modificarea prețurilor în timpul derulării contractului și faptul că forțează clienții să accepte majorarea sau să rezilieze contractul, fără opțiunea de a continua contractul conform vechilor prevederi”.
„Este un abuz de putere, este atât ilegal, cât și imoral. Clauzele de forță majoră sunt dacă apare un război, ei vor însă să schimbe condițiile comerciale, ceea ce arată că nu sunt companii serioase. Dacă nici când ai contract semnat nu poți fi sigur, înseamnă că avem haos”, a precizat președintele INFOCONS, care a recomandat românilor să reclame situațiile de acest fel.
Românii sunt încurajați să facă plângeri la ANPC și ANRE
ANPC și ANRE pot amenda furnizorii care folosesc clauze abuzive împotriva clienților și, pe lângă amendă, pot suspendat clauzele, potrivit reprezentantului INFOCONS.
„Clauzele potrivit cărora compania poate să schimbe prețurile sunt clauze abuzive. Dacă ANPC sau ANRE le suspendă, companiile în cauză, dacă se simt nedreptățite, pot apoi să atace deciziile în justiție”, a spus Sorin Mierlea, subliniind că același lucru este valabil și dacă furnizorul de servicii impune consumatorilor să opteze fie pentru scumpire, fie pentru rezilierea contractului.
„Aceasta este tot o clauză abuzivă. Trebuie făcute reclamații din partea consumatorilor, cu cât mai multe reclamații la ANPC și ANRE, cu atât nu își vor permite să ignore problemele. Angajații statului sunt angajații cetățenilor”, a spus președintele INFOCONS pentru Libertatea.
O a treia variantă este reprezentată de acționarea în instanță a companiilor în cauză.