Candidatul dreptei la Primăria Municipiului București, Nicușor Dan, propune dezvoltarea și modernizarea rețelei de tramvai din oraș, proiect despre care spune că poate fi făcut în patru ani de zile cu fonduri europene.
Într-o postare pe Facebook, Nicușor Dan a descris soluțiile sale pentru un transport modern în București, criticând în același timp lipsa de preocupare a administrației Firea – PSD față de liniile de tramvai și evidențiind consecințele acestei neglijențe.
„Ultimii patru ani au trecut fără ca măcar un metru de linie de tramvai să fie modernizat, deși puteau fi accesate fonduri europene pentru un astfel de proiect. Iar consecințele nemodernizării liniilor sunt cunoscute și resimțite de bucureșteni: viteză redusă de rulare, aglomerarea traficului, accidente și deraieri frecvente ale tramvaielor”, a arătat candidatul dreptei.
Împreună cu echipa sa, Nicușor Dan a pregătit o listă cu 25 de segmente de linie de tramvai, despre care consideră că trebuie modernizate cu prioritate. „Din calculele făcute împreună cu specialiștii din echipa mea, aproape 50 de kilometri de rețea trebuie rapid modernizați, iar pentru acest lucru ar fi nevoie de aproximativ 360 de milioane de euro”, a arătat candidatul susținut de PNL și USR PLUS pentru Primăria Capitalei.
Printre liniile de tramvaie vizate de modernizarea propusă de Nicușor Dan se numără linia 40 (un segment de peste 6 km de pe Calea Călărașilor și Bulevardul Basarabia, considerată de Nicușor Dan „cea mai degradată linie de tramvai din București”), linia 5 (un segment de 4,4 km de la bulevardul Barbu Văcărescu și strada Alexandru Șerbănescu) sau linia 27 (de pe bulevardele Camil Ressu și Theodor Pallady). Nicușor Dan propune ca modernizarea segmentelor de linie de tramvai să includă și modernizarea străzilor pe care acestea sunt amplasate.
Fondurile pentru modernizarea liniilor de tramvai din București pot veni de la Uniunea Europeană, care susține proiecte de infrastructură de transport ce contribuie la reducerea poluării în marile orașe. „Un astfel de proiect de mobilitate urbană, care e și ecologic, poate fi finanțat aproape integral din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, pe axa 4.1, așa cum am primit confirmarea în discuția pe care am avut-o cu ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș”, afirmă candidatul dreptei la Primăria Capitalei.
Nicușor Dan consideră că Bucureștiul riscă să piardă fonduri europene importante pentru infrastructură dacă lucrurile vor trena în continuare, așa cum s-a întâmplat din 2016 încoace sub mandatul actualului primar al Capitalei.
Faptul că primarul PSD Gabriela Firea nu a modernizat nicio linie de tramvai e doar unul dintre eșecurile sale în ceea ce privește transportul public. O altă problemă majoră este ratarea licitației pentru achiziția a 100 de tramvaie moderne.
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat, la sfârșitul anului 2019, decizia Primăriei de atribuire a unui contract în valoare de 176 de milioane de euro pentru achiziția de tramvaie de la compania turcă Durmazlar, iar apoi, în luna iunie a acestui an, instanța a obligat Primăria Capitalei să pună în aplicare decizia CNSC. Primăria condusă de Gabriela Firea a ratat și o altă licitație, cea pentru achiziția de autobuze electrice, fiind criticată pentru că a întocmit prost caietul de sarcini.